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
auto
2024. 07. 25. csütörtök

Ne lehessen 5 csillagos egy gyalogosokra veszélyes autó

egyéb

Az Egyesült Államokban 40 éves csúcson van a gyalogoshalálozások száma, évente több mint 7000 gyalogos veszti életét, mert autóval elütik. A napi 20-as érték több mint 50%-os emelkedést jelent 2009 óta. A NACTO, egy 96 észak-amerikai nagyvárost összefogó közlekedésbiztonsági szövetség, felszólítja az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Igazgatóságát (NHTSA), hogy a gyalogosvédelmet is tegyék a töréstesztek kötelező elemévé.

A szövetség szerint a gyalogoshalálozások növekedésének oka, hogy a járművek egyre nagyobbak és nehezebbek, egyre magasabbak, a járművezetők egyre nehezebben veszik észre a gyalogosokat és kerékpárosokat. Bírálják, hogy a szövetségi kormány új autókat értékelő biztonsági besorolási rendszerében (NCAP) szinte minden jármű négy- vagy ötcsillagos minősítést kap. A probléma, hogy a rendszer csak az autókban tartózkodók biztonságát veszi figyelembe, a forgalom járműveken kívüli, sérülékeny résztvevőit nem, pedig évente több ezer haláleset lenne megelőzhető szigorúbb előírásokkal.

Fotó: Euro NCAP

Az NHTSA jelenleg egy opcionális gyalogos ütközésvédelmi teszt alkalmazását javasolja, amely a NACTO szerint helyes irányba tett lépés, azonban nem valószínű, hogy jelentős hatással lesz a gyalogosok biztonságára. A fő probléma, hogy a javasolt teszt nem kerül be a jármű végső biztonsági besorolásába, így a gyalogosok számára legveszélyesebb járművek továbbra is 5 csillagos minősítést kaphatnak.

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

Az NHTSA javaslata szerint a tesztet maguk az autógyártók hajtanák végre, és mivel a teszt önkéntes, az autógyártók dönthetnek úgy, hogy nem végeznek ilyen vizsgálatot, de ha el is végzik, nem kötelesek nyilvánosan megosztani az eredményeket.

A NACTA szerint az autógyártókat olyan biztonsági szabványok alkalmazására kellene ösztönözni, mint például az ADAS és a Direct Vision, amelyek jelentős mértékben csökkentenék a kerékpárosokkal és a gyalogosokkal bekövetkező baleseteket.

A NACTO felszólítja az NHTSA-t, hogy tegye kötelezővé, hogy azok a járművek, melyek nem kapnak megfelelő osztályzatot a gyalogosbiztonsági teszten, ne legyenek jogosultak az általános 5 csillagos besorolásra. Vezessenek be 5 csillagos pontozási rendszert a gyalogosbiztonság tekintetében a megfelelés/nem felelt meg rendszer helyett. A járműveket úgy osztályozzák, hogy látható legyen a tömeg és magasság szerinti megnövekedett kockázat. Az NHTSA végezze a gyalogosbiztonsági tesztet ahelyett, hogy a gyártók számára opcionálisan javasolja a teszt elvégzését és az eredmények közzétételét.

Az NHTSA javaslatait július 25-ig van lehetőség nyilvánosan észrevételezni, a NACTO pedig azt kéri, minél többen mondják el véleményüket, mivel ez segíthet biztonságosabbá tenni az utcákat.

Európa legbiztonságosabb autói mind elektromosak

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.