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
auto

Készülőben a Toyota dízelbotránya?

egyéb

A Toyota leállította tíz dízelmotoros típusa kiszállítását, mivel egy belső vizsgálatuk problémákat tárt fel a teljesítménymérések során.

A vállalat maga jelentette a hibát a hatóságoknak, derül ki friss közleményükből.

Kommunikációs problémák

A kérdéses dízelmotorokat a Toyota Industries (TICO) fejlesztette ki az autógyártó számára, és a probléma állítólag az, hogy a teljesítményméréseket a fejlesztés és a gyártás során más szoftververziójú vezérlőegységekkel végezték, amelynek eredményeképp a kapott értékek egyenletesebbek, kevesebb az eltérés a mérések között.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Fontos tehát leszögezni, hogy nem a Volkswagenhez hasonló kibocsátási-érték csalásról van szó, de a vállalat közleménye alapján úgy tűnik nem is egy ártatlan hibáról, hanem szándékos manipulációról beszélünk. A megfogalmazásból arra lehet következtetni, hogy a TICO talán nem tudta e Toyota által elvárt adatokat produkálni, ezért kreatívan oldották meg a mérést.

A cég szakemberei azután kezdték alaposabban szemügyre venni a tíz modellben használt három dízelmotort, hogy egy korábbi belső vizsgálat problémákat tárt fel belső égésű motoros villástargoncák és munkagépek károsanyag-kibocsátása kapcsán.

A japán hatóságok helyszíni vizsgálatba kezdtek az érintett üzemekben, a TICO átmenetileg leállította a három motor gyártását, a Toyota pedig az érintett modellváltozatok kiszállítását.

A vállalat ugyanakkor hangsúlyozza, hogy nyugodtan tovább lehet használni a már átadott járműveket, és azok paraméterei megfelelnek az előírásoknak.

Forrás: Toyota.

Európába a háromból két motorból, az 1GD-ből és az F33A jelzésűből érkeztek példányok, előbbi a Toyota Land Cruiser Prado, Hiace, Hilux és Fortuner típusokba került, utóbbi pedig a Toyota Land Crusier 300 és a Lexus LX500d motorháztetője alatt működik.

A vállalat az előző üzleti évben mintegy 84 ezer járművet adott el ezekkel a motorokkal, de azt egyelőre nem közölték, hogy az évek alatt összesen hány darabot szállítottak le az érintett típusokból.

Nem jókor

Bár valószínűleg egy vállalat soha nem örül egy hasonló botránynak, a dízelmotorok kapcsán kialakult helyzet kifejezetten rosszkor jön a gyártónak hiszen tavaly decemberben robbant a Daihatsu-bomba.

Akkor az derült ki egy hosszú belső vizsgálat nyomán, hogy a Toyota érdekeltségébe tartozó autógyártó évtizedek óta hamisítja kisautói töréstesztjeinek eredményeit, így a márka összes típusának kiszállítását leállították.

Természetesen a hatóságok is vizsgálódnak az ügyben, és azóta már három, a Daihatsu által gyártott modell típusengedélyét is visszavonták – ezek a Toyota Town Ace Truck, a Daihatsu Gran Max, és a Mazda Bongo. Érdekesség, hogy egy Mazda Brawny Van nevű típus a mostani ügyben is érintett.

Hatalmas a botrány a Daihatsunál – a Toyota több modell forgalmazását azonnal leállította

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.