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
auto
2024. 10. 16. szerda

15.000 kilométerről, lábon hozták az Aito autóit Európába

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

A párizsi autószalonon annyi új kínai márka nevét kellett megtanulnunk, hogy csak kapkodtuk a fejünket. Házigazdánk az Aito azonban nem volt teljesen ismeretlen számunkra, hiszen nevüket már sokszor láttuk a kínai eladási listák élmezőnyében.

Nem kis teljesítmény ez egy alig hároméves márkától.

Négy keréken

A Seres Grouphoz tartozó Aito európai premierjére különleges körülmények között készült fel a gyártó, ugyanis úgy döntöttek, hogy az első pár autót konvojban, négy keréken hozzák el Kínából egy Eurázsiai Túra keretében.

Az Aito autó a 38 nap alatt, 12 országon keresztül megtett 15 ezer kilométeres út során hazánkban is járt, október 5-én érkeztek Budapestre, mielőtt folytatták az utat Párizsba.

Az autók több, mint 8800 kilométeren át használták a márka fejlett vezetéstámogató rendszereit.

A cég szerint ügyfeleik több mint 50 százaléka választja ebből a legfejlettebb megoldást és mostanra ügyfeleik már 700 millió kilométert tettek meg az ADAS rendszerük használatával.

A Seres Group prémium márkája az Aito mottója az intelligenciával újra definiált luxus, azaz a modern technológiák vegyítése a prémium anyagokkal és kényelemmel.

Három a kínai igazság

Első körben három típus érkezik hozzánk, mindegyik a cég MF platformján, amely ki tud szolgálni hibrid és tisztán elektromos hajtásláncokat is.

A legolcsóbb és legkisebb modell az Aito 5 SUV lesz, amely formáiban kicsit a Porsche luxusterepjáróira emlékeztet, technológiai megoldásaiban pedig a legfejlettebb járművek közé tartozik.

Az Aito 5 vázszerkezete több ponton is nagy szilárdságú acéllal erősített és a vállalat szerint rendkívül biztonságos, a vezetéstámogatót pedig a kamerák mellett az autó elején a szélvédő fölé beépített LiDAR segíti.

Az autót a márka nagy teljesítményű városi SUV-ként emlegeti, és lesz belőle tisztán elektromos és EREV (Extended Range Electric Vehicle) is. Utóbbi hajtáslánc Európában inkább ReX néven vált ismertté és olyan kultikus típusok tették népszerűvé, mint az Opel Amera (Chevy Volt), vagy a BMW i3 ReX.

Itt tehát arról van szó, hogy az autót kizárólag a villanymotorok hajtják, ám egy viszonylag kicsi, 40 kWh körüli aksi van csak benne, amelyet egy kis benzinmotor generátor tölt folyamatosan.

Az a generátor egy liter benzinből 3,65 kWh áramot tud előállítani és a cég szerint ez a válasz a hatótáv parára.

A széria középső tagja az Aito 7, ami már egy kifejezetten nagy SUV, ami csak EREV-ként lesz elérhető.

A típus akkumulátora kapcsán a gyártó öt-szintű biztonságról beszél, amelyek minimalizálják a tűz kialakulásának, valamint továbbterjedésének veszélyét.

A típusban egy 42 kWh-s NMC akku kapott helyet, amely önmagában 175 WLTP kilométerre lenne elég, de a benzines generátor és a 60 literes üzemanyagtartály ezt 1000 kilométer fölé növeli.

Az Aito 7 létezik öt- és hatszemélyes változatokban is, a szalonon utóbbi volt kiállítva a zero gravity, azaz súlytalanság fantázianevű ülésekkel.

Az autó kasztnijának 20 százaléka, köztük a teljes A-oszlop 2000 MPa szilárdságú acél, amelyet a cég szerint tengeralattjárókon szoktak használni.

Az Aito 7 igen sikeres a kínai piacon, az első 12 hónap alatt 200 ezer fogyott belőle és a legfrissebb eladási listákon azt látjuk, hogy 2024 első nyolc hónapja után 133 ezer darabbal a hetedik legkeresettebb modell volt a kínai NEV, tehát elektromos és plug-in hibrid piacon. Nem gyenge eredmény egy hároméves márkától.

A zászlóshajó az 5,2 méteres Aito 9, amely most már első a 60.000 euró feletti árkategóriában Kínában, és 140 ezer rendelésnél, 100 ezer kiszállításnál tart.

Az idei év első nyolc hónapja után 93 ezer darabbal a 15. helyen volt az összes eladott NEV modell között. Hogy ezt elhelyezzük valahol, előtte a 14. helyen az ötödannyiba kerülő BYD Dolphin volt, amelyből alacsony ára ellenére alig háromezerrel fogyott több.

A hatalmas SUV szintén elérhető lesz EREV és tisztán elektromos változatokban is.

Az autó tényleg elképesztően kényelmes, puha, igényes bőrülésekkel és megannyi high-tech megoldással rendelkezik. A hátsó ülések előtt például van egy a mennyezetből lehajtható képernyő is.

Az Aito 9 első fényszórói 1,6 millió LED-ből álló mátrixból épülnek fel, amely nem csak azt teszi lehetővé, hogy feliratokat jelenítsünk meg a lámpákon, de a bemutatón még egy fekete-fehér filmet is ki tudott vetíteni a falra. Igen, az autó lámpái projektorként is működnek.

Az Aito modellek a Duna Autó jóvoltából hazánkba is érkeznek, de az elérhetőségük pontos dátumát és az áraikat még nem ismerjük.

Tisztázzuk

Amikor meghívást kaptunk a márka Párizsi Autószalonon rendezett európai premierjére, a hazai képviseletet ellátó Duna Auto még Seres-ként hivatkozott az érkező autókra, és ebben nem is volt semmi meglepő, hiszen az inkább a plug-in modellekre koncentráló DSFK-val együtt, a Seres Group márkáit így mutatták be Magyarországon idén májusban.

A repülőtéren aztán már új információt kaptuk vendéglátóinktól, miszerint

a vállalat úgy döntött, hogy Aito márkanéven hozza el termékeit Európába.

Az irányváltás persze nem teljesen légből kapott és okos stratégiának tűnik az egyszerűsítés, mivel már eddig is több márkanév kavargott az emberek fejében.

Tegyük most ezt rendbe.

A Seres csoport elődjét 1986-ban alapították Kínában és két vegyesvállalaton keresztül kezdtek autógyártásba.

Az egyik a Dongfeng Motorral közös, 2003-ban alapított cég volt, amelyből később DFSK lett és mostanra már kizárólag a Seres a tulajdonosa. Mielőtt a cég hivatalosan is színre lépett Európában, már egyes importőrök elkezdték behozni ezeket az autókat, és hogy még nagyobb legyen a kavar, ezeket volt, hogy Dongfeng Seres márkanéven árulták, de a hivatalos képviselettel ennek a kavarodásnak is vége: a márkanév itt DFSK lesz.

A másik vegyesvállalatot 2021 decemberében alapították a technológiai óriás Huawei-jel. Ez az Aito, amelyet Kínában így is hívnak, de májusban még úgy volt, hogy Seres néven jelennek meg az autók Európában. Hogy legyen még egy csavar a történetben, az Aito típusait Aito M5, M7 és M9 néven kezdték árulni Kínában és még most a párizsi kiállításon is volt olyan képviselője a cégnek, aki ezt a régebbi nevet használta. Ezért került a helyszínen, Párizsban készített videóinkra is ez a felirat és használom én is ezt – tévesen – rendre a rövid mozgóképes bemutatókon. De most már itt is kiderült a végleges felállás, az autók Aito 5, Aito 7 és Aito 9 néven kerülnek Európába.

Tehát összefoglalva:

A Seres Group két márkával érkezik Európába. Egyik, a kedvezőbb árú kategóriában és főleg a plug-in hibrid modellekre koncentráló DSFK, a másik, a prémium Aito, amely Aito 5, Aito 7 és Aito 9 néven hoz EREV és tisztán elektromos modelleket.

Nincs Dongfeng, nincs Huawei, nincs Seres, az autók a fenti két márkanéven lesznek ismertek a jövőben.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.