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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Kis akkus a nagy akkus ellen – élesben teszteltük őket

villanyautózás a gyakorlatban

Prágában egyesült a Villanyautósok.hu szerkesztősége, ahová egy kis akkus és egy nagy akkus KIA EV6 modellel utaztunk. Csapatépíteni mentünk, de egy csipetnyi munkát is csempésztünk a két napba.

Összehasonlítottuk, hogy mennyi a hátránya az 58 kWh-s akkuval szerelt, 180 kW teljesítménnyel tölthető autónak a 77,4 kWh-s, 240 kW-tal tölthető modellhez képest. Nem csak az autók közötti minimális különbség lepett meg, de az is, hogy mennyire elenyésző a hátránya időben egy modern villanyautónak egy hagyományos hajtású autóhoz képest a Prága – Budapest közötti 530 kilométeres  végig autópályás úton.

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

Az eredményekről a Villanyóra podcastban elmélkedtünk, a vonatkozó részlet az alábbi videóban is megnézhető.

A cikk megjelenésekor a KIA EV6 e170 RWD, azaz a kisakkus, hátsókerekes változat induló ára AIR felszereltséggel 21.890.000 Ft, míg a nagyobb akkus e228 RWD verzió azonos felszereltséggel 23.190.000 forintos induló áron rendelhető meg. A nagyobb akkumulátor felára tehát 1,3 millió Ft (5,9 %), amiért nem csak 134 kilométerrel nagyobb WLTP hatótávot (528, illetve 394 km a két adat), de nagyobb töltési teljesítményt és erősebb motort is kapunk.

Azt, hogy melyiket érdemes választani, elsősorban a személyes szituáció határozza meg. Aki nap mint nap (vagy legalábbis rendszeresen) olyan utakra használja az autót, amelyet a kis akkussal csak rátöltve, a nagy akkussal viszont töltés nélkül tudna megtenni, akkor egyértelműen érdemes kifizetni a nagyobb hatótáv felárát. Többségünk azonban csak évente néhányszor megy igazán hosszú útra. Ilyenkor, különösen nyugati irányba indulva, ahol sűrűn találunk nagy teljesítményű töltőt, a két változat közötti különbséget percekben mérik. Egy forgalmi okból elkerülhetetlen várakozás, egy kerülő, vagy az emberi szükségletek miatt kihagyhatatlan megálló ideje nagyobb mértékben befolyásolja az utazás időigényét, mint az autó töltési igénye.

Egészen véletlen a Prága-Budapest táv majdnem azonos a nagy akkus EV6 WLTP 528 km-es hatótávjával. Egyértelmű, hogy 130 km/h-s sebességgel még ideális körülmények között sem lehet töltés nélkül megtenni ezt a távot, hiszen a WLTP hatótávot nem autópálya tempó mellett mérik/számolják. Az azonban bennünket is meglepett, hogy ezen a távon a KIA EV6-nak mindössze egyetlen 7 perces töltésre volt szüksége, hogy célba érjen úgy, hogy végig a megengedett sebességgel haladtunk, általában elfogadva az autó sebességtartója által ismert sebességkorlátozásokat, amelyeket automatikusan alkalmazni tud.

Azt persze hozzá kell tenni, hogy a célban túl sok tartalékunk már nem volt, viszont egy töltőkkel olyan sűrűn ellátott helyen, mint Budapest és környéke, ez nem igazán jelent kockázatot.

1000 kilométer 11 óra menetidővel, amiben a videózás másfél órája is benne van.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.