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
auto
2024. 07. 17. szerda
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDcvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA3L29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Az elektromos autók a töltés kapcsán hozzák a legnagyobb változást az életünkbe. A megszokott benzinkutas körök helyett leginkább otthon vagy munkahelyen fogjuk tölteni az autónkat, vagy ott, ahol az hosszabb ideig parkol. A lehetőségek sokszínűsége miatt ez a témával ismerkedők számára bonyolultnak tűnhet, pedig az alapok nagyon egyszerűek. Némi komplexitást a folyamatos fejlődés és az új megoldások megjelenése okozhat.

Az otthoni és munkahelyi töltés szinte kizárólag váltakozó áramon (AC) történik. Ez ugyanaz a technika, mint amit a telefonunk töltéséhez vagy bármely más háztartási fogyasztó ellátásához is használunk. Az autóhoz kapott EVSE (népszerűbb magyar nevén vésztöltő) is csak egy egyszerű, konnektorba dugható kommunikációs egység, ami megmondja az autónak, hogy hány amper áramerősséggel tölthet erről a forrásról, és ha mindent rendben talál, akkor létrehozza a kapcsolatot az autó és az elektromos hálózat között. Fontos megjegyezni, hogy a mobiltelefonunk töltőjével ellentétben áram átalakítást ez az eszköz nem végez, hiszen a villanyautók esetén AC töltés során ez a lépés a járműbe épített fedélzeti töltőben történik.

Kézenfekvőnek tűnik, hogy ha már adnak egy ilyen „töltőt” az autóhoz, akkor azt használjuk az akku feltöltéséhez. Ezt a szerkezetet azonban nem napi használatra tervezték. Jobb esetben csak tönkremegy benne valami néhány év használat után, megtörik a kábele, rosszabb esetben a gyengébb minőségű konnektorban meglazuló kötés miatt összeolvad a dugalj, ami akár tüzet is okozhat. Aki ilyennel oldaná meg a töltést, annak mindenképpen ajánljuk, hogy minőségi eszközöket és megfelelő védelmet építsen a hálózatba.

Megéri-e konnektor helyett fali töltőt telepíteni?

Ezek az egyszerű EVSE-k többnyire tényleg csak a legalapvetőbb funkciókat képesek ellátni, pedig a töltés ennél sokkal kényelmesebb vagy hasznosabb is lehet. Arról nem is beszélve, hogy ezek ritkán alkalmasak arra, hogy három fázisú forrásból 11 vagy 22 kW-tal töltsék az autót. Ehhez érdemes már beruházni fixen telepített fali töltőbe, ami az alapfunkciók mellett sok egyébre is képes. Sőt, a legmodernebb készülékek az autókhoz hasonlóan távolról frissíthetőek, így a gyártó képes újabb és újabb funkciókkal felvértezni azokat. Bár, ahogy az autóknál, úgy a töltőknél is óriásiak a különbségek az OTA frissítések működésében és tartalmában is.

Voltie töltő

A villanyautó töltő piac tele van jobbnál jobb készülékekkel. Nem könnyű választani közülük, és nem könnyű gyártóként sem olyat kínálni, amivel kiemelkednek a tömegből. A magyar fejlesztésű Voltie töltő a tudása mellett vidám és prémium megjelenésével hívja fel magára a figyelmet. A rozsdamentes acél palásttal és karcálló plexi előlappal rendelkező készülék tényleg nagyon egyedi megjelenésű, de a kijelzőn megjelenő szemek és információk, illetve a folyamatosan mosolygó LED sor teszik igazán különlegessé.

A fixen 5 vagy 7 méteres kábellel szerelt (kérhető egyedi méretben is) Voltie töltőre egyetlen egy gomb vagy érintésérzékeny felület sem került. A töltés a kábel csatlakoztatása után azonnal, vagy ha úgy van beállítva, akkor RFID kártyás azonosítás után indul, de indítható kézzel az okostelefonos alkalmazásból is. Az azonosító kártyával céges parkolóban vagy társasházak mélygarázsában megoldható, hogy mindenki csak a saját kontójára tölthessen.

A gombok nélküli kialakítás persze nem azt jelenti, hogy a töltő „buta” lenne. Pont ellenkezőleg: a töltő túl sokat tud ahhoz, hogy egy egyszerű kezelőfelületen kényelmesen be lehessen mindent állítani. Ezért a fejlesztők egy külön applikációt készítettek a töltőhöz, amibe hónapról hónapra érkeznek a funkciók és egyéb fejlesztések. Az applikáció ráadásul nem csak a töltő közelében állva, de interneten keresztül bárhonnan hozzáférést biztosít a készülék állapotához és beállításaihoz. A Voltie töltő akár WiFi-n, akár UTP kábelen is csatlakoztatható az internethez, és az applikációval egynél több töltő is menedzselhető. Ha a töltő közelében nincs helyi internet hálózat, akkor opcionális LTE modemmel mobilneten keresztül is képes internetre kapcsolódni.

De mi is az a rengeteg funkció, amit egy mai modern töltőnek tudnia illik? A legalapvetőbb, hogy be lehessen állítani azt a töltési teljesítményt, pontosabban áramerősséget, amennyit a töltő engedhet az autónak. Mivel ez az applikációban távolról állítható, akár töltés közben is lehet módosítani. Így ha este aktív a család, megy a sütés-főzés, akkor le lehet venni 6 A-re az autónak jutó áramot, majd lefekvés előtt – amikor már a ház nagyobb fogyasztói nem mennek – fel lehet húzni az elérhető maximum közelébe.

Időzített teljesítményállítás

A Voltie ezt akár előre időzítve is meg tudja tenni. Az ütemezés funkcióval be lehet állítani egy időintervallumot, amikor minden nap az ott megadott áramerősségre módosítja a töltő az autó áramfelvételét. Ezzel biztosítható, hogy az autó éjjel jobban kihasználja a rendelkezésre álló szabad kapacitást, és ne is feledkezzünk meg erről.

Intelligens teljesítménymegosztás

Ennél egy fokkal kényelmesebb, ha a töltő ezeket a módosításokat önállóan, mondhatni intelligensen megteszi helyettünk. A Voltie képes erre is: folyamatosan figyeli a ház áramfelvételét, és csak annyi áramot ad az autónak, ami a háztartás hálózati kapcsolatába még belefér. Így még véletlen sem terheljük túl a vezetéket a töltéssel, és biztosak lehetünk benne, hogy a rendszer védelmét ellátó automata biztosíték nem fogja megszakítani a teljes ház áramellátását. Ha tehát a házban megy a szárítógép és a mikró, amikkel a háztartás áramigénye 20 A, akkor a 32 A-es hálózati csatlakozásból még kihasználatlan 12 A-t kapja az autó. Ha a ház áramigénye csökken, akkor a Voltie pillanatokon belül jelzi az autónak, hogy lehet emelni a töltési áramot. Ha újra bekapcsolunk egy fogyasztót, akkor pedig a töltő újra üzen az autónak, hogy vissza kellene venni a töltőáramot. A Voltie természetesen arra is figyel, hogy ha az autó erre valamiért nem reagál (reagálnia kell), akkor még azelőtt leállítja a töltést, hogy a betáp túlterhelését a kismegszakító észrevenné.

Az intelligens teljesítménymegosztás arra is lehetőséget biztosít, hogy a töltés csak akkor menjen, amikor rendelkezésre áll a napelemből áram, és csak olyan teljesítménnyel töltsön, amennyi termelés épp van. Így biztosak lehetünk abban, hogy az autóba valóban helyben termelt zöld energia kerül. Ez a funkció biztosíthatja azt is, hogy a hálózatba ne történjen visszatermelés, ami a bruttó elszámolásban lévőknek lehet rendkívül fontos.

A teljesítménymegosztás természetesen nem csak az ingatlan és a töltő között működik, de több töltő esetén is. Így a Voltie rendszer akár családi házban, akár társasházakban, akár céges parkolókban meg tudja oldani, hogy az éppen töltött autók számától függően minden akkupakk a lehető leggyorsabban feltöltődjön.

Napelemes termelésvédelem

Tavasztól őszig egyre több trafókörzetben probléma a hálózati feszültség emelkedése, amit a hálózatba visszatermelő háztartási kiserőművek, vagyis otthoni napelemes rendszerek okoznak. Sajnos a trafók többsége nem képes megbirkózni az el nem használt energiával, így a feszültség megemelkedése miatt a napelemek inverterei sorban lekapcsolnak. Ha nem megy az inverter, akkor hiába süt a nap, nem termel áramot a napelem. Ha ez az ideális időszakban történik, amikor maximumon kellene menjen a rendszer, az éves szinten óriási, akár 30-60%-os termeléskiesést is okozhat.

A grafikonon jól láthatók augusztus 11-én délelőtt a termelés megszakadásai. Az autó délutáni töltőhöz csatlakoztatása után megszűntek a kiesések, és a Voltie termelésvédelem mellett másnap is hibátlan a termelési görbe.

Ez ellen a legegyszerűbben úgy lehet védekezni, ha a megtermelt energia egy részét helyben elhasználjuk vagy eltároljuk. Erre a célra telepített akkutárolóval még kevesen rendelkeznek, de akinek van villanyautója, az a Voltie töltővel igazíthatja úgy a töltését, hogy napos időben az inverter mindig termelni tudjon.

Ilyenkor a Voltie a töltési áramerősség folyamatos szabályozásával a hálózati feszültséget a felső limit alatt tartja. Az akku sem telik meg indokolatlanul gyorsan, és a napelemes termelés is folyamatos tud maradni. Ezekben a szituációkban nem az a cél, hogy az akku a lehető leggyorsabban feltöltsön vagy hogy csak zölden termelt energia kerüljön az autóba, hanem hogy az autó akkumulátora a lehető leghosszabb ideig képes legyen a fölösleges áram fogadására. Ez egy olyan funkció, amit a Voltie csapata a Villanyautosok.hu-val közösen fejlesztett, és amit egyetlen más töltő sem tud.

Védekezzünk okos töltővel a napelemes túlfeszültség ellen

Mennyiség vagy idő alapú limitek, akkukímélés

Természetesen az sem akadály, ha eltelt időben vagy áttöltött energiamennyiségben szeretnénk korlátozni a töltést. Elég beállítani az autó csatlakoztatása után a limitet, a többit a Voltie intézi. Nem kell figyelgetni vagy egyéb időzítőt beállítani. Ha nem szeretnénk 100%-ra tölteni, de az autónk nem kínál ilyen opciót, akkor a Voltie akkukímélő módját érdemes használni.

Ütemezett töltés

Ha fixen előre tudjuk, hogy a hét melyik napjain mettől meddig és milyen áramerősséggel szeretnénk tölteni, akkor ezt akár előre be is lehet állítani, kiegészítve az egyszerre betöltendő energia mennyiségével illetve az ilyenkor alkalmazandó áramerősség limittel együtt. Ha fix a napi rutin, és nem szeretnénk tele tölteni, akkor kimondottan jól jöhet ez az opció.

Távoli monitorozás

Sokaknak egy ilyen eszköznél, mint az elektromos autó töltő elég, ha stabilan működik, és elvégzi a feladatát, míg mások minden apró részletre kíváncsiak, és állandóan felügyelni szeretnék a folyamatot. Az utóbbiaknak jó hír, hogy a Voltie töltő szinte mindent elárul magáról és a töltési folyamatról. Az applikáció több egyéb adat mellett a pillanatnyi töltési teljesítményt, áramerősséget, feszültséget, átlagos teljesítményt és a kiszolgált energiamennyiséget is mutatja a kezdőképernyőn, ahol a megjelenítés is személyre szabható.

A felhőalapú rendszer a töltésekről nagyon részletes statisztikát ment, amit heti, havi és éves bontásban elérhetővé tesz a felhasználó számára is, ami akár munkahelyi vagy társasházi elszámolás alapját is képezheti. Nem csak összesítéseket mutat, de akár tételesen is visszanézhetők az egyes töltések, és más rendszerrel is feldolgozhatóak az adatok.

OTA a jövő

Talán a már említett funkcióknál és a tudásnál is fontosabb, hogy a Voltie töltő szoftvere távolról is frissíthető. Ráadásul ez a frissíthetőség nem csak egy elvi lehetőség, hanem egy rendszeres gyakorlat. A fejlesztők folyamatosan csiszolják, aktualizálják a rendszert, és az újabb szoftververziókat a korábban megvett töltők is megkapják. Az erős hardver lehetővé teszi, hogy a jelenleginél komplexebb szoftver is futhasson a töltőn. Így ha a jövőben megjelenik a piaci árazás, vagy egyéb olyan lehetőség, amit a töltéssel ki lehet használni, akkor a töltő egy OTA (over-the-air vagyis interneten keresztüli, távoli) frissítéssel alkalmassá tehető erre.

A Voltie töltő egyaránt alkalmas otthoni, céges és társasházi töltések kiszolgálására, hiszen a rendszer akár több száz töltő egyidejű kezelésére és az utólagos elszámoláshoz szükséges kimutatások elkészítésére is képes.

A Voltie töltő egy- és háromfázisú autók töltésére egyaránt alkalmas. A beépített 5 méteres Type2 kábel, illetve az összes beépített alkatrésze 22 kW-os teljesítményig lett méretezve, így bármilyen európai szabványos autó töltésére használható. A töltőkábel opcionálisan kérhető Tesla töltőnyílást nyitó gombbal is. A töltőről bővebb információ és a forgalmazók listája elérhető a voltie.eu oldalon.

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