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
auto
2024. 05. 28. kedd

Az autók használhatóságának egyik alapmutatója a csomagtartó mérete. Sokan azonban nincsenek tisztában azzal, hogy a literek száma pontosan mekkora befogadóképességgel jár. Az, hogy valami 450, vagy 650 literes még nem mutatja meg egyértelműen, hogy mennyire lehet egy autót jól pakolni, rugalmasan, akár több célra is könnyedén használni. Márpedig az átlagos felhasználónak nincs külön pakolós autója, vagyis a meglévővel akar – ha csak esetenként is – bizonyos dolgokat szállítani. Néhány hete én is abba a helyzetbe kerültem, hogy egy fészerfelújítás miatt le kellett költöznöm vidékre és egyetlen körből kellett megoldanom a lepakolást a Ford elektromos autójával, így most meg tudom mutatni, hogy a hátul 450 literesnek mondott, elől pedig egy körülbelül 100 literes csomagtartóval kiegészített Mach-e mennyi motyót tud elnyelni biztonságosan.

Vajon ezek közül minden belefér?

Indulás előtt

Az igazság az, hogy fogalmam sem volt, hogy fogok elférni, így a cuccok kiválogatásával sokkal több idő elment, mint végül a bepakolással. Igyekeztem mindent úgy szortírozni, hogy biztosan csak azt vigyem magammal, ami az előzetes felmérés alapján a munkához kelleni fog.

Ami az előkészítést illeti, lehajtottam a két hátsó ülést és egy vastag pokróccal takartam le, hogy semmi ne szenvedjen látható sérülést és a lehető legoptimálisabb helykihasználás érdekében, amit lehetett szögletes dobozokba, tárolókba pakoltam. A szerszámokon kívül számolnom kellett a saját cuccaimmal is, ami elég lesz jónéhány napra.

Azzal kezdtem, hogy a hosszabb és nehéz tárgyakat (szorítókat, fűrészeket, csavaros dobozokat, szegeket, vízmértékeket, fúrószárakat) a két első ülés mögé a földre tettem. Ezzel elértem, hogy a sok apróság ne röpködjön és csörögjön össze-vissza az út során a nagyobb tételek között.  A pakolásnál igyekeztem figyelembe venni, hogy a nagyobb súlyok középen és a lehető legalacsonyabban legyenek számolva azzal is, hogy nem lesz utasom, így a bal oldalon egyébként is 80 kiló többlet lesz.

Az ülések lehajtása után bekerült az összecsukott gérvágó fűrész, majd mellé (középre) a nehéz gépállvány. Ezeket aztán két oldalról és hátulról tökéletesen körbe tudtam rakni az egymásba építhető és összekapcsolható dobozokkal. A kimaradt, zacskóba került papucs és munkavédelmi cipő pedig mehetett az első ülés mögé.

Így nézett ki a 450 literes csomagtartó, ami végül nem is volt tele.

A csomagtartó felől bepakoltam a nagy gerendapuskát, ami sok helyet foglal ugyan, de a sík doboza miatt arra is lehet pakolni. A Mach-e finom anyagú, nem összecsukható vászonból készült „kalaptartóját”, ami inkább csak egy takaró kiszereltem, hogy ne sérüljön. A csomagtartóban még bőven maradt hely, így óvatosnak kellett lennem vezetéskor, hogy a műanyag a műanyagon ne nagyon csúszkáljon.

A nyitott szerszámosládám és a hosszabbítóm is bőven elfért a frunkban a töltőkábel és az autómosós rongyaim mellett.

Már majdnem készen voltam, amikor eszembe jutott, hogy elöl még van 100 literem, így próbából oda is betettem egy nehezebb szerszámos táskát, ami tökéletesen bele is passzolt az egyterű csomagtérbe és lecsukáskor sem ért hozzá a géptető belsejéhez. Látszik, hogy még ide is fért volna cucc.

Az anyósülés viszont teljesen üresen maradt, így akár még egy ember kényelmesen beférhetett volna! Apropó! Legközelebb akar jönni valaki segíteni???? Az is jól látszik, hogy nem raktam plafonig az autót, így kifejezetten jól jött az üvegtető, aminek magasabban van a belső tere. Így még hátra látni és kényelmesen lehetett.

Mennyi az annyi?

Az út Abonyig útvonaltól függően pont 100 km körül szokott alakulni és gyakorlatilag végig pálya van, így gondoltam megmérem a fogyasztásomat is. Az útvonal Halásztelekről, mindössze 4-5 km normál 50-es tempót tartalmaz a nullásig, majd onnan végig 110 km/h-s szakasz következik az M4-esig, ami szintén 110 km/h egészen az abonyi lehajtóig. Onnan egy 90-es bevezető úton szintén 4-5 km 50-es és 40-es szakasz váltja egymást a célig.

Az idő és a körülmények jó lehetőséget adtak volna a teszthez, de ahogy Bíró Balázs kollégám Prágából hazafelé a KIA teszten is említette:

Nem létezik tiszta teszt!

Kis akkus a nagy akkus ellen – élesben teszteltük őket

És igaza is volt. Néhány km után beállt a nullás egy baleset miatt, így nem tudtam tartani a 110-es tempót. Később az M4-esen volt még egy baleset, majd egy útépítés miatti tereléses szakasz, végül az áramszolgáltató út melletti munkáihoz kapcsolódó bámészkodás okozott pár perces lassulást, szóval ezen a mindössze 100 km-es szakaszon négyszer is vesztegelni kellett.

Végül összesen 91 km-t tettem meg 1:12:48 mp alatt, vagyis az átlagsebességem a 75 km/h-t sem érte el. Ez viszont fogyasztás szempontjából ideális volt. A szakaszra vetítve a Mach-e 22 kWh-val számolt és az elhasznált energia 9%-a ment el a klímára, ami többek között annak is köszönhető, hogy az autó bepakoláskor a napon állt, nem volt bedugva én pedig a kinti levegőt hűtöttem. 🙁 Hiába, az ember néha rutinból hibázik.

Az indulási töltöttségem 90% volt és a fedélzeti számítógép szerint még 72% mellett 322 km maradt az akkuban. Ez azért nem rossz.

Ami a csomagokat illeti kipakolást követően, a személyes cuccaimat is beleértve mindent egyesével lemázsáltam és közben egy számológéppel össze is adtam az eredményeket. Magamat nem számoltam bele, de a végeredmény így is összesen 208 kg-ot nyomott, ami megfelel 3 átlagos, egészséges felnőtt férfi súlyának.

Szóval, ha legközelebb azt olvasom, vagy arról kell írjak, hogy egy csomagtartó ennyi, vagy annyi literes, illetve jól, vagy rosszul pakolható, akkor már van mihez viszonyítanom. Az elektromos Mustang nem teherautó, ugyanakkor az jól látszik, hogy hétköznapi és olykor nem hétköznapi használatra is bátran bevethető. A literek száma pedig mindenkinek mást jelent! Nekem adott esetben éppen ezt:

Nem lényeg, de amiért mentem

Ha valaki kommentben megkérdezné, hogy valami hasznosat is csináltam-e. Íme az előtte – utána állapot, amiért leutaztam:

…és belülről. A nyuszik elköltöztek és most egy boldog kislány játszós fészere lett belőle.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.