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 Bár a német gazdasági miniszter még személyesen is elutazott Pekingbe, és a legnagyobb európai gazdaság kormánya egyértelművé tette, hogy ellenzi a vámemelés tervét, elmaradt a megállapodás. Így a mai naptól életbe lépett az EU kiegyenlítő vámja a kínai gyártású elektromos autókra. Lejárt az idő Az előzetes szankciók bejelentését követően igen rövid idő, nagyjából két hét állt csak a felek rendelkezésére, hogy megállapodásra jussanak, mielőtt az EU bevezeti az előzetesen kiszabott kiegyenlítő vámokat.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 Tavaly mintegy 438 ezer tisztán elektromos autót importáltak Kínából az Unióba, ám ezek jó része nem kínai márka logójával került forgalomba. A darabszám jelentős részt képviselt a kétmilliós európai villanyautó-piacon. Bár voltak olyan elméletek, hogy a nyomás, az idő rövidsége és a kihirdetett vámtételek mértéke a megegyezés felé tereli Kínát és az Uniót, végül senki nem hátrált meg, kezdetét veheti a kereskedelmi háború, amelynek vesztesei között éppúgy meglesznek majd a kínai autók, mint a német prémium márkák, vagy a francia sajtok és borok – ezt már világossá tette Peking. Az előzetesen meghirdetett számok egy egész picit finomodtak, a jelenlegi állás szerint a SAIC (MG) autói 37,6, a Geely (Volvo, Polestar) 19,9, a BYD autóira pedig 17,4 százalékos extra vámtétel kerül az alap 10 százalék felett. A három nevesített gyártón kívül minden olyan cég, amely nem működött együtt a vizsgálattal 37,6 százalékos kiegyenlítő vámot fizet majd, míg azok, akik együttműködtek, de egyedi vizsgálatuk nem volt, 20,8 százalékot kaptak a nyakukba. A Tesla egyedi elbírálása még folyamatban van, novemberben zárul le, addig nekik is további 20,8 százalékot kell majd fizetniük a sanghaji gyártású Model 3-ra. Európa második legnépszerűbb villanyautójának eladásai egyébként a közelgő áremelés hatására júniusban meg is ugrottak, a tavalyi adathoz képest 49 százalékot emelkedtek. Cikkünk írásakor a típus hazai ára még nem módosult a cég honlapján. A 20,8 százalékos tarifa alá egyébként az amerikai márka mellett az Aiways, a JAC, a BMW, a Chery, az FAW, a Changan, a Dongfeng, a GWM, a Leapmotor, a Nanjing Golden Dragon Bus, a NIO és az Xpeng kínai gyártású autói tartoznak majd, míg a 37,6 százalékos kategóriába eshetnek a Cupra Tavascan, az elektromos MINI-k, illetve a Smart új szériái is. Ki emel? Egyelőre nem világos, hogy a kiegyenlítő vám tételét hozzáadják az alap 10 százalékhoz, vagy a már 10 százalékos vámmal számított árra teszik rá – ez a különbség további száz, vagy ezer eurókat jelenthet az árakban. Jelenleg mindenki azt találgatja, ki emel majd árat, és ki fogja részben, vagy egészben lenyelni az emelést. A Tesla már előzetesen bejelentette, hogy a Model 3 ára emelkedhet a vámok miatt, így a cég weboldala bármikor frissülhet az új árakkal. Ebből a típusból tavaly 100.000 fogyott Európában, így ennél lehet a legnagyobb hatása az új vámoknak. A kínai CnEVPost értesülései szerint az XPeng azt vállalta, hogy a már leadott rendelések árain nem változtat, attól függetlenül, hogy az autó beérkezett-e már, vagy sem. A jövőt tekintve pedig a versenyképesség megőrzését emlegették, és azt, hogy hosszú távon elkötelezettek az európai piac mellett. Ennek része az is, hogy gondolkoznak az esetleges európai gyártáson is. A NIO-ról úgy tudni, hogy egyelőre nem fog hozzányúlni európai áraihoz, benyeli a teljes emelést, figyelemmel követi a fejleményeket, és nem tudta kizárni a későbbi áremelést. A megalapítása óta veszteségesen működő autógyártó jól keres európai eladásain, így fájdalmas lehet a profit feladása. Helyzetük már csak azért is érdekes, mert egy új, megfizethetőbb márka, az Európának tervezett Firefly startja előtt állnak épp a kontinensen – 2025-ben debütálhat a NIO megfizethetőbb kínálata. Érdekes, hogy bár a kínai lap a gyártóra hivatkozik, az Automotive News Europe ezzel ellentétesen értelmezte az elhangzottakat, ők azt emelték ki, hogy az autógyártó megemelheti árait a későbbiekben. A két fenti márka kapcsán ugyanakkor érdemes figyelembe venni, hogy európai értékesítési számaik egyelőre nagyon alacsonyak. Nem így a SAIC tulajdonú MG-é, amely már jelentős szereplő a kontinensen, az elektromos MG4-ből például tavaly 70 ezer fogyott, amivel az ötödik legnépszerűbb típus volt a villanyautók piacán. Az európai autóipari szaklap ugyanakkor azt is megtudta, hogy az MG felhalmozott akkora raktárkészletet, hogy egyelőre ne kelljen emelnie – úgy látják, hogy Franciaországban például novemberig kitart a vámemelés előtt beérkezett készlet. Állami kedvezmények Az EU vizsgálata során a három kiemelt márkánál több szempont szerint vizsgálta meg, mennyi kedvezményt kaptak a gyártók az állami beavatkozásnak köszönhetően. A Bizottság a SAIC példáján keresztül mutatta be, milyen visszásságokat tártak fel. Számításaik szerint a kínai autógyártó összesen 34,4 százaléknyi állami támogatást kapott az elmúlt években. (Feltételezzük, ezt a bevételükhöz, vagy gyártási költségükhöz mérve kalkulálták ki). A fenti szám úgy jött ki, hogy 1,38 százalékkal részesülnek belőle az állami bankok által folyósított kedvező hitelek, 8,27 százalékot tesznek ki egyéb finanszírozási megoldások, további 8,56 százalék a közvetlen támogatások aránya, 2,28 százalék a villanyautók vásárlását támogató program hatása, 0,67 százalék az olcsón vásárolt föld a gyárakhoz, 13,24 pedig az ár alatt értékesített akkucellák része. A SAIC tagadja ezeket a vádakat, azt mondják, az EU egyszerűen lesöpörte ellenérveiket, és például a kedvező hitelek is annak köszönhetőek, hogy AAA besorolású a cégük. Az Unió szerint ugyanakkor utóbbi is manipuláció eredménye, ugyanis az állami minősítő cégek direkt kedvezőbb osztályzatot adtak a villanyautó-gyártónak. Szerintük a vállalat magas hitelállománya miatt a valós osztályzat B lenne, ami jóval magasabb kamatköltségekkel járna. Az Unió a BYD esetén 15,1, a Geely-nél pedig 19,72 százalékos tiltott támogatási arányt állapított meg – a kiegyenlítő vámok ezeket hivatottak ellensúlyozni. A Cupra, a MINI és a Smart lehetnek az új EU vám legnagyobb európai vesztesei 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!