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
auto

2045-től tiltanák be a benzint és a dízelt a német autógyártók

energia

A legmeglepőbb helyről, a német autógyártók szövetségétől (VDA) érkezett a felhívás az EU döntéshozói felé, hogy 2045-től tiltsák be a hagyományos üzemanyagok forgalmazását.

Szeretnék ezeket e-üzemanyagokra cserélni.

E-jövő

A VDA friss anyaga arra hívja fel a figyelmet, hogy a belső égésű motorok 2035-ös tiltásának céldátuma ellenére, a hagyományos autók még évtizedekig velünk lesznek, így a klímacélok elérése érdekében elengedhetetlen ezek üzemeltetésének tisztábbá tétele.

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

A szövetség elnöke Hildegard Müller, volt német kereszténydemokrata politikus szerint, csak a technológiai nyitottság a megfelelő irány, ha Európa el akarja érni a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére meghatározott céljait.

A technológiai nyitottság talán már egy ismerősen hangzó eufemizmus olvasóink számára, hiszen egy ismert bajor autógyártó kedvenc kifejezése lett az elmúlt években. Ennek égisze alatt lehet EU-s, vagy szövetségi pénzekért kalapozni soha meg nem térülő hidrogénes és e-benzines projektek finanszírozására, amelyek így nem a részvényesek, hanem az adófizetők pénztárcáját csapolják meg.

A német szövetség anyaga az EU RED III-as irányelvét illeti kritikával, amely a megújuló energiához kapcsolódó célszámokat írja elő a következő évekre, és egy kalap alá veszi a bioüzemanyagokat és az e-üzemanyagokat. A VDA szerint az egybemosásnak az az oka, hogy nehéz befektetőket találni az e-üzemanyag projektekhez.

Így arra szólítják fel az Uniót, hogy bontsa ketté ezt a kategóriát, kapjon mindkét alternatív megoldás önálló és kötelező erejű célszámokat, 2045-re pedig teljesen cseréljék le ezekkel a hagyományos üzemanyagokat és tiltsák is be azok forgalmazását.

A VDA azt szeretné, hogy a hajózáshoz és a légi közlekedéshez hasonlóan a közúti közlekedés is kapjon a bio és szintetikus üzemanyagokhoz, üzemanyagtípusonként elkülönülő 2035-ös és 2040-es köztes célszámokat, amellyel ezeket a beruházásokat segítenék, bátorítanák. 2045-től pedig teljes tiltást kérnek a fosszilis eredetű benzinre és dízelre.

Emellé természetesen anyagi forrásokat is szeretnének.

Feladják Európa legnagyobb e-üzemanyag gyárának tervét

Nem reális

A VDA javaslata elsőre logikusnak tűnik, hiszen az alapvetés abszolút igaz, jó lenne valamit kezdeni a 2035-ig forgalomba kerülő belső égésű motorokkal. Csakhogy ezek az alternatív üzemanyagok sajnos erre a célra alkalmatlanok. Ennek okairól korábban már itt írtunk:

Mi az az e-üzemanyag és mi vele a probléma?

De mint a téma kapcsán az Automobilwoche német szaklap emlékeztet rá, hasonló véleményen van az Európai Számvevőszék is, amely szerint a bio- és e-üzemanyagok valamint a hidrogén nagy mennyiségű gyártása a jelen tudásunk szerint nem megoldott, így azok nem alkalmasak a hagyományos dízel és benzin lecserélésre.

A számvevőszék az EU költségvetésének felülvizsgálatára hivatott és véleményét a befektetések, végső soron az adófizetők pénzének megfelelő elköltése szempontjából alakította ki. Szerintük az egyedüli logikus választás a kibocsátás kezelésére a villanyautó – már ami a közúti közlekedést illeti.

A BMW bírálja az EU e-benzin terveit

Az e-üzemanyagok kapcsán osztja ezt a véleményt a német szaklap által megkérdezett eMobil-BW autóipari ügynökség vezetője is. Franz Loogen szerint az ő kutatásaik is azt támasztják alá, hogy a közúti közlekedés számára belátható időn belül, versenyképes áron nem leszünk képesek megfelelő mennyiségű e-üzemanyagot előállítani.

Mire elég 15 kWh tisztán megtermelt zöld áram? Fentről lefelé: villanyautó, hidrogénautó, e-benzin hagyományos autóban. Forrás: Deutsche Welle.

A szakember szerint még a légi közlekedés és hajózás képviselői is aggódnak, hogy az iparágaik kibocsátási célszámait nem fogják tudni elérni, mert nem lesz elég alternatív üzemanyag a piacon.

Loogen szerint a jelenleg rendelkezésre álló anyagi források sem elegendőek ahhoz, hogy az alternatív üzemanyagok a közeljövőben jelentősen hozzájárulhassanak a  klímacélok eléréséhez.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.