PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtZmFjZWxpZnQvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNS1mYWNlbGlmdC8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstNjAweDUwMC12Mi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtdjIucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNWZsLWJhbm5lcmVrLTE5NDB4NTAwLXYyLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 10. 15. kedd
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

A Cox Automotive autóipari elemző és szolgáltató vállalat aggasztó adatokat közölt az amerikai villanyautó piacról. Bár még mindig tartja magát a jóslat, hogy idén először átlépi majd az egymillió darabot a tisztán elektromos modellek eladása az országban, ez nem minden gyártót érint egyformán.

Van ahol rendkívül magasak a raktárkészletek.

Keresik, de nem veszik

Az egyesült államok újautó piacán az idei év első hat hónapjában 6,5 százalékos részesedést értek el a tisztán elektromos modellek, és év végére az eladások átléphetik az egymilliós darabszámot. Ez jó hír, és a mögöttes felmérések is alátámasztják a növekvő érdeklődést, a cég felmérése szerint ugyanis míg 2021-ben az amerikaiak mindössze 38 százaléka fontolgatta, hogy új, vagy használt elektromos autót vesz, mostanra ez az arány 51 százalékra növekedett. A vállalat úgy számol, hogy idén 33, jövőre 40 új, vagy frissített elektromos modell érkezik a piacra.

Mégis, megkongatják a vészharangot.

Úgy néz ki ugyanis, hogy a gyártás gyorsabban fut fel, mint a kereslet, és a legyártott villanyautók kereskedéseknél felhalmozott raktárkészletei 350 százalékkal, 92.000 darabra emelkedtek június végére. Ez 92 napnyi értékesítésnek felel meg, ami majd’ duplája a teljes autópiac 54 napos átlagának, de jóval magasabb a békebeli, COVID előtti 70 napnak is.

Nem mindenki

A statisztikából hiányzik a Tesla, amely nem egy harmadik fél által üzemeltetett kereskedői hálózatnak, hanem közvetlenül az autóvásárlónak adja el portékáját. Amerikára lebontott adatot nem tudunk, de a vállalat az első negyedév végén, globálisan 15 napnyi raktárkészlettel rendelkezett.

De nem mindenki ilyen szerencsés. Az elemzők az elmúlt fél év eladási adatiból kiemeltek pár példát is.

  • A Hyundaihoz tartozó Genesis márka például június hónapban mindössze 18 darabot tudott eladni a G80-as villanyautójából, miközben kereskedései 210 darabos készlettel rendelkeznek.
  • Az Audi Q4 e-tron, Q8 e-tron, illetve GMC Hummer EV modellekből 100 nap feletti raktárkészletek vannak.
  • A Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, illetve a Nissan Ariya is eladatlan készletekkel küzd – de itt konkrét számot nem idéztek.
  • A Ford Mustang Mach-e 117 napos raktárkészletet halmozott fel, ami majd négyhavi eladatlan autót jelent.
  • A Toyota Bz4X 101 napnyi eladása áll a kereskedők udvarain.

Az okok között biztosan szerepet játszik az is, hogy ezek közül számos modell akkupakkja külföldön készül, ezért a típusok nem jogosultak a 7500 dolláros állami támogatásra. Ezt látszik erősíteni az is, hogy a hibrideknél, amelyeik idén év elejétől teljesen kiestek a támogatott körből, nem látszik hasonló probléma, 44 napos az országos átlag – állítja a Cox.

Ám véleményünk szerint ez nem lehet mindenkinek megfelelő magyarázat, és némi kétséget támaszt egyes autógyártók korábbi, a termelés visszafogását magyarázó nyilatkozataival szemben.

A Ford Mustang Mach-e például 50 százalékban jogosult a támogatásra, az eladások visszaesést a gyártó korábban a frissítéssel kapcsolatos leállással magyarázta, ami biztos az egyenlet része volt, de a 117 napos felhalmozott készlet nem dübörgő keresletről árulkodik, hiszen akkor a készletnek a gyártás leállása alatt le kellett volna apadnia.

Hasonlóképp a GMC Hummer esetén állítólag akkubeázással küzdöttek az egyéves modell egyes példányai, ezért állt a gyártás és kelt el mindössze kettő (!) darab az első, és további 47 darab a második negyedévben. Ok ez logikus, ha áll a gyártás, csökken az elérhető autók száma, ám a 100 nap feletti raktárkészletnek csak le kellett volna merülnie.

Növekvő lemaradás

A Ford és a GM egyébként a napokban tették közzé amerikai eladási adataikat.

Ford:

  • A Ford 14.040 Mach-e-t adott el az év első hat hónapjában Amerikában, ami 20,6 százalékos visszaesés
  • Az F-150 Lightningból 8757 darab fogyott, ami papíron szép, 280 százalékos növekedés, de inkább csak a rendkívül alacsony 2300-as tavalyi szám miatt. Miközben állítólag 200 ezer előrendelés van az autóra, tavaly egész évben 15 ezret adtak el belőle, idén fél év alatt 8700-nál járunk. A belsőégésű motoros változatból eközben idén 347 ezer fogyott.
  • Az E-Transit furgonból hat hónap alatt 2912 fogyott, ami 3,2 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi adat.

GM:

A nagy rivális GM sem áll sokkal jobban, valami miatt nem pörögnek fel a már második éves, saját fejlesztésű, Ultium akkus autók eladásai.

  • Az idén pályafutása végére érő Chevrolet Bolt modellcsalád 33.659 darabos eladásai tisztességes értéknek tekinthetőek, de a tavalyihoz képest 360 százalékos növekedés inkább annak köszönhető, hogy az ismert LG akkugondok miatt 2022 elején állt a gyártás.
  • A Cadillac LYRIQ kiszállításai tavaly, a harmadik negyedévben kezdődtek, és akkor fél év alatt 122 darab készült belőle. Idén 2316 példánynál járunk, ami persze előrelépés, de a második Ultium akkus modelltől azért ennél biztosan többet vártak, főleg úgy, hogy jogosult a teljes állami támogatásra.
  • A GMC Hummer EV-ből fél év alatt 49 darab talált gazdára – ez volt az első Ultiumos autó.

De mielőtt arra gondolnánk, hogy az amerikaiaknak valami miatt mégsem kell a villanyautó, mint olyan, a CNBC összeállítása emlékeztet rá, hogy a Tesla tovább növelte előnyét. Bár az egykori 80 százalékos piaci részesedés 60 százalékra apadt, tavaly az autógyártó az első hat hónap után 225 ezer darabbal vezetett az akkor második Ford előtt, míg most 300 ezres előnye van az amerikai piacon második Hyundai-Kia előtt.

Csoport 2023 H1 2022 H1
1. Tesla* 336.892 259.790
2. Hyundai-Kia 38.457 34.518
3. General-Motors 36.322 7820
4. Volkswagen Csoport 26.538 12.424
5. Ford 25.709 22.979

*A Tesla hivatalosan csak globális számokat közöl, az adat a Motor Intelligence becslése az elérhető adatok alapján. Az ismert Tesla adatmágus Troy becslése 330.555 darab, ám az eltérés a lényegen nem változtat.

A Hyundai-Kia úgy lett második, hogy eladásai csak minimális növekedést mutattak, a negyedik Volkswagen Csoport darabszámban duplázott, ami valószínűleg azzal is összefügghet, hogy beindul az ID.4 amerikai gyártása, ami ezáltal jogosult lett az állami támogatásra.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.