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
auto
2024. 05. 05. vasárnap

A vártnál kevesebb autót gyártott a nyáron a Giga Berlin

elektromos autó

A Business Insider német kiadása belső, napi gyártási darabszámokat szerzett meg a Giga Berlinből, ami alapján azt állítják, az üzem csak egyszer érte el a célként kitűzött heti ötezres darabszámot, azóta pedig ezalatt van a termelés.

Véleményük szerint nincs elég ember.

Átmeneti, vagy szisztematikus probléma?

A lap által látott gyártási darabszámok szerint a vállalat új belső célértéke júliusra és augusztusra napi 870, azaz heti 4350 autó legyártása volt a Berlin melletti üzemben, de volt olyan nap – konkrétan július 25. – amikor csak 692 autót állítottak elő. Állítólag az újabb belső kommunikáció már csak napi 750 autót céloz meg.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1L2ludmVydGVyZ3VhcmQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS9pbnZlcnRlcmd1YXJkJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC92aWxsYW55YXV0b3Nvay0xMjAweDE2MDAtMjAyNG1hanVzMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLTEyMDB4MTYwMC0yMDI0bWFqdXMzLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

A Business Insider a visszaesést azzal magyarázza, hogy júliusban és augusztusban a szokásosnál többen jelentettek beteget, és ez egybeesett a szabadságolási szezonnal is. Véleményük szerint az önvezetéshez és a Cybertruckhoz hasonlóan a heti 5000-es darabszám is csak Musk nagyotmondásainak egyike, ami egyszer egy hétre ugyan teljesült, de azóta nem.

Arról egyelőre nem éreztek hírek, hogy az autóiparban szokásos módon a Tesla berlini gyára is több hetes teljes szünetet tartana, így a fentiek alapján úgy néz ki, hogy inkább folyamatos szabadságolások mellett, alacsonyabb darabszámmal termelnek. Hogy a számok hogyan alakulnak majd ősszel azt egyelőre nem tudjuk.

Model Y gyártósor Berlinben. Forrás: Tesla

A Giga Berlin több, mint 10.000 munkavállalóval a régió legnagyobb munkáltatója, itt készül a Model Y, amely Európa legnagyobb darabszámban eladott újautója volt az idei első félévben. A heti 5000-től elmaradó gyártási adatokat egyébként alátámasztja az is, hogy az év első hat hónapjában mintegy 140-ezer fogyott a típusból a kontinensen, ám az alvázszámok elemzése alapján, az ismert Tesla adatguru Troy nagyjából 74 ezre berlini gyártású példánnyal kalkulál – a többi kínai import lehetett.

Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy a kisakkus változat helyi gyártása csak valamikor májusban kezdődött, és júliusra érte el azt a darabszámot, hogy hivatalosan is átváltott a webshop az összes variánsnál a német üzem autóira (ezt a színpaletta alapján lehet tudni). A képet tovább komplikálja, hogy a Tesla nemrég több száz kölcsönzött munkaerőt épített le, ami meglepő lenne egy olyan üzemtől, amely munkaerőhiánnyal küzd, a vállalatok pont ennek áthidalására szoktak a kölcsönzés eszközével élni.

Átállások miatt csökkenhet a termelés három Tesla gyárban is

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.