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
auto
2024. 11. 30. szombat

Mennyit számít a fogyasztásban a gumi?

autógumi
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

Így tavasszal sokan keresnek új nyári, vagy éppen négyévszakos gumit, és felmerül a kérdés, hogy vajon mennyit számít a fogyasztásban az abroncs?

Megnéztük mit lehet erről tudni.

Elmélet

Az amerikai energiaügyi minisztérium oldala szerint az autó fogyasztásának 20-30 százaléka köthető a gumikhoz – a gumigyártók honlapjain általában ennél konzervatívabb, 20 százalékos értéket olvastunk.

Ebből már rögtön következik, hogy csodát nem szabad várni, de a hatás azért érzékelhető. A gumi paraméterei közül a gördülési ellenállás van leginkább kapcsolatban a fogyasztással, de a fenti 20 százalékos érték arra is rávilágít, hogy az egyes gumik ezen értékének differenciája nem fordítható le egy az egyben fogyasztásbéli különbségre – a valóságban ennél kisebb javulásra számítsunk egy szupertakarékos gumi esetén.

A takarékosabb gumik kiválasztásában egyébként az EU energia címkéje is segít.

EU energiacímke a gumikon. Forrás: Nokian.

Mivel a gumigyártók is leginkább még hagyományos autókban gondolkodnak, példáik jellemzően benzinfogyasztásban vannak megadva, ami nekünk ugyan túl sokat nem segít, de a legjobb A és a legrosszabb E kategória között 0,6 liter is lehet 100 kilométerenként, ami nagyjából megfelel a máshol olvasott 10 százalékos különbségnek a skála két vége között.

Gyakorlat

A gyakorlatban persze sok más körülmény is befolyásolja a valós értékeket.

A legfontosabb talán a megfelelő guminyomás. Az ökölszabály az, hogy a túl alacsony nyomás növeli a fogyasztást, a túl magas pedig csökkenti a tapadási felületet, ezzel jobban megterhelve a gumit és rontva a biztonságot.

Az amerikai Oak Ridge nemzeti laboratórium egy tesztje szerint egyébként, ha az autógyártó által megadott értékhez képest 25 százalékkal alacsonyabb a nyomás autónk kerekeiben, az 2-3 százalékos fogyasztásnövekedést jelent. Ez elsőre nem tűnhet soknak, de még otthoni, 70 forintos töltés és évi 20 ezer kilométer mellett is több, mint 5000 forintról beszélünk egy átlagos fogyasztású villanyautónál. Ha pedig autónk a torkosabb fajtából való, sokat autópályázunk, és 300 forintos nyilvános töltőket használunk, akkor ez évi 30-40 ezer forintot is jelenthet

De felmerül a kérdés, hogy a valóságban mekkora a különbség gumi és gumi között, hiszen azért többnyire nem E kategóriás abroncsokat veszünk az autókra. Egy A-C kategória különbség azonban reális lehet.

A TyreReviews.com 2023-as nagy nyárigumi tesztjében például a legtakarékosabb és a legpazarlóbb abroncs között 26 százalékos volt az eltérés gördülési ellenállásban. Tavalyi négyévszakos tesztjükben pedig 15 százalékos volt az olló.

Ha azt vesszük, hogy a gumi csak 20 százalékban befolyásolja a fogyasztást, akkor ez nagyjából 3-5 százalékos valós különbségnek tudható be. Ebből, meg az éves töltési mennyiségéből már mindenki ki tudja számítani, neki hány forintjába kerül a rossz gumiválasztás.

Na de mi a helyzet akkor, ha egy gumit kimondottan villanyautókra optimalizálnak? Az alábbi cikk egy konkrét teszten keresztül mutatja be a villanyautókra fejlesztett gumik előnyeit és hátrányait:

Tényleg különleges gumi kell a villanyautóra?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.