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
auto
2024. 09. 09. hétfő

Így változik a plug-in hibridek adózása szeptembertől

villanyautózás a gyakorlatban

2026. november 30-án végleg lekerül a zöld rendszám a külső forrásból tölthető hibridekről, azonban az 5P és 5N kategóriába sorolt járműveket érintő változások már 2024. szeptember elsején elkezdődnek. Ekkor lép életbe ugyanis az a változás, amit 2024. július 31-én este a Magyar Közlöny 2024. évi 79. számában hirdettek ki. Az építési és közlekedési miniszter 22/2024. ÉKM rendelete a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletet módosítja. A változás 2. § (6) bekezdését érinti, ami eddig így szólt:

„A rendelet alkalmazásában környezetkímélő gépkocsi: az elektromos gépkocsi, továbbá a nulla emissziós gépkocsi.”

Ez a mondat 2024. szeptember 1-től az alábbi változatban lesz hatályos:

„E rendelet alkalmazásában környezetkímélő gépkocsi: a tisztán elektromos gépkocsi és a nulla emissziós gépkocsi.”

Ősztől tehát a magyar jogszabályok szerint csak az 5E környezetvédelmi osztályba sorolt tisztán elektromos (2. § 7. bekezdés a pontja) és az 5Z környezetvédelmi osztályba nulla emissziós gépkocsi (2. § 8. bekezdés) számít környezetkímélő gépkocsinak. Tehát ettől az időponttól kezdődően az erre a definícióra hivatkozó jogszabályok nem tekintik környezetkímélő gépkocsinak az 5P környezetvédelmi osztályba sorolt külső töltésű hibrid elektromos gépkocsit (plug-in hibrid gépkocsi) és az 5N környezetvédelmi osztályba sorolt növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsit.

Zöld rendszám – ingyenes parkolás

A módosítás első és leglátványosabb következménye, hogy 2024. szeptember 1-től nem kaphatnak zöld rendszámot a belső égésű motorral is rendelkező 5N vagy 5P besorolású elektromos autók (tölthető hibridek vagy plug-in hibridek). A 2024. augusztus 31-ig kiadott zöld rendszámokat nem veszik le automatikusan, azokat egészen 2026. november 30-ig lehet használni az ebbe a két kategóriába sorolt autókon is. Erről a Magyar Közlöny már fent említett számában a 221/2024-es számú kormányrendelet által módosított 326/2011-es kormányrendelet rendelkezik. Ez a módosítás rögzíti, hogy amennyiben egy 5N vagy 5P besorolású járművet 2026. november 30. után zöld rendszámmal használnak, akkor arról a hatóság (praktikusan az autóst megállító rendőr) a helyszínen leveszi a rendszámot, és intézkedik a jármű forgalomból való ideiglenes kivonásáról. Az autó csak az új rendszámok megigénylése és felszerelése után kerülhet vissza a forgalomba.

Mivel az önkormányzati tulajdonban lévő parkolási társaságok többsége a helyi parkolási rendeletekben a zöld alapszínű rendszámhoz kötötte az ingyenes parkolás kedvezményét, a rendszám leszerelésével 2026. november 30-án a parkolási szabály módosítása nélkül megszűnik ez a kedvezmény az 5N és 5P környezetvédelmi besorolású tölthető hibrid autókra. Amely önkormányzatok eddig is külön kezelték a tisztán elektromos és a plug-in hibrid autókat, ott a tölthető hibridek többnyire már eddig sem kaptak parkolási kedvezményt. A zöld rendszámos autóknak ingyenességet vagy parkolási kedvezményt nyújtó városok folyamatosan frissített listája itt található.

Mely városokban lehet zöld rendszámmal ingyen parkolni?

Egyéb kedvezmények

Az 5E, 5N, 5P és 5Z környezetvédelmi osztályba sorolt, részben vagy teljesen elektromos meghajtású autók környezetkímélő gépkocsiként egységesen a következő kedvezményeket élvezték:

  • gépjárműadó mentesség,
  • cégautóadó mentesség,
  • átírási illeték mentesség és
  • nulla regisztrációs adó.

Bár sokan úgy gondolják, hogy ezek a kedvezmények a zöld rendszámhoz kötődnek, ezeket még a megkülönböztető rendszámtábla bevezetése előtt kapták a környezetkímélő járművek, így a jogszabályok ezeket a kedvezményeket nem a zöld rendszámhoz, hanem a környezetvédelmi besoroláshoz, pontosabban a környezetkímélő gépjármű fogalmához kötik. Emiatt ezeket a kedvezményeket a plug-in hibridek nem a zöld rendszám levételéig (2026. november 30.), hanem csak a környezetkímélő gépkocsi fogalmának változásáig (2024. augusztus 31.) élvezhetik.

Gépjárműadó

A gépjárműadó kérdését az 1991. évi LXXXII törvény (Gjt) szabályozza. Ennek e cikk megjelenésekor hatályos változata az 5. paragrafusban listázza a gépjárműadó alól mentesülő járműveket. Ennek a paragrafusnak a g) pontja így hivatkozik a környezetkímélő gépkocsikra:

„a környezetkímélő gépkocsi,”

Ezek alapján, ha 2024. szeptember 1-től nem számít környezetkímélő gépkocsinak az 5N és 5P kategóriába sorolt jármű, akkor arra ettől az időponttól kezdődően gépjárműadót kell fizetni. De mégsem ilyen egyszerű a helyzet.

A fent idézett sor ugyanis nem definiálja, hogy ez a jogszabály mit ért környezetkímélő gépkocsi alatt. Feltételezhetnénk, hogy automatikusan a már linkelt KöHÉM rendelet az irányadó, de a gépjárműadóról szóló törvény V. szakaszának 18. paragrafusa a 9. pontja a következő definíciót tartalmazza:

„környezetkímélő gépkocsi az a gépjármű, amely a KöHÉM rendelet 2015. július 1-jén hatályos 2. § (6) bekezdése szerint környezetkímélő gépkocsinak minősül, valamint a környezetkímélő motorkerékpár,”

Ez tehát a KöHÉM rendelet egy konkrét időpontban hatályos változatára épít, így a KöHÉM rendelet hiába változik 2024. szeptember 1-től, az a gépjárműadó törvényt automatikusan nem fogja érinteni.

Bár ez alapján könnyen le lehetne vonni azt a következtetést, hogy a gépjárműadó kedvezmény megmarad a tölthető hibridekre is, nagyon valószínű, hogy legkésőbb 2024. augusztus 31-ig módosítani, vagy inkább korrigálni fogják a 18. paragrafus 9. pontját, hogy az a KöHÉM rendelet hatályos változatára hivatkozzon, és akkor a gépjárműadó mentességet élvező körből a tölthető hibridek kikerülnek.

Röviden: 2024. szeptember 1-től (nagy valószínűséggel) gépjárműadót kell fizetni az 5N és 5P besorolású autókra.

A gépjárműadó alapja a forgalmi engedélyben feltüntetett teljesítmény (kW), a díj mértéke pedig az autó korától függően változik.

Autó kora

Díj

gyártási év és az azt követő 3 naptári év

345 Ft/kW

gyártási évet követő 4-7. naptári év

300 Ft/kW

gyártási évet követő 8-11. naptári év

230 Ft/kW

gyártási évet követő 12-15. naptári év

185 Ft/kW

gyártási évet követő 16. naptéri évtől

140 Ft/kW

Cégautóadó

A cégautóadót a fentebb már idézett gépjárműadó törvény IV. szakasza szabályozza. Ennek a 17/A paragrafusa az előző ponthoz hasonló módon definiálja, hogy mely autók mentesülnek az adó megfizetése alól:

„Adóköteles az a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) szerinti személygépkocsi – ide nem értve a környezetkímélő gépkocsit – …”

Tehát ha a gépjárműadó törvény definícióját pontosítják, akkor az automatikusan a cégautóadó alóli mentességre is hatással lesz, ezért nagy valószínűséggel 2024. szeptember 1-jétől az 5N és 5P besorolású járművek után is fizetni kell a cégautóadót.

Röviden: 2024. szeptember 1-jétől (nagy valószínűséggel) cégautóadót kell fizetni az 5N és 5P besorolású autókra.

A cégautóadó havi mértéke a gépjárműadó törvény 1. melléklete szerint az autó teljesítményétől függ, és a következőképpen alakul:

Teljesítmény

„5”; „14-15” környezetvédelmi osztályjelzések esetén

0-50 kW

14.000 Ft

51-90 kW

16.000 Ft

91-120 kW

20.000 Ft

120 kW felett

41.000 Ft

Cégautóadót természetesen magánszemély tulajdonosoknak nem kell fizetniük, így a magánszemélyek tulajdonában lévő plug-in hibrid autók esetén ezután sem lesz ilyen kötelezettség.

Átírási illeték

A hivatalosan visszterhes vagyonátruházási illetékként emlegetett közterhet – amit a vevőnek az autó megvásárlása után kell fizetnie – az 1990. évi XCIII törvény, közkeletű nevén az Illetéktörvény szabályozza. Ennek a 26. paragrafusa listázza azokat az eseteket, amelyek mentességet élveznek. Itt az (1) bekezdés w) pontja az alábbi módon definiálja, hogy kinek jár a mentesség:

„a gépjárműadóról szóló törvény szerinti környezetkímélő gépkocsi tulajdonjogának, valamint ilyen gépjárműre vonatkozó vagyoni értékű jognak a megszerzése”

Az előző két adónemhez hasonlóan tehát ebben az esetben is a gépjárműadó törvényben található definíció pontosításától függ, hogy megmarad-e ez a mentesség. Ha az előző két adónem miatt ezt a definíciót pontosítják, akkor az automatikusan magával vonja az illetékmentesség elvesztését is.

Röviden: 2024. szeptember 1-től (nagy valószínűséggel) átírási illetéket kell fizetni az 5N és 5P besorolású autók esetén is.

Egyéb szabály híján a tölthető hibridekre valószínűleg az alábbi díjtételeket fogják alkalmazni:

Jármű hajtómotorjának
teljesítménye (kW)
Jármű gyártási évétől számított kora
0–3 év 4–8 év 8 év felett
0–40 550 Ft/kW 450 Ft/kW 300 Ft/kW
41–80 650 Ft/kW 550 Ft/kW 450 Ft/kW
81–120 750 Ft/kW 650 Ft/kW 550 Ft/kW
120 felett 850 Ft/kW 750 Ft/kW 650 Ft/kW

Regisztrációs adó

A regisztrációs adót a 2003. évi CX. törvény szabályozza, ami az adótételek meghatározásánál az alábbi sort tartalmazza a táblázatban:

„A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerinti környezetkímélő gépkocsi (környezet-védelmi osztályba sorolása: 5E, 5P, 5N, 5Z)”

Az ennek megfelelő autók regisztrációs adója a táblázat szerint 0 forint. Viszont 2024. szeptember 1-től szigorúan véve nem lehet megfelelni ennek a kitételnek, emiatt ennek a sornak a pontosítása mindenképpen szükséges. Itt elméletben ugyan lehetséges lenne, hogy a KöHÉM rendelet definíciójára való hivatkozást törlik és csak a besorolási osztályok felsorolása marad, de ez kevésbé valószínű. Sokkal esélyesebb, hogy a példaként vagy átláthatóság kedvéért megadott kódok listáját törlik ebből a sorból, hogy a kedvezmény feltétele tisztán a KöHÉM rendelet definíciójától függjön.

Röviden: 2024. szeptember 1-től (nagy valószínűséggel) regisztrációs adót kell fizetni az 5N és 5P besorolású autók esetén is.

A regisztrációs adó törvény az 5-ös besorolású hibrid járműveket külön díjtétellel kezeli, ezek után 76.000 Ft-os regisztrációs adó fizetendő. Bár a definíció nem teljesen egyértelmű, de mivel a tölthető hibridek megfelelnek a sima hibridekkel szemben támasztott feltételeknek, valószínűleg ez a díjtétel vonatkozik majd az 5N és 5P besorolású járművekre is.

Gyakran felmerülő kérdések

Mikor veszik el a zöld rendszámot a plug-in hibridektől?

Fizikailag a rendszámot 2026. november 30-ig lehet majd használni, de praktikus okokból nem érdemes a cserét az utolsó pillanatra hagyni. A változás előtti utolsó napokban számítani lehet az okmányirodák túlterheltségére. 2026. december 1-től kezdődően a forgalomban résztvevő, zöld rendszámmal szerelt 5N vagy 5P besorolású járművekről a rendőr leveszi a rendszámot, illetve kezdeményezni fogja a jármű forgalomból való ideiglenes kivonását.

Elveszik-e a rendszámot a következő műszaki vizsgán?

Az eddig megjelent jogszabály-módosítások nem utalnak arra, hogy a jogalkotónak ilyen szándéka lenne.

Ki fizeti a rendszám cseréjének a költségét?

Erre vonatkozóan sincs külön szabályozás, így mint minden egyéb esetben, ezúttal is a jármű üzembentartója fizeti a költségeket. Ugyanígy az üzembentartó fizette a költségeket akkor, amikor a meglévő fehér rendszám helyett zöld rendszámot lehetett igényelni az új jelölés bevezetését követően.

Változik-e a betű-szám kombináció?

A Totalcar kérdésére a Minisztérium úgy nyilatkozott, hogy az ügyfél szabadon dönthet arról, kéri-e a korábbi rendszámát, csak fehér alapon, vagy egy teljesen új rendszámot kér. Ebben az esetben érdemes lehet megtartani a korábbi betű-szám kombinációt, hogy az üzembentartóknak ne kelljen a pénzintézeteknél, biztosítóknál, autópálya-kezelőknél, parkolási társaságoknál és egyéb hivatalokban a rendszámcsere miatt feleslegesen ügyet intézniük.

Milyen teljesítmény után kell fizetni a gépjárműadót és a cégautóadót?

A gépjárműadó és a cégautóadó alapja a forgalmi engedélyben (pontosabban a nyilvántartásban) szereplő teljesítményérték. Sajnos ez az érték nem minden autó esetén egységesen lett bevezetve, így előfordulhat, hogy ugyanazon típus különböző példányai különböző adatokkal lettek regisztrálva.

Hogy érinti ez a tisztán elektromos autókat?

A tisztán elektromos autókat ezek a módosítások semmilyen formában nem érintik.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.