Model X hétköznapok #16: dugóba kerültem egy villanyautóval
Ebben a sorozatban egy hatéves, több mint 200.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az előző epizódban egy kellemetlen lemerülésről írtam, most viszont egy villanyautókról széles körben terjesztett tévhittel próbálok leszámolni.
Különösen télen futnak már évek óta ismétlődően nagy karriert a közösségi médiában a „megfagynak a dugóban a villanyautósok” mantrák, de a minap – nyár derekán – is olvastam olyan kommenteket, hogy mi lett volna szegény elektromos autósokkal, ha bekeverednek az M1 autópályán baleset miatt feltorlódott 20 kilométeres dugóba.
Az előző hétvégén Erdélyben jártunk, Románia pedig még nem a Schengeni övezet része, így a határon útlevél és csomagtér ellenőrzés van. Hazafelé a határon mi is közel fél órát sorakoztunk, miközben csak néhány száz métert tettünk meg. A mendemondák szerint le kellett volna merülnünk, de legalábbis megfőni a napon 60 fokra forrósodott utastérben, hiszen légkondiról szó sem lehet.
Ehelyett annyi történt, hogy 25% helyett 24%-os töltöttséggel érkeztünk a debreceni Superchargerhez, de nézzük meg alaposabban a számokat a Teslafi segítségévével.
10 óra 3 perckor, 41%-os töltöttséggel érkeztünk a nyírábrányi határátkelőnél várakozó autósor végére. Nem csak meleg volt, büdös is, hiszen a várakozó hagyományos autók jelentős része járó motorral várakozott, egy részük azért, hogy használhassák a légkondit, mások azért, hogy ne kelljen néhány percenként újraindítani a motort. Ezért mi sem nyitottunk ablakot, inkább a klímát használtuk.
Sorakozás közben kétszer is kiszálltam, valamit elővenni a csomagtartóból és egyszer a gigantikus hátsó ajtókat is kinyitottuk a gyerekek miatt, így a klímának többször újra le kellett hűtenie az autót. Végig ment a Spotify, így a fedélzeti rendszernek is volt fogyasztása. Az araszoláskor jónéhányszor mozgásba kellett hozni nem csak az üresen is 2,4 tonnás Model X-et, de a mögé akasztott 640 kilós lakókocsit is.
A Teslafi mérése szerint a 25 perces sorakozás közben 0,82 kWh energiát használtunk fel, ami az akkunak kb. 1%-a. Mivel a következő tervezett töltőhöz 24%-kal érkeztünk, akkor is célbaértünk volna, ha 12 órát kell egy hasonló dugóban araszolnunk. Persze ha 12 óránál is hosszabb a dugó, akkor már takarékosságra, esetleg a tervezettnél előbbi töltésre kényszerültünk volna.
Várakozás közben az is eszembe jutott, hogy a határállomás dolgozóinak mekkora egészségügyi-életmódbeli előrelépést jelent majd, ha az elektromos járművek többségbe kerülnek.