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 Három éve mi is beszámoltunk egy az elektromos járművek magas össztömege miatt bevezetett módosításról, melynek értelmében 3500 kilogram feletti, de maximum 4250 kg megengedett össztömegű járműveket a legalább két éves (nem kezdő) B kategóriás vezetői engedéllyel is vezethetünk, amennyiben a jármű mentőautó, vagy – számunkra ez érdekesebb – alternatív hajtással rendelkezik és a 3500 kg feletti tömeg az ugyanolyan méretű, külső gyújtású vagy kompressziós gyújtású hagyományos belső égésű meghajtórendszerrel ellátott jármű meghajtórendszeréhez viszonyított többlettömeg eredménye. Jövőre már nem kell teherautó jogsi a Tesla Cybertruckra? Konyhanyelvre lefordítva tehát, ha az akkumulátor tömege miatt haladja meg egy kisteherautó megengedett össztömege a 3,5 tonnát, akkor nem kell rá C jogsi, vezethetjük B kategóriával is. Az első pillantásra biztató helyzet azonban sajnos nem ennyire egyszerű. Számos egyéb szabály kötődik ugyanis a 3500 kg megengedett össztömeghez a C kategóriás jogosítvány meglétén kívül. Dongfeng EV18 TGK, megengedett össztömeg: 4250 kg Autópálya- és úthasználat: D2 matrica helyett HU-GO D2 kategóriás matrica maximum 3500 kg megengedett össztömegű kisteherautókra vásárolható és nem kivételeznek az alternatív hajtású teherautókkal. Azaz egy olyan kisteherautó, amelynek dízelmotoros változatában 3,5 tonna össztömeg szerepel, de elektromos verziójában már ennél nagyobb a megengedett össztömege, kilométer alapú elektronikus útdíjfizetésre kötelezett. A dízel kisbuszra tehát elég megvásárolni az e-matricát éves 69.830 forintért, ugyanannak az autónak az elektromos változatára már meg kell venni 26.990 Ft + ÁFA áron egy 2 évig használható fedélzeti készüléket, majd az úthasználatért kilométer alapú díjat kell fizetni. A HU-GO honlapján lévő kalkulátor szerint egy J2 kategóriába sorolt (tehát kéttengelyes) 6 méter hosszú, 2500 cm széles és ugyanilyen magas kisteherautóval, 4250 kg megengedett össztömeggel és 2900 kg maximális tengelyterheléssel egy 470 kilométer hosszú Nyíregyháza – Budapest – Nyíregyháza útra bruttó 26.000 forintot kell fizetni. Ennél is fontosabb, hogy nem csak az autópályákért kell fizetni, hanem egyéb közutakon is. Például a Füzesabony – Mezőtúr közötti 130 kilométeres szakasz megtétele mintegy 2500 forintba kerül az üzemanyagköltségen felül, így gyorsan hátrányba kerül egy 3,9 tonnás elektromos kisbusz egy 3,5 tonnás dízellel szemben. Dongfeng EV18 TGK, megengedett össztömeg: 4250 kg Autópályán 80 km/h a maximum 130 helyett A 3,5 tonnás kisteherautókat sokan a gyorsaság, rugalmasság miatt választják hosszabb utakon történő áruszállításra. Ezek a járművek az autópályákon a személyautókhoz hasonlóan akár 130-as tempóval is haladhatnak. Ha az elektromos változat megengedett össztömege 3,5 tonna feletti, akkor már a teherautókra vonatkozó sebességhatárok vonatkoznak rá, azaz autópályán maximum 80 km/h, lakott területen kívül maximum 70 km/h, lakott területen pedig maximum 50 km/h sebességgel haladhatnak. Lakott területen akkor sem mehetünk 50-nél gyorsabban, ha az adott útszakaszon ennél magasabb sebességet engednek meg a kihelyezett jelzőtáblák. Tachográf köteles A jogszabály egyértelműen fogalmaz: ha az áruszállításra használt jármű megengedett össztömege meghaladja a 3500 kilogrammot, menetrögzítő készülékkel kell felszerelni. A jogszabály nem jelöl meg kivételként alternatív hajtású járműveket. Tehergépkocsival előzni vagy behajtani tilos Egy 2010-es KRESZ változás óta a 3500 kg-ot meg nem haladó teherautókra gyakorlatilag a személyautókra érvényes szabályok vonatkoznak. Ha egy kisbusz elektromos változata az akku tömege miatt meghaladja a 3,5 tonnát, már a teherautós KRESZ szabályokat kell figyelembe venni. Vonatkozik ránk tehát a tehergépkocsival előzni tilos tábla, kivéve, ha a táblán a járművünk tömegénél magasabb súly értéket is feltüntetnek (pl. 7,5 tonna). Nem hajthatunk be áruszállítás céljából lakó- és pihenőövezetbe sem egy 4 tonnás elektromos kisteherautóval, pedig ugyanaz az autó dízelmotorral, 3,5 tonna össztömeggel bemehet. Ha azonban az ott lakók költöztetését végezzük, akkor már bemehetünk az elektromos kisteherautóval is. Nem tárolhatom a saját udvaromon? 2021-től a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsit csak akkor szabad település belterületén lévő ingatlanon tárolni, ha a települési önkormányzat jegyzője megállapítja az ingatlan tárolásra vonatkozó alkalmasságát és erről hatósági bizonyítványt állít ki. Egy ingatlan akkor alkalmas teherautók tárolására, ha az ingatlanon és annak környezetében elegendő tér áll rendelkezésre a beparkoláshoz és tároláshoz, az ingatlan közvetlen környezete nem sűrűn lakott, és a teherautók által okozott zaj- vagy bűzhatás nem gyakorol jelentős zavaró hatást a környéken lakókra, a lakókörnyezet jellegét is figyelembe véve. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!