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
auto
2024. 05. 08. szerda

Megnéztük: ilyen élőben a Lucid Air

elektromos autó
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

A Lucid az utóbbi időben inkább csak rossz üzleti eredményeivel került be a hírekbe, no meg azzal, hogy ismét a szaúdiak pénzalapja pumpált bele dollármilliárdokat, hogy felszínen maradjon.

Az egyelőre kérdés, hogy hazánkba mikor jut el a cég, ezért most Münchenben vettük szemügyre az autót.

Optikai trükk

Hatalmas ez az autó – vetettük oda Tiborral a vállalat müncheni szalonjában dolgozó munkatársnak, mire ő megkért, tippeljük meg pontosan mekkora az autó. Mind a ketten 5 méter fölé lőttük be a kocsit, és mind a ketten tévedtünk, ugyanis 5 méter alatt van a Lucid Air, azaz 24 centivel elmarad a Mercedes-Benz EQS, és 41 centivel a BMW i7 hosszától.

Ami átveri az agyunkat az valószínűleg a lapos, széles forma – a kocsi kihajtott tükrökkel 2,2 méter széles, ám ami ennél is meglepőbb, csak 1,4 méter magas, ami 10-15 centivel kevesebb, mint a hasonló szedánok.

A közel háromméteres tengelytáv mellett persze így sem szűkös a beltér, amelyet prémium anyagokkal és megoldásokkal építettek, így például fotelszerűen dönthető a hátsó ülés, de oldalsó és hátsó elektromos  árnyékoló is van az ablakok előtt.

Bőr ide, szellőztetett ülések oda, azért senki nem fogja összekeverni egy nagy Merci luxusával az Air belsejét.

Elöl természetesen itt is nagy LCD képernyők dominálnak, amelyekre így álló helyzetben nem lehetett kifogásunk, és különösen tetszetős volt az ívesre vágott kijelző a kormány mögött. Persze a nagy üveglap és a fekete háttér itt is átverés, újabb optikai trükk, előttünk nem egyetlen hatalmas, hanem három külön képernyő van, amelyet a középkonzol és a műszerfal találkozásánál egy negyedik nagyméretű kijelző egészít ki.

Az első csomagtér döbbenetesen nagy, 280 literes, a hátsó már inkább átlagos, 455 literes, de nagyon széles és mély.

Az Air belsejéhez öt különböző szín-témát választhatunk, amelyek mindegyikét egy-egy különleges amerikai helyszín, természeti különlegesség inspirálta. Így például lőttek egy fotót a festői Tahoe-tó közelében, és a naplementekor a víz felszínén visszatükröződő színek és fények alapján válogatták össze az egyik kombináció árnyalatait. Az eredmény dekoratív és eredeti.

Álló teljesítmény

Igyekeztünk már az út előtt és a szalonban is minden meggyőzőerőnket is latba vetni, de a cég szabályzata szerint csak német lakcímmel lehet tesztvezetni, sőt autót vásárolni is. Az eladó elmondása szerint vissza kellett már fordítania osztrákokat és lengyel milliomosokat is, akik nagyon szerettek volna 200+ ezer eurót otthagyni, de sajnos nemet kellett mondaniuk. A vállalat az Egyesült Államokon és Kanadán kívül egyelőre csak Hollandiában, Németországban, Norvégiában, Svédországban, és, talán nem véletlenül a Szaúd-Arábiában tette elérhetővé járműveit.

Fura döntés annak fényében, hogy pár napja arról adtak számot, hogy a második negyedévben csak 1404 autót szállítottak le, ami épp csak alulról súrolta a már eleve gyenge első negyedév eladásait.

A tesztvezetés így elmaradt, de a szalonban megcsodálhattuk az autó hajtásláncát, amely rendkívül kompakt és a tesztek szerint nagyon hatékony.

Az air hajtáslánca az elektronikával együtt mindössze 74 kilót nyom, mégis 679 lóerős.

Az akkupakk két méretben készül, az olcsóbb, 110-130 ezer eurós változatok 92 kWh-t visznek magukkal, a drágábbak (160-220 ezer euro) 112 kWh-t kaptak, ami akár 883 WLTP kilométerre is elég a kisebbik, 19 colos felnivel. A vállalat a Samsung SDI 2170-es celláit használja – a nagyobb akkupakk 6600 darabot tartalmaz 22 modulban, míg a kisebben négy modullal kevesebb van.

Egy Lucid akkumodul.

Az autó a kiemelkedő töltési teljesítményéről is ismert, a 900 voltos rendszer akár 300 kW-ot is fel tud venni a megfelelő oszlopon, de láttunk olyan videót, ahol a töltőn kijelzett érték elérte a 350 kW-ot is.

Túlélés

A szalonban megtekintett Air Dream Edition a legmagasabb felszereltségű verzió, alapára extrák nélkül 83 millió forint körül van. Mi így állóhelyzetben nem láttunk vele problémát, kényelmes és hangulatos volt a belső, tágas a csomagtartó, tetszetős nagy-limuzin a forma, akik pedig kipróbálták dicsérték a teljesítményt, a szupertakarékos motort, a nagy hatótávot és gyors töltést. Egy amerikai tulajdonos videója szerint 10 perc alatt közel 300 kilométert lehet visszatölteni, 25 perc pedig ötszázhoz is elég, mindenki Bjornja pedig 120-nál, téli gumival, 580 kilométeres valós hatótávot mért, bár neki a maximális töltési teljesítménnyel itt Európában akadt gondja.

A problémát talán az jelentheti, hogy a vállalat két szék között a pad alá eshetett. Drágább mint a hasonló tudású versenytársak, de lehet, hogy nincs elég presztízse, és kifinomult felszereltsége, hogy az igazi nagy luxusautók vásárlói egy EQS helyett őt válasszák.

Akárhogy is, egyelőre masszívan veszteséges a Lucid, az állítólagos 30 ezres előrendelés ellenére valami miatt csak a gyártás fele megy el havonta, és jelenleg az arab befektetők milliárdjai tartják életben. Talán az Astonnal kötött megállapodás segíthet, hiszen az angol presztízsmárka akku és hajtáslánc beszállítói is lettek, amivel némi rendszeres pénz is jár majd.

Hogy megéli-e a vállalat a budapesti szalon nyitását azt egyelőre nehéz megjósolni, de ha igen, egy tesztvezetésre biztosan bejelentkezünk.

Bevásárolta magát a Lucid az Aston Martinba

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.