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
auto
2024. 04. 27. szombat

Elárulták, mire koncentrál a Tesla 2024-ben

elektromos autó

A Tesla éves/negyedéves pénzügyi jelentése után most is volt szokásos konferenciahívás, amelynek legérdekesebb, a termékekhez kapcsolódó részleteit a szokásos módon alább összefoglaltuk.

Megállt a nyereség csökkenése a Teslánál

Redwood

A jelentést megelőző 24 óra egyik legforróbb témája a Reuters azon értesülése volt, miszerint a Tesla 2025 közepén tervezi beindítani új kisautója gyártását, és ehhez már elkezdte bekérni az árajánlatokat beszállítóitól is.

Elon Musk most a konferenciahíváson azt mondta, hogy már nagyon előrehaladott fázisban van a platform/típus fejlesztése, és megerősítette, hogy Austinban, ahogy fogalmazott, 2025 második felében kezdik meg a gyártását, de figyelmeztetett, hogy mint mindig, most is lassan indul majd be a termelés.

A cég mérnökeinek idei fő feladata a következő generációs platform gyártásának előkészítése.

A cég vezetője kiemelte, hogy nagyon sokat várnak az új unboxed-ként emelgetett gyártástechnológiától, amelyet a kisautó egyik fő előnyének nevezett - az elnevezés arra utal, hogy az autó nem egyben, egy csomagként utazik végig a futószalagon, hanem több fődarabra bontva, több csapat párhuzamosan építi meg a részegységeket, majd ezeket a legvégén szerelik csak össze. Mint elmondta, ez nem egy kész gyártástechnológia, amit leemelnek a polcról.

A típust elsőnek az austini üzem kezdi majd el gyártani, és itt tökéletesítik ki a gyártástechnológiát, amelyet aztán duplikálnak a következő üzemekben. 2026 elején a tervek szerint az új mexikói gyár lesz a következő, amely megkezdi a modell gyártását, de még ennek az évnek a végén, vagy a következő év elején eldöntik, mi lesz majd a harmadik helyszín.

Ez utóbbi megjegyzés némi változás a novemberben már bejelentettnek tűnt berlini gyártás kapcsán, és valószínűleg arra utalhat, hogy az autógyártó még nem biztos benne, mi készül el előbb, a berlini, vagy a sanghaji gyár bővítése. (Utóbbi még csak elméleti szakaszban van, de tudjuk, Kínában milyen gyorsan építenek gyárat.)

FSD

A másik a napokban nagyobb figyelmet kapott téma az FSD, az önvezető szoftver 12-es új főváltozata volt, és erről is beszéltek a tegnapi telekonferencián.

A v12 egy teljes architektúraváltást jelent, a Tesla szerint 330 ezer sornyi programkódot cseréltek le most mesterséges intelligenciára, ami már a nyomvonaltervezést és az autó irányítását is kezeli. Ezt eddig merev, előre megírt szabályokra bízták.

Tényleg nagy ugrásnak tűnik az FSD v12, a Tesla legfrissebb önvezető szoftvere

Az első pár, a tesztelés szempontjából kiemelt ügyfél már megkapta a frissítést, és a következő hetekben 400 ezer észak-amerikai autóra küldik ki - ennyi ember vásárolta meg, vagy fizette elő az FSD opciót, de nyilván ez nem jelenti azt, hogy ennyien részt is vesznek a tesztelésben.

Musk egyébként arról is beszélt, hogy hamarosan befejezik az FSD hardver ötödik generációjának (HW5) tervezését, de nagyon büszkék rá, hogy milyen sok teljesítményt ki tudtak sajtolni a HW3-ból, amelyen szintén alkalmas a feladat ellátására. A HW5-ról egyelőre csak annyit árultak el, hogy a Tesla saját FSD chipjének harmadik generációját tartalmazza, mi pedig azt tennénk hozzá, hogy még csak most kezdték el a HW4 beépítését a kocsikba, így senki ne számítson gyors verzióváltásra.

Optimus

A Tesla fejlesztés alatt álló humanoid robotja kapcsán a sorozatgyártás megkezdésére azt a meglepő választ kaptuk, hogy a vállalat célja, hogy már 2025-ben leszállítsanak pár darabot belőle. A robot agyát adó hardver a Tesla autóiban található FSD számítógép, és a tanításához használt stratégia és eszköztár is megegyezik az önvezetés fejlesztésénél alkalmazottal, így a két termékvonal párhuzamosan fejlődik.

Műszaki szempontból az egyik kihívás a lokalizáció, mert még a gyártás megkezdése előtt el akarják érni, hogy Optimusra ne lehessen kívülről, egy központi rendszerből malware-t feltölteni.

Praktikusan nézve viszont a hasznosság elérése a fő kihívás, tehát az, hogy olyan feladatokat tudjon önállóan végrehajtani, amelyek ténylegesen hasznosak mondjuk egy gyárban.

Cybertruck

Konkrét számokat most sem árultak el a Cybertruck kapcsán, de azt mondták, hogy nagyon biztató az előrendelések átváltása tényleges megrendelésekké, és ha ez ilyen ütemben halad, akkor hamarosan eladták az egész 2024-s gyártási kapacitást

Ez önmagában mondjuk nem mond sokat, hiszen, bár a cég évi 250 ezres gyártási volument célzott meg, nem valószínű, hogy ezt már idén elérik. Így ez jelenthet 50, 100 vagy akár 150 ezer darabot is 2024-re, de nem tudjuk, mik a pontos gyártási tervek.

Tesla Energy

A korábbi ígéreteknek megfelelően a Tesla Energy üzletág értékesítési adatai a következő negyedéves jelentéstől kezdve már benne lesznek az autóeladásokat is tartalmazó szokásos gyorsjelentésben, azaz nem kell további három hetet, a pénzügyi jelentésre várni ezek kapcsán.

Tavaly közel 15 GWh energiatárolót helyeztek üzembe, és még folyik a 20 GWh-ra tervezett egyes számú gyártósor kapacitásának felpörgetése Lathropban, a Megapack-gyárban. Idén év végéig telepítik a második, szintén 20 GWh-s gyártósort is.

Az energia üzletág növekedése idén elkezdi felülmúlni majd az autósét.

Mexikó és Nevada

A telekonferencián megerősítették azt a pár nappal ezelőtti értesülést, hogy nemrég megtörtént a Giga Nevada új épületének alapkőletétele, ahol majd a Semi nagy volumenű gyártása kezdődik meg, illetve 4680-as akkugyártás is folyik majd.

Mexikóban folyik a projekt hosszadalmas előkészítése, nem rohannak, mert a Redwood gyártósorát majd úgyis csak akkor telepítik, ha az már Austinban jól működik. (~2026 eleje)

Azt is bejelentették, hogy a vállalat egyes számú, fremonti gyára rekord, közel 560 ezer darabos termelést ért el tavaly.

4680

A vállalat vezetői cáfolták azokat a pletykákat, hogy a 4680-as cellák gyártásának üteme korlátozza a Cybertruck felpörgetését. Mint elmondták, annyira nem ez a helyzet, hogy hetekre elég cella van raktárkészleten.

A texasi üzem cellagyártó sora.

A texasi gyár sikeresen lecserélte a korábbi egyetlen cellagyártó sort az új, továbbfejlesztett második generációs cella gépsorára, és jelenleg egy ilyen, illetve egy összeszerelő sor üzemel. A harmadik negyedév végéig négy továbbit telepítenek.

Ez az év nagy ugrást jelent az új akkumulátor gyártásnak volumenében, de növelik megrendeléseiket mind a négy akkuszállító partnerüknél, a Panasonicnál, az LG-nél, a CATL-nél és a BYD-nál is.

Reklámok

Az eddig folytatott digitális reklámkampányokat sikeresnek ítélik, egy texasi akciójuk például 10 millió felhasználót ért el, és közülük 500 ezer látogatta meg a cég weboldalát.

A jövőben is folytatják és bővítik a hasonló marketing akciókat, és a céljuk az edukáció lesz, a villanyautók körüli tévhitek eloszlatása.

Az egyik fő célpont Japán lehet, ahol rendkívül alacsony a Tesla ismertsége és forgalma, pedig, ha az országokat nézzük, akkor Kína és az Egyesült Államok után a harmadik legnagyobb autópiac a világon.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.