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 A legmeglepőbb helyről, a német autógyártók szövetségétől (VDA) érkezett a felhívás az EU döntéshozói felé, hogy 2045-től tiltsák be a hagyományos üzemanyagok forgalmazását. Szeretnék ezeket e-üzemanyagokra cserélni. E-jövő A VDA friss anyaga arra hívja fel a figyelmet, hogy a belső égésű motorok 2035-ös tiltásának céldátuma ellenére, a hagyományos autók még évtizedekig velünk lesznek, így a klímacélok elérése érdekében elengedhetetlen ezek üzemeltetésének tisztábbá tétele. A szövetség elnöke Hildegard Müller, volt német kereszténydemokrata politikus szerint, csak a technológiai nyitottság a megfelelő irány, ha Európa el akarja érni a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére meghatározott céljait. A technológiai nyitottság talán már egy ismerősen hangzó eufemizmus olvasóink számára, hiszen egy ismert bajor autógyártó kedvenc kifejezése lett az elmúlt években. Ennek égisze alatt lehet EU-s, vagy szövetségi pénzekért kalapozni soha meg nem térülő hidrogénes és e-benzines projektek finanszírozására, amelyek így nem a részvényesek, hanem az adófizetők pénztárcáját csapolják meg. A német szövetség anyaga az EU RED III-as irányelvét illeti kritikával, amely a megújuló energiához kapcsolódó célszámokat írja elő a következő évekre, és egy kalap alá veszi a bioüzemanyagokat és az e-üzemanyagokat. A VDA szerint az egybemosásnak az az oka, hogy nehéz befektetőket találni az e-üzemanyag projektekhez. Így arra szólítják fel az Uniót, hogy bontsa ketté ezt a kategóriát, kapjon mindkét alternatív megoldás önálló és kötelező erejű célszámokat, 2045-re pedig teljesen cseréljék le ezekkel a hagyományos üzemanyagokat és tiltsák is be azok forgalmazását. A VDA azt szeretné, hogy a hajózáshoz és a légi közlekedéshez hasonlóan a közúti közlekedés is kapjon a bio és szintetikus üzemanyagokhoz, üzemanyagtípusonként elkülönülő 2035-ös és 2040-es köztes célszámokat, amellyel ezeket a beruházásokat segítenék, bátorítanák. 2045-től pedig teljes tiltást kérnek a fosszilis eredetű benzinre és dízelre. Emellé természetesen anyagi forrásokat is szeretnének. Feladják Európa legnagyobb e-üzemanyag gyárának tervét Nem reális A VDA javaslata elsőre logikusnak tűnik, hiszen az alapvetés abszolút igaz, jó lenne valamit kezdeni a 2035-ig forgalomba kerülő belső égésű motorokkal. Csakhogy ezek az alternatív üzemanyagok sajnos erre a célra alkalmatlanok. Ennek okairól korábban már itt írtunk: Mi az az e-üzemanyag és mi vele a probléma? De mint a téma kapcsán az Automobilwoche német szaklap emlékeztet rá, hasonló véleményen van az Európai Számvevőszék is, amely szerint a bio- és e-üzemanyagok valamint a hidrogén nagy mennyiségű gyártása a jelen tudásunk szerint nem megoldott, így azok nem alkalmasak a hagyományos dízel és benzin lecserélésre. A számvevőszék az EU költségvetésének felülvizsgálatára hivatott és véleményét a befektetések, végső soron az adófizetők pénzének megfelelő elköltése szempontjából alakította ki. Szerintük az egyedüli logikus választás a kibocsátás kezelésére a villanyautó – már ami a közúti közlekedést illeti. A BMW bírálja az EU e-benzin terveit Az e-üzemanyagok kapcsán osztja ezt a véleményt a német szaklap által megkérdezett eMobil-BW autóipari ügynökség vezetője is. Franz Loogen szerint az ő kutatásaik is azt támasztják alá, hogy a közúti közlekedés számára belátható időn belül, versenyképes áron nem leszünk képesek megfelelő mennyiségű e-üzemanyagot előállítani. Mire elég 15 kWh tisztán megtermelt zöld áram? Fentről lefelé: villanyautó, hidrogénautó, e-benzin hagyományos autóban. Forrás: Deutsche Welle. A szakember szerint még a légi közlekedés és hajózás képviselői is aggódnak, hogy az iparágaik kibocsátási célszámait nem fogják tudni elérni, mert nem lesz elég alternatív üzemanyag a piacon. Loogen szerint a jelenleg rendelkezésre álló anyagi források sem elegendőek ahhoz, hogy az alternatív üzemanyagok a közeljövőben jelentősen hozzájárulhassanak a klímacélok eléréséhez. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!