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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Dízelbotrány 2: tízezrek előtt nyílt meg a kártérítés lehetősége

egyéb

Valószínűleg a sors fintora, hogy a dízelek körüli perpatvar ügyében egy napon belül két fontos ítélet szülessen Németországban.

A legfelsőbb bíróság döntése perek ezreit indíthatja el.

Nem félnek

A német szövetségi legfelsőbb bíróság (BGH) azután hozott ítéletet, hogy a luxemburgi székhelyű Európai Bíróság kimondta, nemcsak az autógyártók szándékos, félrevezető magatartása, de a gondatlanságból általuk okozott kár is alapja lehet a dízelbotrány kártérítéseinek.

A német bíróság friss döntése szerint, ezentúl a Thermofenster nevű megoldás is okot szolgáltathat a kártérítésre, mivel a vásárló jóhiszeműen megbízott az autógyártóban, elhitte, hogy az autó amit vásárol fokozottan környezetkímélő és mindenben megfelel az európai előírásoknak, ám a valóságban ez nem így van. A kártérítés már csak azért is helyénvaló a bírák szerint, mert az ilyen autókat a forgalomból történő kivonás veszélye fenyegeti, ami csökkenti értéküket.

Ezek után nem kell külön szakértői vélemény a kár megállapításhoz, ám az alsóbb szintű bíróságoknak egyenként kell megítélniük, hogy a vételár 5 és 15 százaléka között mekkora kártérítési összeget szabnak ki. A perek során a vásárlónak kell megmutatnia, hogy autójában csaló szoftver fut, ezután viszont az autógyártóknak lesz alkalmuk azt bizonyítani, hogy nem hibáztak  – írja az Automobilwoche.

Valós körülmények között más értékek jönnek ki. Forrás: DUH

Pontosan ebben az utóbbi kitételben bízik a Volkswagen és a Mercedes-Benz is – legalábbis eddig ők nyilatkoztak a német lap megkeresésére. Véleményük szerint, mivel ezek a motorok érvényes típusengedéllyel rendelkeztek, őket nem terheli felelősség, nem jártak el gondatlanul.

Máshogy gondolja ezt azonban a BGH. A mostani döntés alkalmával három konkrét esetben, egy Volkswagen, egy Audi és egy Mercedes kapcsán, mintegy minta értékkel, ítéletet is hirdettek. A legfelsőbb bíróság mindhárom ügyben elutasította azt a kérést, hogy tekintsék semmisnek az eredeti vásárlási szerződést, és utalja vissza a vételárat az autógyártó, ám kimondta, hogy a vevőket kártérítés illeti meg.

Jelenleg 2000 ügy várta ezt a döntést feljebbviteli szinten, és több, mint 10.000 első fokon, most minimum ezek a perek folytatódni fognak, de a lap által megkérdezett ügyvédek szerint valószínűleg még ezrek csatlakoznak majd hozzájuk.

Több ezer dízel Volkswagent tilthatnak ki az utakról?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.