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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Újabb villanyautós startup vérzett el a csatamezőn, de a Lordstownért túl sok könnyet senki nem fog hullajtani.

Meg persze még az is kérdés, feltámadnak-e poraikból.

Nincs tovább

A Lordstown elektromos pickup gyártóval 2021 márciusában foglalkoztunk utoljára részletesen, mégpedig nem túl vidám apropóból – a Hindenburg Research leleplezése lerántotta a leplet a startup hamis ígéreteiről. A cég történetéről és a vádakról az alábbi írásban lehet többet megtudni.

A Lordstown az új Nikola: újabb kamugyárat buktattak le

Röviden összefoglalva a történet erősen emlékeztet a Nikola kálváriájára, amikor egy karizmatikus vezető forradalmi technológiát ígér, majd amikor dől össze a kártyavár, sietve távozik a cégtől, amely a botrány közepén magára maradva lassú enyészetbe kezd.

Mondtam, hogy nem túl vidám a történet.

Most, két évvel később, úgy néz ki a végéhez ért az Endurance pickup sztorija, ugyanis csődöt jelentett a gyártó – írja a Reuters.

A vállalat kis szériában egyébként eljutott a gyártásig, majd idén év elején leálltak, mert minőségi problémákat találtak, ám áprilisban újraindult a termelés az ohioi üzemben. A gyár, illetve a gyártóval azonos nevű városka egyébként nem túl szerencsés, korábban GM gyártott itt autókat, ám 2018-ban bezárta az üzemet. Az új villanyautós márka jelentette a reménysugarat a város lakosainak amikor átvette a gyárat, ám pár év után most ők is lehúzzák a rolót.

Lordstown Endurance

A cég jelenlegi vezetése egyébként hivatalosan csődvédelmet kért, azaz megpróbálják egy csődbiztossal rendbe tenni a pénzügyeket. Ám arra nincs sok esély, hogy folytatják is a munkát, a vállalat azt mondja, remélik, hogy az Endurance vonzó lehet olyan vállalkozásoknak, amelyek gyorsan be akarnak lépni az elektromos pickupok piacára, és majd felvásárolják őket.

Csavar a történetben

A Lordstown csődje azonban tartalmaz egy furcsa csavart, egy potenciális nemzetközi pert is.

A cég egyik partnere és befektetője a Foxconn volt, amely a technológiában, a gyártásban lett volna partner, és az első 52 milliós befektetés után 170 milliónyi újabb tőkeinjekciót ígért. Ám ez elmaradt, a Lordstown pedig most beperelte a tajvani céget.

A villanyautó-gyártó szerződésszegéssel vádolja egykori partnerét, azt mondja, a vállalat rendszeresen újabb és újabb feltételeket támasztott a befektetés kapcsán, miközben rosszhiszeműen jártak el, és soha nem is akartak fizetni. A Foxconn máshogy emlékszik, mint mondják a Lordstown nem teljesítette a vállalt mérföldköveket, ezért nem fizettek.

Mike Pence egykori amerikai alelnök, az egykori autógyártó, egykori gyárában.

Hogy ebből tényleg lesz-e per, vagy megegyeznek az jó kérdés, de az az érzésünk, a csődben lévő autógyártó nincs abban a helyzetben, hogy egy évekig tartó, költséges nemzetközi pert finanszírozzon a 214 milliárd dolláros éves árbevételű óriás ellen. Valószínűbb, hogy megpróbálnak egy olyan kellemetlen szálka lenni a körmük alatt, hogy a tajvaniak inkább egyezzenek meg velük, és pármilliót így is fizessenek, ezzel is segítve az adósságok rendezését, vonzóbbá téve a vállalatot a potenciális kérők előtt.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.