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
auto
2024. 05. 30. csütörtök

Készülőben a Toyota dízelbotránya?

egyéb

A Toyota leállította tíz dízelmotoros típusa kiszállítását, mivel egy belső vizsgálatuk problémákat tárt fel a teljesítménymérések során.

A vállalat maga jelentette a hibát a hatóságoknak, derül ki friss közleményükből.

Kommunikációs problémák

A kérdéses dízelmotorokat a Toyota Industries (TICO) fejlesztette ki az autógyártó számára, és a probléma állítólag az, hogy a teljesítményméréseket a fejlesztés és a gyártás során más szoftververziójú vezérlőegységekkel végezték, amelynek eredményeképp a kapott értékek egyenletesebbek, kevesebb az eltérés a mérések között.

Fontos tehát leszögezni, hogy nem a Volkswagenhez hasonló kibocsátási-érték csalásról van szó, de a vállalat közleménye alapján úgy tűnik nem is egy ártatlan hibáról, hanem szándékos manipulációról beszélünk. A megfogalmazásból arra lehet következtetni, hogy a TICO talán nem tudta e Toyota által elvárt adatokat produkálni, ezért kreatívan oldották meg a mérést.

A cég szakemberei azután kezdték alaposabban szemügyre venni a tíz modellben használt három dízelmotort, hogy egy korábbi belső vizsgálat problémákat tárt fel belső égésű motoros villástargoncák és munkagépek károsanyag-kibocsátása kapcsán.

A japán hatóságok helyszíni vizsgálatba kezdtek az érintett üzemekben, a TICO átmenetileg leállította a három motor gyártását, a Toyota pedig az érintett modellváltozatok kiszállítását.

A vállalat ugyanakkor hangsúlyozza, hogy nyugodtan tovább lehet használni a már átadott járműveket, és azok paraméterei megfelelnek az előírásoknak.

Forrás: Toyota.

Európába a háromból két motorból, az 1GD-ből és az F33A jelzésűből érkeztek példányok, előbbi a Toyota Land Cruiser Prado, Hiace, Hilux és Fortuner típusokba került, utóbbi pedig a Toyota Land Crusier 300 és a Lexus LX500d motorháztetője alatt működik.

A vállalat az előző üzleti évben mintegy 84 ezer járművet adott el ezekkel a motorokkal, de azt egyelőre nem közölték, hogy az évek alatt összesen hány darabot szállítottak le az érintett típusokból.

Nem jókor

Bár valószínűleg egy vállalat soha nem örül egy hasonló botránynak, a dízelmotorok kapcsán kialakult helyzet kifejezetten rosszkor jön a gyártónak hiszen tavaly decemberben robbant a Daihatsu-bomba.

Akkor az derült ki egy hosszú belső vizsgálat nyomán, hogy a Toyota érdekeltségébe tartozó autógyártó évtizedek óta hamisítja kisautói töréstesztjeinek eredményeit, így a márka összes típusának kiszállítását leállították.

Természetesen a hatóságok is vizsgálódnak az ügyben, és azóta már három, a Daihatsu által gyártott modell típusengedélyét is visszavonták – ezek a Toyota Town Ace Truck, a Daihatsu Gran Max, és a Mazda Bongo. Érdekesség, hogy egy Mazda Brawny Van nevű típus a mostani ügyben is érintett.

Hatalmas a botrány a Daihatsunál – a Toyota több modell forgalmazását azonnal leállította

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.