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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Új szabályzatot fogadott el a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az elektromos versenyautók számára, amit mostantól FIA Electric Sport Vehicle (FIA ESV) néven jegyeznek – számolt be róla az Electrive. A szabályzat célja, hogy standardizált specifikációkkal, alacsony költségű versenyeket hozhassanak létre elektromos autókkal nemzetközi és regionális szinten.

forrás: FIA

Az FIA szerint az elektromos autókat „minimális adaptációkkal kell használni az utcára gyártott modellből” kiindulva. Ez a koncepció megegyezik a túraautós megközelítéssel, amelyet a szervezet szintén a „nagy tömegben gyártott”, ugyanakkor módosított autók kategóriájában tart nyilván, viszont merőben eltér az egyéb szériáktól, mint a. a Formula E vagy az Extreme E off-road, amelyek specifikusan versenyzésre fejlesztett járműveket használnak.

A nyilvánosságra hozott műszaki szabályzat szerint – ahogy az a belső égésű túraautóknál is alap – a karosszéria alakjának változatlannak kell maradnia – eltekintve a szélesebb abroncsok miatti kerékjárati ívektől, valamint az extra hűtőnyílásoktól. A súlycsökkentés érdekében néhány karosszéria elemet, mint például a csomagtér-, vagy a hátsó ajtókat, a hátsó szárnyat és a diffúzort helyettesíthetik könnyebb anyagokból, megtartva azok eredeti formáját. A karosszéria formája (tehát, hogy kupé, vagy kombi, vagy sportszedán) a szabályzat szerint másodlagos, sokkal fontosabb viszont a jármű magassága, amit 146 centiméterben maximalizáltak.

forrás: FIA

Az ESV szabályzatnak megfelelően az autók minimális teljesítménye 300 kW, és lehetséges a tiszta hátsókerék-hajtás, de nem tiltott az összkerékhajtás alkalmazása sem az első tengelyre épített kiegészítő villanymotorral. Emellett a járműveknek kötelező rendelkezniük egy standardizált FIA adatrögzítő rendszerrel is, ami lehetővé teszi az energiafelhasználás valós idejű monitorozását.

A bejelentés nem tartalmaz részleteket az akkumulátorokról és az elvárt töltési rendszerekről, viszont kimondottan nagy hangsúlyt fektet a biztonsággal kapcsolatos követelményekre. Kötelezővé teszi például egy olyan biztonsági lámparendszer beépítését, ami egyértelműen jelzi baleset esetén a mentőszemélyzet számára, hogy a jármű elektromos rendszere biztonságos, így azzal szabadon érintkezhetnek. Ezt a rendszert már évek óta használják az FIA egyéb elektromos- és hibrid járművek versenysorozataiban.

forrás: FIA

Az FIA szerint, mivel az ESV szabályzata sokféle sorozatgyártású villanyautót tesz alkalmassá arra, hogy egy versenyautó alapjául szolgáljon, így bevezetnek egy „teljesítmény tényező metodológiát”, hogy a szervezők lehetőséget kapjanak a járműveket a teljesítményük alapján csoportosítani. Erre valószínűleg szükség is lesz tekintve, hogy most egy 300 kW-os elektromos szedán, például a Tesla Model 3 az ESV szerint versenyezhetne egy 1000 kW vagy annál erősebb sportautóval, például a Lotus Evija vagy a Porsche Mission X sorozatgyártott változatával.

Az FIA ESV újra életre kelthet egy olyan izgalmas kategóriát, ahol az autókereskedésekben bárki által megvásárolható autók, felszerelve minden szükséges biztonsági felszereléssel, lényegében versenyzésre készek.

Lutz Leif Linden, az FIA GT Bizottságának elnöke még potenciális üzleti lehetőséget is lát a dologban, hiszen véleménye szerint ennek a technikai szabályzatnak a megléte lehetővé teszi a gyártóknak, hogy versenyre kész változatokat kínáljanak elektromos autóikból, ami jelentős bevételi forrást jelenthet számukra, de akár arra is lehetőséget is teremthet, hogy „sajátmárkás” villanyautó-versenysorozatokat hozzanak létre.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.