PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTYvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNi8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNi1oYXZhc3Byb2QtMTk0MHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 05. 19. vasárnap

Musk élő tesztben mutatta be az önvezetés következő mérföldkövét

önvezetés
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJEaEx5MVBaVy5CU1B0OHdiejVxYUxidmZkbnd5UWVSRXdCb2JOdTRFNlguNTcvZmFzdGlkPWhxdndvc2xndXBsbXN1aWxlY2xxYWRsZ3V3bW4vc3RwYXJhbT10YmRxY3RoanJ2L25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3LmJ5ZC5jb20vaHUvY2FyL3NlYWwtdT9jaWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2s6YmFubmVyOkFXOmJ5ZC1zZWFsLXUtYmV2ZXpldGVzOjMwMHgyNTA6MDUiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vZ2RlaHUuaGl0LmdlbWl1cy5wbC9oaXRyZWRpci9pZD1iRGhMeTFQWlcuQlNQdDh3Yno1cWFMYnZmZG53eVFlUkV3Qm9iTnU0RTZYLjU3L2Zhc3RpZD1ocXZ3b3NsZ3VwbG1zdWlsZWNscWFkbGd1d21uL3N0cGFyYW09dGJkcWN0aGpydi9uYz0wL2dkcHI9MC9nZHByX2NvbnNlbnQ9L3VybD1odHRwczovL3d3dy5ieWQuY29tL2h1L2Nhci9zZWFsLXU/Y2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rOmJhbm5lcjpBVzpieWQtc2VhbC11LWJldmV6ZXRlczozMDB4MjUwOjA1JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9ieWQtc2VhbC11LWJldmV6ZXRlcy0zMDB4MjUwLTI0MDUxMC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2J5ZC1zZWFsLXUtYmV2ZXpldGVzLTY1MHgzMDAtMjQwNTEwLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDUvYnlkLXNlYWwtdS1iZXZlemV0ZXMtNjUweDMwMC0yNDA1MTAuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YkRoTHkxUFpXLkJTUHQ4d2J6NXFhTGJ2ZmRud3lRZVJFd0JvYk51NEU2WC41Ny9mYXN0aWQ9ZXRka3Z6eGJxcmF0eHhpYnhxbGpxdnJud3dvdC9zdHBhcmFtPXpwZXRsaWVxcmIvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOiAxcHghaW1wb3J0YW50IiAvPg==

A hír elején mindjárt meg kell vallanunk a 45 perces utat nem néztük végig, tekintve, hogy rendelkezünk egy saját életnek nevezett dologgal, és ebből nem szánunk háromnegyed órát arra, hogy nézzük, ahogy valaki egy autóban ül.

Szerencsére van ebből egy rövid összefoglaló is, amelyben a Musk és az FSD szoftverprogram vezetője osztottak meg. Mi meg most összefoglaljuk az összefoglalót.

IRL

Mielőtt az amúgy viszonylag unalmasnak tűnő út részleteibe belemennénk, mindjárt tisztázzuk is miért is volt nagy szó ez a bemutató.

Persze, egyrészt azért mert most nem egy youtuber, hanem maga Elon Musk mutatta meg, hogyan teljesít a vállalat legújabb szoftvere, amikor élőben streamelt 45 perces útját San Francisco környékén. Aki szeretné megnézni az egész videót, alább megteheti:

Ami miatt viszont sokan igazán kíváncsiak voltak a demóra, az az, hogy ez az új v12-es kiadás, amely nagy változást hoz az FSD fejlesztésének történetében.

Bár a Tesla által fejlesztett önvezetésről mindig elmondjuk, hogy mesterséges intelligencia alapú, és az AI a begyűjtött videók és képek alapján okosodik, eddig azért a kereteket, a fő szabályokat előre rögzítették, 300.000 sornyi hagyományos programkóddal adták meg.

A v12-ben viszont állítólag már egyetlen sor hagyományos programkód sincs, teljes egészében a mesterséges intelligencia irányítja az autót.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy például nincs programkóddal lefektetve, hogy mik a sávhatárok, vagy mit jelent a STOP tábla – ezeket a rendszer több ezer videó elemzésével maga tanulja meg. Azért természetesen a videókat előválogatják, a rossz sofőröket és hibás döntéseket kiveszik, hogy csak jó példákat lásson az AI.

Ennek nem csak pozitív, hanem negatív következményei is vannak. Így például a jelenlegi változat, amit egyelőre csak a cég belső tesztelői, köztük Musk használnak, nem áll meg teljesen a STOP táblánál, hanem lassan előre gurul, és ha nem jön semmi áthajt. Emiatt egyszer már bajba került az autógyártó, régebben ez egy előre leprogramozott beállítás volt, ám ki kellett venniük, mert a közlekedési hatóság nem örült neki. Csakhogy Ashok Elluswamy, az FSD szoftverfejlesztésének vezetője, aki a tesztút során az anyósülésen foglalt helyet, azt mondja, hogy a flottából begyűjtött videofelvételek alapján a sofőrök kevesebb, mint 0,5 százaléka áll csak teljesen meg a táblánál, ezért kihívás nekik olyan képsorokat gyűjteni, amelyen teljesen szabálykövető Teslások vannak. Viszont mostantól ezt az autónak a videók alapján kell megtanulnia, nincs lehetőség a szabályok manuális rögzítésére.

A felvételek alapján egyébként a V12 eléggé jól működik már most is, Musknak egyszer kellett csak belenyúlnia, amikor egy nagy kereszteződés két lámpáját látva az autó nem a megfelelő zöld jelzésre reagált és még a piros alatt elindult volna. Állítólag ez valami miatt csak a Model S esetén jelentkező probléma és még dolgoznak rajta.

Ezen kívül azonban az út unalmasan telt, ami ebben az esetben jót jelent.

Az AI egyébként az összefoglaló készítője szerint a stream alatt meglepően emberien viselkedett. Például az úttestre festett, a STOP tábla vonalában lévő fehér vonalon lassan átgurult, hogy jobban belássa a kereszteződést, de az úttesten kóricáló gyalogosok mellett is lassított. Amikor pedig bedugult a kereszteződés, akkor annak ellenére állva maradt a zöld lámpánál, hogy előtte már elindultak, és csak akkor hajtott át, amikor már látta, hogy el tudja hagyni a kereszteződést a túloldalon. Ez sem egy előre beállított szabály, hanem az emberektől ellesett fogás volt. Ugyanígy dinamikusan csökkenti a követési távolságot, ha a szituáció megköveteli. Egy kanyarodósávba érkezve például nem ragaszkodott mereven a kiválasztott követési távolsághoz, hanem annyira közel gurult a lámpánál várakozó kocsisor utolsó tagjához, hogy ne lógjon be a Tesla hátulja az egyenesen haladó sávba.

Az is érdekes volt, hogy a tempomatot végig 85 mph (136 km/h) sebességre állították, az út során a kocsi mégis jól tartotta a sebességhatárokat. Sokkal jobb lett az autó viselkedése is az úti cél elérésekor. Korábban a navigáció végén a kocsi egyszerűen megállt az út közepén, ha a sofőr nem vette át, most viszont leállt a padka mellé.

Az autó sokkal jobban kezelte az útépítéseket is. Az összefoglaló narrátora maga is FSD-t használ és a jelenlegi publikus verziók ugyan követik a bóják által kijelölt sávot, de folyamatosan próbálkoznak visszatérni az eredeti felfestett sávba. Ez kicsit ahhoz hasonlíthat, mint amikor a navigáció által kijelölt útvonalat felülbíráljuk, másfelé megyünk, a GPS pedig folyamatosan újratervez, és mindenképp vissza akar minket fordítani az eredeti útvonalra, még akkor is, ha pár száz méter múlva már az általunk választott irány is értelmet nyer. Ehhez képest a v12 sokkal emberibben működött ahogy átnavigált a bóják között.

HW4

A teszthez használt autó egyébként Musk saját Model S Plaid példánya volt, amely a HW3 hardvercsomagot használta. Korábban voltak olyan vélemények, hogy ennek a teljesítménye nem lesz majd elég az önvezetéshez, ám amióta kivették azt a 300 ezer programsort, a rendszer annyival hatékonyabb, hogy a fogyasztása 100 wattra csökkent, és csak a kamerák 36 fps (kép/mp) képképszítési sebessége szab neki határt. Maga az FSD számítógép 50 fps-ig tudna menni.

A v12 állítólag elhozza a Summon teljesen új verzióját is. Ez a szolgáltatás eddig legfeljebb csak egy partitrükknek volt jó, mert bár elvileg az autó sofőr nélkül ki tudott állni a parkolóhelyről és elénk tudott jönni a parkolóban, mindezt nagyon lassan és bénán csinálta és folyamatos felügyeletet igényelt. Az ASS (Actually Smart Summon), amely természetesen nem véletlenül kapta ezt a rövidítést, ehhez képest állítólag térképadatok és internetkapcsolat nélkül is el tud már navigálni egy parkolóban. Ha megadunk neki egy távoli célpontot, de nincs térképinformáció, akkor is kitalálja merre kell menni.

A tesztelés során, ha a sofőr bármikor átveszi az irányítást a szituáció felvételeit elküldi a kocsi a központnak, így a csapat ezekre a hibákra tud fókuszálni a megfelelő tréningvideók kiválasztásával. A Tesla egyébként a megnövekedett számítási igényekhez, a saját fejlesztésű Dojo szerverpark kiépítése mellett a héten kapcsol be egy új 10.000 Nvidia H100-as GPU-kból álló rendszert, amely nagyjából 250 millió dollárba került.

Musk egyébként később egy X posztban azt is elmondta, hogy a v12 egyelőre csak a HW3 kocsikra készült el, és nagyjából hat hónapig tart majd, mire a HW4 kocsik is megkaphatják, mivel az új hardverhez hozzá kell igazítani a szoftvert is.

FRISSÍTÉS: állítólag egyes HW4 autók Amerikában mégis elkezdték megkapni a v12-es szoftvert.  Már önmagában is meglepő, hogy már elkezdték kiküldeni az autókra az új főverziót, de különösen azért furcsa, mert Musk 6 hónapos várakozásról beszélt. Egyelőre kezeljük fenntartásokkal ezt az információt, de még az is lehet, a HW4 optimalizálás fejlesztésének része, hogy néhány, magas Safety Score pontszámmal rendelkező sofőr már megkapja az főváltozatot.

FRISSÍTÉS 2: Mit kiderült a HW4 autókra nem a v12, hanem a v11 ment ki, így már érthetőbb a sztori. Ebben az az újdonság, hogy a legújabb hardverrel készült autók eddig teljesen kimaradtka a nyilvános tesztprogramból, de most már legalább a jelenleg elérhető legfrissebb verziót megkapják. A v12-re úgy tűnik fél évet várniuk kell.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.