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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Két fontos újítást jelentett be a világ legnagyobb akkugyártója

elektromosautó-akkumulátor

Az akkutechnológiával kapcsolatos szenzációs bejelentéseket mindig igyekezünk óvatosan kezelni, de van pár olyan vállalat, amely rengeteg tapasztalata és múltbeli innovációi okán megszerezte magának a jogot, hogy ne csak legyintsünk, ha mondanak valami nagyot.

A CATL az egyik ilyen.

Télálló

A modern lítiumion akkumulátorok, legyenek azok NMC/NCA, vagy LFP katóddal szerelve, egyik legnagyobb ellensége a szélsőséges hőmérséklet. A túl meleget sem szeretik igazán, de ha túl hideg van az sem jó, mert lassulnak a reakciók az elektrolitban. Így ha repkednek a mínuszok, akkor különösen az tűnik fel, hogy jelentősen csökkenhet a töltési teljesítmény is.

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

Áttörés: a CATL új aksijával a repülők is elektromosak lesznek

A Reuters híre szerint, most a CATL, a világ legnagyobb akkugyártójának vezető kutatója, Wu Kai, egy sanghaji fórumon arról beszélt, hogy sikerült ebben áttörést elérnie a gyártónak. Olyan új elektrolitot fejlesztettek ki, amely enyhébb hidegben 43, mínusz húsz fok alatt pedig 50 százalékkal jobban működik, mint a jelenlegi kémia.

A fejlesztés, amelynek tömeggyártásról, bevezetésének idejéről semmi nem mondtak, egyébként áttételesen is segítené a villanyautózást, hiszen ha nem kell a hidegben felfűteni az akkumulátort, több energia marad a vezetésre, nő a hatótáv.

Gyorsan tölt

De nem csak ezt, egy másik fejlesztést is bejelentett a szakember, és ez annyival izgalmasabb, hogy állítása szerint ennek már idén megindulhat a sorozatgyártása.

Sós-cseresznye: megvan ki használja majd először a CATL új nátriumos aksiját

A CATL állítólag olyan újítást vezet be, aminek köszönhetően az akku 10 perc alatt 400 kilométer hatótávot tud visszatölteni. Mint ilyenkor mindig, most is meg kell jegyeznünk, hogy ez valószínűleg a nagyvonalú kínai CLTC szabvány szerinti hatótávval értendő, tehát nem autópályás 130-ra kell gondolni. Ezzel együtt, a legújabb jelenlegi aksik, mint például az XPeng G6 alatt található CALB márkájú cellák, azonos szabvány szerint 300 kilométert ígérnek 10 perc alatt. Ha ez azoknál harmadával jobb érték, akkor az hatalmas előrelépés.

Megkezdődtek az XPeng G6 kiszállításai

A vállat egyébként nem áll meg itt, a következő fejlesztésük ezt az időt 5-7 percre kívánja csökkenteni.

Az angol szövegkörnyezetből úgy tűnik, hogy a télnek jobban ellenálló elektrolit és a gyorsabban töltő aksi két külön fejlesztés, de sok múlik a kínai-angol fordításon, úgyhogy ebben a tekintetben van némi bizonytalanság.

Nem hiszi

Kai beszélt a szilárdtest akkumulátorokról és a Toyota friss bejelentéséről is, amely azt ígéri, megfelezik az akkumulátorok súlyát és költségét.

Most éppen 2027-re ígéri a Toyota a szilárdtest akkut

A CATL kutatója szkeptikus abban a tekintetben, hogy a szilárdtest akkuk készen állnának a sorozatgyártásra, és kétségei vannak a tömeg felezését illetően is. Ahogy mondta, biztos benne, hogy jelenleg senki nem tud nagy mennyiségben szilárdtest akkut gyártani. Ami pedig az ár felezést illeti, bár ez forradalmi lenne, ő azt kérdezné meg, hogy mégis mihez képest számolnak fele költséget – tette hozzá a szakember.

Így gyárt akkut a CATL Debrecenben

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.