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
auto
2024. 07. 27. szombat

Kínában vízre bocsátották az első elektromos konténerhajót

egyéb

Kínában néhány héttel ezelőtt sikeresen vízre bocsátották a világ első teljesen elektromos konténerszállító hajóját, amelyet a COSCO Shipping Heavy Industry számára építettek. Az esemény egy fontos mérföldkövét jelenti annak a törekvésnek, hogy egyszer majd a Jangce-régió egész területén kizárólag elektromos meghajtású vízi járműveket használjanak.

A hajót július 26-án bocsátották vízre a jangcsoui hajógyárban N997 lajstromszám alatt. A szárazdokkban történő összeszerelés 2023 márciusában kezdődött, miután a projekt 2022 decemberében indult. A hajó a tervek szerint szeptember végén kezdi meg a próbautakat, addig azonban még át kell esnie az energiarendszer alapos ellenőrzésén.

A hajó hossza 120 m, szélessége körülbelül 24 m, a súlya 10.000 tonna. A tervezett merülése 5,5 m, ami jó manőverezhetőséget biztosít a Jangcén, miközben a teherbírása 700 standard, azaz 20 láb hosszúságú konténer (700 TEU). Amikor megkezdi a kereskedelmi működését, egy 1000 km hosszúságú útvonalon fog terhet szállítani a Jangce folyón, ebben a feladatában két 900 kW-os elektromotor fogja segíteni, amelyeket konténerekbe szerelt akkumulátorok látnak el energiával. Meg nem erősített információk szerint ez utóbbiakból 36 darab található a hajón. Az akkumulátorok összkapacitása 50 MWh, melyek a konténeres kialakításuknak köszönhetően a kikötőkben könnyedén kicserélhetőek, így magának a hajónak nem kell a „töltőn lógnia”. Egy rövid megálló és gyors akkucsere után folytathatja is az útját, az akkumulátorokat pedig a szárazföldön töltik fel.

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

A hajón intelligens irányítási rendszert alkalmaznak a műveletek hatékonyságának növelése érdekében. Ez képes lesz a hajó igényei alapján szabályozni az energiafogyasztást, melyet a sebesség, az érkezési idő, a víz sodrása, az akkumulátorok kapacitása és más tényezők figyelembe vételével fog megtervezni.

Kép: COSCO

Az osztály második hajójának, az N998-asnak az építése májusban kezdődött. A két konténerszállítót a Shanghai Pan Asia Shipping, a COSCO leányvállalata fogja üzemeltetni a Jangce folyón Sanghaj és Wuhan között.

A vállalatcsoport vezető szerepet játszik a Kínai Elektromos Hajó Innovációs Szövetségben, amely több mint 80 alapító taggal büszkélkedhet, akik az elektromos hajózási technológia fejlődése szempontjából kulcsfontosságú iparágak széles skáláját ölelik fel. A tagok között vannak olyan szakértők és vállalatok, amelyek az elektromos meghajtásra, a hajótervezésre és -építésre, a kikötők és terminálok üzemeltetésére, a tudományos kutatásra, az akkumulátorok gyártására, valamint az ipari befektetésekre és finanszírozásra szakosodtak.

Norvégiában tavaly óta működik egy teljesen elektromos, önvezető konténerhajó, ám az csupán 100 konténer szállítására képes, a COSCO számára épülő hajók azonban már hasonló mennyiségű árut képesek megmozgatni, mint a legnagyobb hagyományos meghajtású folyami konténerszállítók.

Az édesvízi és a partmenti teherszállítás dekarbonizálása technológiai szempontból nézve ma már gyakorlatilag megoldott problémának tekinthető – más kérdés persze a dolog szabályozási és a pénzügyi vetülete, ezen a téren még lesz tennivaló bőven. A tengerhajózás viszont keményebb dió, de a feladat nem lehetetlen. Hogy milyen megoldásokkal tehetjük környezetbarátabbá az óceánjárók működését, arról az alábbi cikkünkben írtunk részletesebben.

Így szabadulhatunk meg az olajtól a hajózásban

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.