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
auto
2024. 05. 03. péntek

2023-ban is a Toyota volt a legnagyobb autógyártó

elektromos autó piac

A tavaly tovább zsugorodó hazai autópiacon ismét rendkívül sikeres évet zárt a Toyota csoport, de nemcsak a hazai, hanem az európai és globális számok is figyelemre méltóak.

Bár még nem állnak rendelkezésre a Toyota csoport globális értékesítési adatai, de a tavalyi év első 11 hónapjában eladott 10,2 millió autó alapján valószínűsíthető, hogy a gyártók csoportszintű rangsorában 2023-ban is a Toyota zár az élen. November végéig 8,6 millió Toyotát, 745 ezer Lexust, 735 ezer Daihatsut és 120 ezer Hinot adtak el, amiből 3,1 millió volt hibrid (hagyományos vagy tölthető), 95 ezer pedig tisztán elektromos. Ez utóbbi meghajtási mód így mindössze 0,93%-ot tett ki a több lábon állás stratégiáját követő Toyota értékesítésében.

Európára már teljes éves adatokkal rendelkezik a gyártó. Csoport szinten 1.173.419 autót értékesítettek, ami 9%-os növekedés 2022-höz képest. Európa érezhetően elutasítóbb a teljesen hagyományos hajtáslánccal szemben, így 819.444 autóba, vagyis az összes eladott jármű 69,8%-ába került elektromotor is. Nyugat-Európában az alternatív hajtáslánccal szerelt autók aránya némileg magasabb, 75%, míg Kelet-Európában tavaly még csak 42%-ot tettek ki ezek az autók. A Toyota BZ4X-ből 19.606 kelt el Európában, ami mellett gazdára talált 2023 darab a Lexus RZ450e-ből is. Így Európában a tisztán elektromos meghajtású autók aránya a Toyota eladásaiban meghaladta az 1,84%-ot, ami közel duplája a globális átlagnak.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1L2ludmVydGVyZ3VhcmQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS9pbnZlcnRlcmd1YXJkJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC92aWxsYW55YXV0b3Nvay0xMjAweDE2MDAtMjAyNG1hanVzMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLTEyMDB4MTYwMC0yMDI0bWFqdXMzLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

A jövőbeni fejlesztések finanszírozásának szempontjából jó hír, hogy a rekord értékesítés nem ment a profit rovására. A teljes évre nézve még ugyan nincs végleges adat, de a cég 30 milliárd dollár körüli, rekordszintű profitot vár, ami 18%-os növekedés lenne a tavalyi 25,37 milliárd dolláros eredmény után. Elképzelhető, hogy ezzel az értékkel a legnagyobb példányszám mellett elhozza a legnagyobb profit címet is.

Magyarországon már második évben végzett a Toyota márka az élen a személygépkocsik és kishaszonjárművek összesített értékesítésében. A Datahouse adatai alapján a 128.469 eladott járműből 17.300 példányon volt Toyota logó, ami 13,46%-os piaci részesedés. Az egy évvel korábbi állapothoz képest ez 14,6%-os növekedés. Ha csak a személyautó szegmenst vizsgáljuk, akkor a 7,2%-os növekedéssel elért 14.223 darabos értékesítéssel a Toyota átvette az első helyet a 12.167 autót eladó, és a tavalyi évben 12,2%-os visszaesést elkönyvelő Suzuki előtt. A kishaszonjárművek terén a 67,2%-os növekedés sem volt elég a Ford trónfosztásához, így itt a Toyota a második helyen végzett.

Tavaly a Magyarországon értékesített járművek 73,76%-át (94.768 darabot) cégek vásárolták meg. Ebből 10.740 autón Toyota logó volt, amivel 11,3%-os piaci részesedést ért el idehaza a japán gyártó. 2015-ben ezen a piacon még csak 9. helyen állt a Toyota, de a 65.212 járműről másfélszeresére növekvő piacon a cég 2373 darabról 4,5-szeres növekedéssel a lista élére tudott kerülni. Lexusból 1102 darabot értékesítettek 2023-ban, amivel 5,61%-os részesedéssel a Tesla után a 6. helyen zártak a prémium autók 19.627 darabos hazai piacán.

A 2024-es évvel kapcsolatban rendkívül visszafogottak a Toyota hazai képviseletének a várakozásai. A Magyar gépjárműimportőrök egyesületének 120 ezres (személyautók és kishaszonjárművek együtt) prognózisa a tavalyi évhez képest is 7%-os csökkenést jelent, de a Toyota a minden márkánál jelentősen javuló kínálat és készletes vásárlási lehetőségek ellenére sem számol visszaeséssel a regisztrációk tekintetében. 2024-ben továbbra is a hagyományos és hibrid járműveken lesz a hangsúly, de a felfrissített BZ4X mellé érkezik egy Yaris Cross kategóriájú tisztán elektromos autó is. Ennek az értékesítése az év második felében indul majd, de idén jelentős számú autó átadására még nem számítanak. A tisztán elektromos járművek oroszlánrészét az értékesítésben a Stellantissal koprodukcióban készülő Proace modellek adják majd.

A napokban a nyilvánosság előtt is megnyílt első magyarországi hidrogénkút kapcsán jó hír, hogy így végre ki tudják adni szélesebb körű tesztre is az üzemanyagcellás Toyota Mirait, amit igyekszünk mi is minél hamarabb bemutatni.

Bárki használhatja az első hazai hidrogénkutat

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.