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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Beütött az EU vám, nem állapodtak meg Kínával

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

Bár a német gazdasági miniszter még személyesen is elutazott Pekingbe, és a legnagyobb európai gazdaság kormánya egyértelművé tette, hogy ellenzi a vámemelés tervét, elmaradt a megállapodás.

Így a mai naptól életbe lépett az EU kiegyenlítő vámja a kínai gyártású elektromos autókra.

Lejárt az idő

Az előzetes szankciók bejelentését követően igen rövid idő, nagyjából két hét állt csak a felek rendelkezésére, hogy megállapodásra jussanak, mielőtt az EU bevezeti az előzetesen kiszabott kiegyenlítő vámokat.

Tavaly mintegy 438 ezer tisztán elektromos autót importáltak Kínából az Unióba, ám ezek jó része nem kínai márka logójával került forgalomba. A darabszám jelentős részt képviselt a kétmilliós európai villanyautó-piacon.

Bár voltak olyan elméletek, hogy a nyomás, az idő rövidsége és a kihirdetett vámtételek mértéke a megegyezés felé tereli Kínát és az Uniót, végül senki nem hátrált meg, kezdetét veheti a kereskedelmi háború, amelynek vesztesei között éppúgy meglesznek majd a kínai autók, mint a német prémium márkák, vagy a francia sajtok és borok – ezt már világossá tette Peking.

Az előzetesen meghirdetett számok egy egész picit finomodtak, a jelenlegi állás szerint

  • a SAIC (MG) autói 37,6,
  • a Geely (Volvo, Polestar) 19,9,
  • a BYD autóira pedig 17,4 százalékos extra vámtétel kerül az alap 10 százalék felett.

A három nevesített gyártón kívül minden olyan cég, amely nem működött együtt a vizsgálattal 37,6 százalékos kiegyenlítő vámot fizet majd, míg azok, akik együttműködtek, de egyedi vizsgálatuk nem volt, 20,8 százalékot kaptak a nyakukba.

A Tesla egyedi elbírálása még folyamatban van, novemberben zárul le, addig nekik is további 20,8 százalékot kell majd fizetniük a sanghaji gyártású Model 3-ra. Európa második legnépszerűbb villanyautójának eladásai egyébként a közelgő áremelés hatására júniusban meg is ugrottak, a tavalyi adathoz képest 49 százalékot emelkedtek. Cikkünk írásakor a típus hazai ára még nem módosult a cég honlapján.

A 20,8 százalékos tarifa alá egyébként az amerikai márka mellett az Aiways, a JAC, a BMW, a Chery, az FAW, a Changan, a Dongfeng, a GWM, a Leapmotor, a Nanjing Golden Dragon Bus, a NIO és az Xpeng kínai gyártású autói tartoznak majd, míg a 37,6 százalékos kategóriába eshetnek a Cupra Tavascan, az elektromos MINI-k, illetve a Smart új szériái is.

Ki emel?

Egyelőre nem világos, hogy a kiegyenlítő vám tételét hozzáadják az alap 10 százalékhoz, vagy a már 10 százalékos vámmal számított árra teszik rá – ez a különbség további száz, vagy ezer eurókat jelenthet az árakban.

Jelenleg mindenki azt találgatja, ki emel majd árat, és ki fogja részben, vagy egészben lenyelni az emelést.

A Tesla már előzetesen bejelentette, hogy a Model 3 ára emelkedhet a vámok miatt, így a cég weboldala bármikor frissülhet az új árakkal. Ebből a típusból tavaly 100.000 fogyott Európában, így ennél lehet a legnagyobb hatása az új vámoknak.

A kínai CnEVPost értesülései szerint az XPeng azt vállalta, hogy a már leadott rendelések árain nem változtat, attól függetlenül, hogy az autó beérkezett-e már, vagy sem. A jövőt tekintve pedig a versenyképesség megőrzését emlegették, és azt, hogy hosszú távon elkötelezettek az európai piac mellett. Ennek része az is, hogy gondolkoznak az esetleges európai gyártáson is.

A NIO-ról úgy tudni, hogy egyelőre nem fog hozzányúlni európai áraihoz, benyeli a teljes emelést, figyelemmel követi a fejleményeket, és nem tudta kizárni a későbbi áremelést. A megalapítása óta veszteségesen működő autógyártó jól keres európai eladásain, így fájdalmas lehet a profit feladása. Helyzetük már csak azért is érdekes, mert egy új, megfizethetőbb márka, az Európának tervezett Firefly startja előtt állnak épp a kontinensen – 2025-ben debütálhat a NIO megfizethetőbb kínálata.

Érdekes, hogy bár a kínai lap a gyártóra hivatkozik, az Automotive News Europe ezzel ellentétesen értelmezte az elhangzottakat, ők azt emelték ki, hogy az autógyártó megemelheti árait a későbbiekben.

A két fenti márka kapcsán ugyanakkor érdemes figyelembe venni, hogy európai értékesítési számaik egyelőre nagyon alacsonyak.

Nem így a SAIC tulajdonú MG-é, amely már jelentős szereplő a kontinensen, az elektromos MG4-ből például tavaly 70 ezer fogyott, amivel az ötödik legnépszerűbb típus volt a villanyautók piacán.

Az európai autóipari szaklap ugyanakkor azt is megtudta, hogy az MG felhalmozott akkora raktárkészletet, hogy egyelőre ne kelljen emelnie – úgy látják, hogy Franciaországban például novemberig kitart a vámemelés előtt beérkezett készlet.

Állami kedvezmények

Az EU vizsgálata során a három kiemelt márkánál több szempont szerint vizsgálta meg, mennyi kedvezményt kaptak a gyártók az állami beavatkozásnak köszönhetően.

A Bizottság a SAIC példáján keresztül mutatta be, milyen visszásságokat tártak fel.

Számításaik szerint a kínai autógyártó összesen 34,4 százaléknyi állami támogatást kapott az elmúlt években. (Feltételezzük, ezt a bevételükhöz, vagy gyártási költségükhöz mérve kalkulálták ki).

A fenti szám úgy jött ki, hogy 1,38 százalékkal részesülnek belőle az állami bankok által folyósított kedvező hitelek, 8,27 százalékot tesznek ki egyéb finanszírozási megoldások, további 8,56 százalék a közvetlen támogatások aránya, 2,28 százalék a villanyautók vásárlását támogató program hatása, 0,67 százalék az olcsón vásárolt föld a gyárakhoz, 13,24 pedig az ár alatt értékesített akkucellák része.

A SAIC tagadja ezeket a vádakat, azt mondják, az EU egyszerűen lesöpörte ellenérveiket, és például a kedvező hitelek is annak köszönhetőek, hogy AAA besorolású a cégük. Az Unió szerint ugyanakkor utóbbi is manipuláció eredménye, ugyanis az állami minősítő cégek direkt kedvezőbb osztályzatot adtak a villanyautó-gyártónak. Szerintük a vállalat magas hitelállománya miatt a valós osztályzat B lenne, ami jóval magasabb kamatköltségekkel járna.

Az Unió a BYD esetén 15,1, a Geely-nél pedig 19,72 százalékos tiltott támogatási arányt állapított meg – a kiegyenlítő vámok ezeket hivatottak ellensúlyozni.

A Cupra, a MINI és a Smart lehetnek az új EU vám legnagyobb európai vesztesei

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.