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
auto
2024. 04. 27. szombat

A Porsche Macan első nemzedékéből 2014-es piaci bevezetése óta több mint 800.000 példányt értékesített a német prémium márka világszerte, hamarosan pedig a második generációval folytatódik a sikertörténet. Ma délután online közvetített eseményen bemutatkozott a Macan EV, a Porsche második tisztán elektromos meghajtású modellcsaládja.

Az új Macan az Audi és a Porsche által közösen fejlesztett Premium Platform Electric (PPE) architektúrára épül, és kizárólag elektromos hajtással jelenik meg. Az új padlólemez használata egyben azt is jelenti, hogy a tervezők az alapoktól kezdhették a fejlesztést, így anélkül ültethették be a márka DNS-ét, és a Macan első nemzedékénél megismert karakterisztikákat, hogy a hagyományos meghajtás jellemzői lekorlátozták volna a jármű elektromos képességeit.

 „Az új Macan egyértelműen felismerhető a márkaidentitásáról, mint a Porsche termékcsaládjának része. A klasszikus Porsche arányokat továbbfejlesztettük, és optimálisan hozzáigazítottuk az elektromos járművek kihívásaihoz. Ez tovább erősítette a Macan sportos, modern és dinamikus megjelenését. A dizájn egyértelművé teszi: a Macan továbbra is egy sportkocsi a szegmensében, még elektromos formában is – mondja Michael Mauer, a Style Porsche alelnöke.

A 4784 mm hosszú, 1938 mm széles és 1622 mm magas sportterepjáró 0,25-os légellenállási együtthatóval rendelkezik, így a legáramvonalasabb SUV-k közé tartozik a piacon – emeli ki a gyártó. A Porsche Active Aerodynamics (PAA) tervezés passzív és aktív aerodinamikai elemekkel járul hozzá az ideális légtereléshez. Az új generáció tengelytávolsága 2893 mm, azaz 86 mm-rel hosszabb, mint az elődjéé, ezt azonban rövidebb első és hátsó túlnyúlások kompenzálják.

A Macan egy teljesítményorientált SUV, magas szintű praktikummal a mindennapi használathoz, kiváló felszereltséggel és tágas konfigurációval, amin ráadásul a modell elektromosítása még dobott is egy nagyot. A típustól és felszereltségtől függően a hátsó üléspad mögötti űrtartalom akár 540 liter is lehet. Ezenkívül a motorháztető alatt található a „frunk”, egy második csomagtér, amely 84 liter helyet kínál, így összesen 136 literrel több csomag fér az autóba, mint az előző nemzedékbe. Ha a hátsó ülés háttámláját teljesen lehajtják, a hátsó csomagtér űrtartalma akár 1348 literre is megnő. A 2000 kg-os maximális vontatási kapacitás pedig további szükséges felszerelések szállítását is lehetővé teszi.

A jármű akár három képernyővel is megvásárolható, ekkor a 12,6 hüvelykes, íves kialakítású műszercsoport és a 10,9 hüvelykes központi kijelző mellett  egy opcionális, 10,9 hüvelykes képernyő kap helyet az utasoldalon. A Porsche Driver Experience most először tartalmaz kibővítettvalóság-technológiával ellátott head-up kijelzőt is.

Az új generációs infotainment rendszer az Android Automotive operációs rendszeren alapul.

Bevezetéskor a Macan két konfigurációban lesz rendelhető. A Macan 4 csúcsteljesítménye (a Launch Control bekapcsolásakor) 300 kilowatt 650 Nm nyomatékkal, míg a Macan Turbo 470 kW leadására képes 1130 Nm nyomaték felszabadításával. Előbbi 5,2 másodperc alatt, utóbbi mindössze 3,3 szekundum alatt felér álló helyzetből 100 km/h-s tempóra. A végsebesség 220, illetve 260 km/h.

Az akkumulátor bruttó kapacitása 100 kWh, ami 95 kWh használható energiát jelent. A 800V-os rendszer jóvoltából 270 kW a töltési teljesítmény plafonja DC oszlopokon, így alig 21 perc alatt feltölthető 10 és 80 százalék között. Ami még talán ennél is fontosabb, hogy 400 voltos töltőoszlopokon az akkumulátor képes két különálló, 400 voltos akkuként viselkedni, jelentősen növelve a töltés hatékonyságát. AC hálózatokon maximum 11 kW-os töltést enged az autó fedélzeti töltője.

A Macan 4 613 km, a Turbo pedig 591 km hatótávval rendelkezik az európai WLTP szabvány szerint.

Mindkét változat összkerékhajtású, egy-egy villanymotorral a két tengelyen. Most először a Macan opcionális hátsókerék-kormányzással is elérhető, így a maximális 5°-os kerékfordítást kihasználva akár 11,1 méterre csökkenthető az SUV fordulóköre.

A gyártásnak a lipcsei gyár ad otthont, a kiszállítások az idei év második felében kezdődnek. Németországban a Macan 4 bruttó 84.100 euróról, a Macan Turbo pedig 114.600 euróról indul.

 

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.