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
auto
2024. 07. 21. vasárnap

Nem extra, alapfelszereltség: most szigorodnak az EU biztonsági előírásai

egyéb
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

Jó hat évük volt felkészülniük az autógyártóknak erre a napra, mégis vannak típusok, amelyeket kénytelenek voltak nagy kedvezményekkel kiszórni.

Ezek a változások lehet, hogy növelik az árakat, de életeket mentenek.

Kötelező

2024 július 7-től minden az EU területén forgalomba helyezett új gépjárműnek rendelkeznie kell az alábbi biztonsági berendezésekkel:

  • TPMS azaz abroncsnyomás figyelő rendszer
  • intelligens sebességasszisztens
  • indításgátló alkoholszonda előkészítése
  • járművezető fáradékonyságát és figyelmét érzékelő figyelmeztető rendszer;
  • a járművezető figyelmetlenségét érzékelő fejlett figyelmeztető rendszer;
  • vészfékjelzés;
  • tolatásérzékelő
  • eseményadat-rögzítő (feketedoboz)

Az abroncsnyomás érzékelőket talán már nem kell külön bemutatni, mindenki ismeri ezek működését, ám az intelligens sebességasszisztens egy viszonylag új dolog. Ez a kamerák és a térképek segítségével felismeri az adott útszakaszra vonatkozó legmagasabb megengedett sebességet, és ha ezt túllépi, figyelmezteti a sofőrt. Ez a rendszer már pár hónapja minden autóban ott van, és szinte egyöntetűen mindenki utálja, elsősorban azért, mert rengeteg a hibásan felismert sebességhatár. A szabályozás szerint ezt az adott útra ki lehet ugyan kapcsolni, de autója válogatja, ez mennyire egyszerű feladat. A kocsi indításakor mindig automatikusan aktiválja magát az asszisztens és a végleges kiiktatása nem megengedett.

Az indításgátló alkoholszonda mintha egy sci-fiből érkezett volna – egyelőre azt nem tudjuk csak eldönteni, hogy az utópisztikus, vagy a disztópikus fajtából. Ez a készülék azonban most még nem kötelező a járművekbe, viszont a fedélzeti rendszernek rendelkeznie kell az interfésszel, amely fogadni tudja a jeleit. Itt valószínűleg később szigorítás várható, ha kiforrja magát a technológia.

A járművezető fáradékonyságát és figyelmetlenségét ellenőrző rendszerek is ismerősek sokak számára, főleg, ha használtak már kettes szintű vezetéstámogatót, amely időről időre vagy azt ellenőrzi, hogy a kormányon van-e a kezünk, vagy egy kamerával a sofőr szemét monitorozza. A teljesen önvezető járművek felmentést kaptak ezen pontok alól.

A vészfékjelzés a mögöttünk érkező autóst figyelmezteti villogó féklámpákkal, ha hirtelen nagy erővel nyomtunk satuféket, a tolatásérzékelő pedig a már eddig is használt, az előttünk haladó, vagy utunkat keresztező autók, biciklisek, gyalogosok észlelése esetén figyelmeztető, vagy fékező automatika, csak most már hátramenetben is működnie kell.

A legtöbb autó már eddig is rendelkezett valamiféle a fedélzeti rendszerek adatait rögzítő naplófájllal, ám mostantól a repülésből már ismert feketedobozhoz hasonló berendezés is lesz a járművekben. Ennek rögzítenie kell az „események”, azaz a balesetek előtti és utáni másodpercek adatait, így például az autó sebességét, az alkalmazott fékerőt, az autó helyzetét és szögét és a különböző biztonsági rendszerek állapotát.

Fontos azonban, hogy ezek az adatok a mi tulajdonunkat képezik, letölteni csak az engedélyünkkel lehet majd őket. Kivétel persze a büntetőeljárás, ahol a bíróság elrendelheti a feketedoboz adatainak kiolvasását.

Extra követelmények

A fentiek tehát minden gépjárműre, a buszokra és teherautókra is vonatkoznak. De van pár extra szabály is, amely járműkategóriánkként külön rendelkezés alá esik.

Így mostantól a személyautók és kishaszongépjárművek mindegyikének fel kell ismernie a jármű előtt lévő akadályokat és a többi mozgásban lévő gépjárművet, de később ezt kiterjesztik a gyalogosokra és biciklisekre is.

Ebben a két kategóriában kötelezőek lettek a sávelhagyást megakadályozó rendszerek, amelyeket csak egyesével kapcsolhatunk ki, és biztosítani kell hangjelzéseik deaktiválásnak lehetőségét anélkül, hogy ez működésüket befolyásolná.

Emellett megnövelték az autók és furgonok gyalogosvédelmi felületeit, amelyek gázolás esetén a fej becsapódásának erejét hivatottak csökkenteni.

De a buszok és teherautók, kamionok is kaptak pár új kötelező biztonsági felszerelést.

Ezek között szerepel a sávelhagyás figyelmeztető, amely nem rántja ugyan vissza a kormányt, de jelzi, ha index nélkül lépjük át az út széli, illetve sávelválasztó felfestéseket. Szintén kötelező lett az a biztonsági rendszer, amely figyelmezteti a sofőrt, ha gyalogosok, vagy biciklisek kerültek túl közel a jármű elejéhez, illetve oldalához – így elkerülendő a holttérben mozgók elsodrását. Ebben a tekintetben azt is előírták, hogy ezeket a járműveket úgy kell megtervezni, hogy minimalizálják az ilyen holttereket és a sofőr közvetlenül rálásson a kocsi orra körüli területre.

Kritika és kapkodás

Fontos emlékeztetni, hogy a fenti szabályok nem meglepetészszerűen kerültek bevezetésre, hanem, ahogy máskor is, az autóipar hosszabb fejlesztési ciklusait figyelembevéve 4-5 éve ismertek.

A fenti változások (2019/2144 rendelet) első változatát 2018-ban bocsátották vitára, majd Európai Parlament és az Európai Bizottság 2019 november 27-én, azaz több, mint 5,5 éve hagyta jóvá a szabályozást, amely 2020 január 5-én lett hatályos.

Az előírások azonban 2022 július 6-án léptek életbe az újonnan megkért típusengedélyekre, és csak két évvel később, most, 2024 július 7-én terjesztették ki őket minden újonnan forgalomba helyezett gépjárműre. Egy kisebb, kifejezetten a buszokat és kamionokat érintő részük pedig majd csak 2026-ban, illetve 2029-ben lesz bevezetve.

A járműgyártóknak tehát mostanáig több évük volt felkészülni ezekre a változásokra.

A legtöbb fent felsorolt rendszer már rég tömeggyártásban van a közép és felsőkategória személyautói számára, így a nagy darabszám és az újabb és újabb generációk miatt az egy darabra jutó költségek is bizonyára estek.

Ezzel együtt sokszor hallani azt a kritikát, hogy ezek a rendelkezések ölték meg a kisautókat, mert jelentős költséget képeznek, ami miatt azok túl drágává váltak.

Szintén a kritikusok mutogatnak olyan régóta gyártott modellekre, amelyek gyártása azért szűnt meg, mert túl költséges lett volna áttervezni őket a fentiekre tekintettel.

Így hallani az autóiparból olyan véleményeket, hogy egyes gyártók bizonyos piacon június végén bajba kerültek, mert autók százait vagy ezreit kellett forgalomba helyezni, mielőtt az új szabályok életbe léptek volna. Ezt majd érdemes lesz észben tartani a havi értékesítési adatok kapcsán, ha egyes típusoknál kiugró értékeket látunk júniusra, majd eltűnnek a radarról az év második felében.

Az EU illetékesei szerint a szigorításoknak köszönhetően 2038-ig 140.000 súlyos sérülést és 25.000 halálesetet lehet majd elkerülni. Az Unió terve az, hogy 2050-re teljesen felszámolja a halállal járó közlekedési baleseteket.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.