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
auto
2024. 07. 17. szerda

Tényleg csak a támogatás miatt vesznek villanyautókat?

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

A villanyautós támogatások kapcsán sokan meg szokták jegyezni, hogy a villanyautókat csak ezek miatt vásárolják, különben a kutya nem venné őket. A valóság persze ennél jóval árnyaltabb.

Mivel most már minden hónapban megkapjuk a Datahouse adatait, és eltelt az év fele, megnéztük, mit lehet kiolvasni a hazai személyautó-eladások számaiból.

Piaci trendek

Vizsgálatunkat most csak a személyautók piacára korlátoztuk, mivel a kishaszongépjárműveknél természetes, hogy azokat többségében vállalkozások veszik, ahogy az is egyértelmű, hogy itt ma még tarol a dízel.

Az elektromos furgonok még mindig jóval drágábbak, mint hagyományos társaik, így támogatás ide, olcsóbb üzemeltetés oda, inkább csak azok a cégek tudják ezeket kigazdálkodni, akik nagyobb flotta beszerzésével a listaárból jelentős kedvezményt kapnak, illetve tőkeerős külföldi anyacégük akár a racionalitáson túl is pénzt szán a zöldítésre.

A személyautók piacán utoljára 2021-ben volt állami támogatás elektromos autók vásárlásához, ennek ellenére, még ha a nyugat európaihoz mérten kb. fele akkora is csak a piaci részesedésük, de arányuk folyamatosan nőtt az eladásokban.

A 2024 első felében látható ugrás egy bizonyos része valószínűleg az új EU-s forrásból folyósított, vállalkozásoknak elérhető állami támogatásnak is köszönhető, de hogy pontosan hány villanyautót szállítottak le az így vásárolt járművekből, azt nem tudjuk.

Az Energiaügyi Minisztérium legfrissebb statisztikája szerint mostanáig mintegy 2000 sikeres pályázat volt, de ezek egy része - megkockáztatnánk, a többsége - még az autóra vár, hiszen sokan nem rendelték be véglegesen a járművet a bizonytalanra. Eddig csak 41-en kapták meg a pályázati pénzt.

Érdemes azonban észben tartani, hogy ahogy a világ számos országában, az új autók többségét nálunk is eleve vállalkozások veszik - hajtáslánctól függetlenül. Hazánkban ez a szám az idei év első hat hónapjában az összes új személyautó nagyjából kétharmadát, közel 68 százalékát tette ki.

Az adatokat azonban feldolgoztuk hajtásláncok szerint is, hogy lássuk, melyik technológiát vásárolják a 68 százalékos átlag felett a vállalkozások, és mit kedvelnek inkább a magánszemélyek.

Hátulról kezdve a sort, az Egyéb meghajtási formák (pl. gázüzemű autók) háromnegyedét a magánszemélyek veszik, de itt nagyon kevés, mindössze 81 járműről beszélünk összesen.

A benzines személyautók vannak a lakossági lista második helyén nagyjából 41 százalékkal, ezek 59 százalékát veszik a cégek, ami a teljes újautó-piac átlaga alatt van.

Körülbelül az újautó-piac átlagának megfelelő a céges és lakossági vásárlók aránya a mild-hibrid és hagyományos hibrid járművek esetén, a dízeleknél viszont még a személyautóknál is majd' 90 százalékos a cégek részesedése.

Nézzük végül a konnektorról tölthető autókat.

A tisztán elektromos személyautók vásárlóinak 80 százaléka vállalkozás, és csak 20 százalék a lakosság aránya.

Mielőtt azonban ezt teljes egészében az állami támogatás számlájára írnánk, érdemes megnézni az év első két hónapjának számait is.

Február végéig még ennél is magasabb, 84 százalék volt a céges vásárlók aránya a tisztán elektromos személyautóknál, márpedig ebben az új állami támogatásnak még csak egészen minimális szerepe lehetett.

További árulkodó jel, hogy a plug-in hibridekre egyáltalán nincs állami támogatás, mégis, még ennél is nagyobb arányban, 85 százalékban vásárolják ezeket a vállalkozások.

Közös azonban ebben a két járműcsoportban, hogy alapvetően a piac legdrágább járműveiről van szó, illetve a mostani támogatástól függetlenül számos adó- és illetékkedvezmény teszi olcsóbbá beszerzésüket és üzemeltetésüket.

Így a 80-20 százalékos cég-magánszemély arányt még nem lehet egyértelműen a most futó támogatási program számlájára írni, de nem lepődnénk meg, hogy ha az év második felében, amikor beérkezik a megrendelt autók többsége, az inga egyértelműbben lengene ki ebbe az irányba.

Ki mit vesz

Ha már a kezünkben voltak az adatok, akkor azt is megnéztük, vajon van-e jelentősebb eltérés a megrendelt személyautók típusában aszerint, hogy azt vállalkozás, vagy magánszemély vásárolta.

Cégautó Típus 2024 első félév
1 TESLA MODEL Y 666
2 TESLA MODEL 3 375
3 VOLVO EX30 302
4 NISSAN LEAF 209
5 BYD ATTO 3 184
6 HYUNDAI KONA 129
7 BYD SEAL 109
8 BYD DOLPHIN 89
9 SKODA ENYAQ 88
10 BMW IX3 87
11 BMW I4 81
12 VOLKSWAGEN ID.3 73
13 KIA NIRO 66
14 HYUNDAI IONIQ 5 63
15 HYUNDAI IONIQ 6 62
16 HONDA E-NY1 59
17 FORD MUSTANG 55
18 AUDI Q4 52
19 MERCEDES EQA 50
20 MG MG4 48
Egyéb 893
Összesen: 3740

A céges TOP 20-as lista első pár helye ismerős lehet azoknak, akik követik havi statisztikáinkat, mert nagyjából ezek a típusok váltogatják benne egymást ott is.

Ha a típusok nem is nagyon térnek el a magánszemélyek listáján, a lényegesen alacsonyabb darabszámok mellett feltűnik a Nissan LEAF első helye is, ami azt jelzi, hogy a hazai képviselet és a kereskedők által indított végkiárusítás sok lakossági vásárlót fogott meg.

Magán Típus 2024 első félév
1 NISSAN LEAF 166
2 TESLA MODEL Y 132
3 TESLA MODEL 3 87
4 BYD ATTO 3 70
5 VOLVO EX30 68
6 HYUNDAI KONA 56
7 BYD DOLPHIN 39
8 HONDA E-NY1 23
9 BYD SEAL 21
10 HYUNDAI IONIQ 6 19
11 BMW I4 16
12 MG MG4 16
13 HYUNDAI IONIQ 5 15
14 MG ZS 15
15 SKODA ENYAQ 13
16 BMW IX3 8
17 MERCEDES EQA 8
18 BMW IX 7
19 MERCEDES EQB 7
20 FIAT 500 6
Egyéb 121
Összesen: 913

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy ha a vásárló választhatott azonos modellnél különböző hajtásláncok között, akkor volt-e olyan típus amelynél egyértelműen a villanyautó mellett tették le a voksot.

Ez a lista azonban némi extra magyarázatra szorul, mivel vannak olyan gyártók, akik az azonos, vagy szinte azonos hagyományos és elektromos típust némileg eltérő néven forgalmazzák.

Egyes márkáknál, így a BMW-él és a Mercedesnél például viszonylag egyszerű volt az eltérő típusnéven árult autók adatait összevonni, így az EQA-GLA, vagy EQB-GLB párosok, vagy az i4-négyes sorozat, i5-ötös sorozat adták magukat. A Volkswagen számai viszont alapvetően azért maradtak ki ebből a listából, mert az MEB platformon csak villanyautók készülnek, és ezek pontos hagyományos megfelelőjének kijelölése sok vitára adhatna okot. A Stellantis ezzel szemben megkönnyítette az életünket, hiszen azonos típusnéven forgalmazza az elektromos és hagyományos verziókat.

Cégek Összes eladás Elektromos Elektromos arány
HYUNDAI KONA 213 129 61%
KIA NIRO 133 66 50%
MERCEDES GLA-CLASS 112 50 45%
BMW X3 216 87 40%
BMW SERIES 4 321 81 25%
BMW X1 159 39 25%
MERCEDES E-CLASS 215 45 21%
MERCEDES GLS-CLASS 117 22 19%
BMW SERIES 5 214 34 16%
VOLVO XC40 307 40 13%
MG ZS 271 31 11%
OPEL MOKKA 114 13 11%
MERCEDES S-CLASS 101 10 10%
MERCEDES GLE-CLASS 344 33 10%
AUDI Q8 130 12 9%
MERCEDES V-CLASS 207 17 8%
FIAT 500 330 26 8%
TOYOTA PROACE CITY VERSO 157 7 4%
RENAULT MEGANE 164 5 3%
MERCEDES GLC-CLASS 371 9 2%
OPEL ASTRA 393 9 2%
OPEL CORSA 289 6 2%
PEUGEOT 3008 161 2 1%
PEUGEOT 2008 193 2 1%

A cégeknél a teljes listát azokra a modellekre korlátoztuk, amelyekből összesen, minden hajtásláncot egybevéve, legalább 100 darabot eladtak az első hat hónap során hazánkban.

A Hyundai Konánál és a Kia Nirónál már többségben voltak a tisztán elektromos változatok a cégek beszerzései során, De a Merci legkisebb SUV családja, illetve a BMW X3 SUV família is magas, 40 százalék feletti elektromos arányt mutat.

Alapvetően persze minden olyan típus, amelynél 7 százalék feletti az elektromos választása, a piaci átlag felett van, de azért a 20 százalék alatti számokat nem mondanánk kiemelkedően sikeresnek.

A lista másik végén is van pár meglepő eredmény, és főleg a Stellantis részéről, ahol egészen elenyésző, 1-2 százalék csak egy-egy modellnél a villanyautót választók száma.

Magánszemély Összes eladás Elektromos Elektromos arány
MERCEDES GLB-CLASS 11 7 64%
HYUNDAI KONA 140 56 40%
AUDI Q8 13 4 31%
BMW X3 26 8 31%
BMW SERIES 4 59 16 27%
JEEP AVENGER 10 2 20%
BMW SERIES 5 19 3 16%
MERCEDES GLA-CLASS 56 8 14%
MINI MINI COUNTRYMAN 21 3 14%
MERCEDES V-CLASS 21 2 10%
KIA NIRO 61 5 8%
MERCEDES GLS-CLASS 13 1 8%
BMW X1 49 3 6%
MERCEDES E-CLASS 33 2 6%
PEUGEOT 208 35 2 6%
FIAT 500 115 6 5%
MERCEDES GLE-CLASS 39 2 5%
OPEL ASTRA 87 4 5%
VOLVO XC40 110 4 4%
MG ZS 603 15 2%
CITROEN C4 41 1 2%
TOYOTA PROACE CITY VERSO 43 1 2%
OPEL MOKKA 205 4 2%
PEUGEOT 2008 88 1 1%
BMW SERIES 7 5 0 0%

A magánszemélyek esetén nem húztunk 100-as határt, mert sajnos az egy elég rövid lista lenne.

Jól látszik, hogy még így is az összeállítás legalább felénél 10 százalék alatti elektromos számokat látunk. Jól szerepelt azonban pár Mercedes és BMW modell, amelyeknél a vásárlók ötöde, negyede, harmada választotta az elektromos változatot és persze kiemelkedik a Hyundai Kona, amely relatíve magas darabszám mellett tudott 40 százalékos villanyautó arányt felmutatni.

De megnéztünk még egy metszetet, mégpedig azt, hogy vannak-e olyan tisztán elektromos típusok, amelyeket kiemelkedő arányban vásárolnak cégek, vagy éppen magánszemélyek.

Inkább cégek veszik Összesen Cég Magánszemély Céges arány
FORD MUSTANG MACH-E 57 55 2 96%
KIA NIRO 71 66 5 93%
VOLKSWAGEN ID.3 79 73 6 92%
BMW IX3 95 87 8 92%
AUDI Q4 E-TRON 57 52 5 91%
SKODA ENYAQ 101 88 13 87%
BMW IX 51 44 7 86%
MERCEDES EQA 58 50 8 86%
BYD SEAL 130 109 21 84%
BMW I4 97 81 16 84%
TESLA MODEL Y 798 666 132 83%
VOLVO EX30 370 302 68 82%
TESLA MODEL 3 462 375 87 81%
HYUNDAI IONIQ 5 78 63 15 81%
HYUNDAI IONIQ 6 81 62 19 77%
MG MG4 64 48 16 75%
BYD ATTO 3 254 184 70 72%
HONDA E-NY1 82 59 23 72%
HYUNDAI KONA 185 129 56 70%
BYD DOLPHIN 128 89 39 70%
NISSAN LEAF 375 209 166 56%

A céges listánál most kicsit tágabbra nyitottak az ollót, azokat a villanyautókat vettük szemügyre, amelyekből az év első felében legalább 50 darabot eladtak.

A Ford Mustang Mach-e, a Kia Niro EV, a Volkswagen ID.3, a BMW IX3, illetve az Audi Q4 e-tron típusok vásárlói között több mint 90 százalék volt a cégek aránya, magánszemély itt csak mutatóban akadt.

Persze ha az újautó-piac átlagát, a 68 százalékos céges vásárlást nézzük, akkor 20 olyan modellt találunk, amelyeknél ennél magasabb arányt látunk.

Inkább magánszemélyek veszik Összesen Cég Magánszemély Magán arány
NISSAN LEAF 375 209 166 44%
TESLA MODEL X 16 10 6 38%
VOLVO C40 18 12 6 33%
MG ZS 46 31 15 33%
OPEL ASTRA 13 9 4 31%
BYD DOLPHIN 128 89 39 30%
HYUNDAI KONA 185 129 56 30%
HONDA E-NY1 82 59 23 28%
BYD ATTO 3 254 184 70 28%
TESLA MODEL S 11 8 3 27%
MG MG4 64 48 16 25%
AUDI Q8 E-TRON 16 12 4 25%
OPEL MOKKA 17 13 4 24%
HYUNDAI IONIQ 6 81 62 19 23%
MERCEDES EQB 33 26 7 21%

A magánszemélyek által kedvelt típusoknál 20 százaléknál húztuk meg a vonalat, hiszen az újautó-piacon átlagosan ennyi a villanyautó vásárlók között a lakosság aránya, de kivettük a listáról a 10 darab alatt értékesített autókat, mivel ezek jelentősége csekély.

15 típust találtunk, amelynél az átlag felett van a magánszemélyek aránya, és ezek közül is kiemelkedik a Nissan LEAF, a BYD Dolphin, a Hyundai Kona, a BYD Atto 3, amelyek több mint 100 darabban keltek el, és a lakossági vásárlók száma átlag feletti volt.

Összefoglaló

Az év feléhez érve még bizonyosan nem érkezett meg minden pályázatos autó, sőt, arra tippelnék, többségük még csak mostanában jön majd, mivel a végleges rendelés leadásával sokan megvárták a pályázat sikeres elbírálását.

Így a villanyautók számának növekedését, és a magas céges arányt mi egyelőre még inkább az adókedvezmények és pár jól árazott modell számlájára írnánk. Érdemes lesz megnézni, hogyan változnak ezek a számok majd az éves összesítőnkben, jövő január elején.

A felső és középkategóriában már több olyan modell is van, amelynek ára nem, vagy nem jelentősen tér el a hasonló kategóriájú belső égésű motoros autókétól - főleg, ha a felszereltséget is hozzávesszük. Ám a magánszemélyek többsége ennél jóval olcsóbb autót keres, és 15 millió alatt még bizony komoly felára van az elektromos hajtásnak.

Ha mondjuk egy olyan tetszetős kisautót nézünk, mint például a Peugeot 208, akkor azt látjuk, hogy a benzines változat 7 milliónál, az elektromos pedig 13-nál kezdődik magánszemélyek részére. De ha még a változatokat felszereltégi szintben és teljesítményben azonos szintre is hozzuk, akkor is azt látjuk, hogy az elektromos verziónak 40 százalék a felára. Jó kérdés, hányan akarnak 13-14 millióért egy Peugeot 208-ast venni, de a választ tudjuk is, a magánszemélyek közül mindössze ketten.

Ebben a vonatkozásban azt lesz érdemes majd nyomon követni, hogyan változik meg ez a kép, ha befutnak a 25 ezer euró, 10 millió forint alá árazott kisautók az év végén, a következő év elején.

Ez az árcédula a magánszemélyeknél is átszakíthatja már a fájdalomküszöböt, hiszen egy Suzuki S-Cross, a lakossági vásárlók jelenlegi listavezetője is 8,2 milliónál kezdődik újonnan. Ehhez már karnyújtásnyira lehetnek majd ezek az elektromos modellek.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.