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
auto
2024. 04. 30. kedd

Nemrég interjút adott Doug Field, a Ford kiemelt termékek fejlesztésért felelős vezetője az Associated Press hírügynökségnek, és beszélt arról az átalakulásról amin az autóipar és a Ford autói mennek majd át a következő években.

És most még csak nem is elsősorban az emobilitás volt a téma.

Your trial period has expired

Field a karrierjét a Fordnál kezdte, de azóta már dolgozott az Apple hivatalosan nem is létező autós programján, illetve a Tesla Model 3 bevezetésen is, mielőtt visszament a Fordhoz, ahol jelenleg a vezérigazgató Jim Farley egyik kulcsembere. Tapasztalata különösen alkalmassá teszi arra, hogy a Ford technológiai váltását irányítsa, most pedig abba is betekintést engedett, merre halad a világ egyik legrégebbi és leghíresebb autógyártója.

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

A szakember elmondta, hogy az egyik legnagyobb átalakulás szoftveres oldalon történik, aminek természetesen hatása van az azt működtető hardverre is. Az F-150 elektromos és hagyományos változatának felhasználói felülete olyan hardvert és szoftvert kapott, amit kifejezetten ehhez terveztek – de ez még csak az első lépcső volt. Az új, 2025-ben debütáló következő villanyautó generációjukban már még több paramétert tud majd a gyártó saját operációs rendszere iránytani, akár az autóról, akár a vezetéstámogatóról van szó, de bizonyos alkatrészeknél, mint például a légzsák, még megtartják a beszállító saját szoftverét.

Doug Field. Forrás: Ford

És, hogy ez miért jó hír a vásárlónak? Field szerint ez olyan szolgáltatásokat tesz majd később lehetővé, mint például hogy a futárnak adhatunk egy egyszeri kódot, amivel az utcán, vagy munkahelyen parkoló autónk csomagtartójába tudja tenni a csomagot, ám az a kód az autó többi részét nem nyitja. Ide sorolt olyan megoldásokat is, mint hogy a kocsiba amúgy is beépített kamerákat biztonsági, vagyonvédelmi feladatokra is bevessék. Jelenleg erre nincs lehetőségük, ehhez az kell, hogy a saját szoftverük fusson. De olyan extrán is gondolkodnak, ami például a szerviz, vagy alkatrészcsere előrejelzését tenné lehetővé, így például egy algoritmus a használat és az elfolyt víz mennyisége alapján előre megbecsülné mikor szorul cserére az ablaktörlő gumija.

De demonstráltak már egy olyan funkciót is, amikor az erdei kempingben parkoló Ford Bronco kamerája – és szoftvere – felismeri a betévedt medvét és elkezd dudálni, hogy elijessze az állatot, illetve figyelmeztesse az embereket.

Field szerint már magunk mögött hagytuk azt a világot, amikor a vásárlás alkalmával kipipáljuk az extrákat, és az autó felszereltsége örök. Az utólag aktiválható szolgáltatásoknál gyakori lehet a próbaidő, amelynek letelte után az ügyfél előfizethet azokra.

A szakember szerint a szoftverek fejlődése segítheti az olcsó villanyautók megjelenését is. Ha ezek a szolgáltatások jövedelmezőek, akkor ugyanis a gyártónak a legfontosabb a minél nagyobb felhasználói bázis kiépítése, ami új üzleti modellt is hozhat. Akár az is megérheti, ha az autón magán nem keresnek annyit, mert minél többet adnak el belőle, annál több embernek tudnak szoftvert és szolgáltatásokat értékesíteni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.