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 A Datahouse adatait feldolgozó sorozatunkban azt vizsgáljuk, hogyan változott az elmúlt három évben a magyar villanyautó-flotta, mely márkák és típusok uralják a piacot. Az első részben már elárultuk, 2023 végén melyik villanyautóból volt a legtöbb hazánkban, most pedig megnézzük makro szinten is, melyik hatalmas vállalatóriás hogyan áll hazánkban. Soha nem találtad volna ki, melyik márkából van a legtöbb elektromos Magyarorszá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 Növekedés 2021 végén még csak 18.823 villanyautó volt hazánkban és ez volt a lakossági és taxi állami támogatások utolsó éve. Persze az az 1234 magánszemély, aki támogatást kapott, illetve az a ~300 villanytaxi, ami így került az utakra, nem volt sorsdöntő a piac növekedése szempontjából, de érdemes megfigyelni, hogy hogyan alakult a kereslet állami pénzek nélkül. 2022-ben nem volt állami segítség, mégis 58 százalékkal, 29.824-re nőtt a hazai villanyautó flotta, ami még akkor is szép eredmény, ha az előző évi pályázat autóinak egy részét ekkor adták át. A 11 ezer darabos növekedésből 4700 volt új autó, a többi használtként került az országba. 2023-ban is nagy volt a lendület, 38 százalékkal 41.182-re nőtt a magyar utakon a tisztán elektromos autók száma. Ismét 11 ezer feletti volt tehát a növekedés és ebből 5800 volt az új autó. Két év alatt 118 százalékkal, több mint a duplájára nőtt a hazai elektromos flotta, ami egyébként még így is csak az összes magyar személyautó 1 százalékát tette ki. 2021-ben még csak 42, egy évvel később már 49, tavaly pedig 54 márka alkotta a hazai villanyflottát, és mostanra már minden ismert márka képviselteti magát. A típusok számánál még szembeötlőbb a növekedés, 103-ról két év alatt 140-re nőtt a számuk. Ez már csak azért is lényeges, mert emiatt a használt piacon is egyre változatosabb a kínálat mind árban, mind méretben, kategóriában. Csoportosulás Előző cikkünkben a márkák és típusok Top 20-as listáját tettük közzé, most összesítettük az adatokat cégcsoport szinten is. 2023.12.31 Csoport Darab Részesedés % 1 BMW Csoport 6739 16% 2 Volkswagen Csoport 6355 15% 3 Nissan 6000 15% 4 Hyundai-Kia 5705 14% 5 Tesla 5456 13% 6 Renault Csoport 3762 9% 7 Stellantis 2962 7% 8 Mercedes-Benz 2077 5% 9 Mazda 487 1% 10 Geely 414 1% 11 Ford 310 1% 12 Mitsubishi 210 1% 13 Toyota 161 0% 14 SAIC 159 0% 15 JLR 135 0% 16 Honda 98 0% 17 Bolloré 50 0% 18 BYD 36 0% 19 Nio 13 0% 20 Seres 11 0% De nézzünk meg pár olyan nagy konszernt, amelynek több márkája is van. Vajon ezek mekkora szeletet hasítanak ki a vállalat teljes magyar elektromos flottájából? Legyen még annyi márkája is a Volkswagen Csoportnak, vagy a Stellantisnak, az i3-as népszerűségének hátán a BMW csoportszinten is az első volt tavaly év végén. Bár 408 darabos részesedésével a MINI túl sokat nem tett ehhez a sikerhez hozzá, nélkülük épp lecsúszott volna a német konszern az első helyről. Márka Darab Csoport részesedés % BMW 6331 94% MINI 408 6% A Volkswagen Csoport márkái a második helyet érték el együtt és a névadó leányvállalat vitte el az eladások háromnegyedét főleg a korábbi modellek, mint az e-Golf és az e-UP! sikerének a hátán, amelyek a teljes magyar VW flotta 72 százalékát tették ki. A Škoda lett a második, pedig mindössze két elektromos modellje van. Ezek közül viszont már a frissebb Enyaq viszi a prímet, az e-UP! testvér Citigo csak a hazai állomány harmadát adja. Az Audinál a Q4 a legnépszerűbb, ezt a Q8, majd az e-tron GT követi. A Porschénél természetesen egyetlen modell a Taycan szerepel csak a listán és az árát tekintve figyelemreméltó a 170 darab. A SEAT, illetve almárkája a Cupra zárja a sort. Előbbinél az ID.3 klón Born az egyetlen versenyző, míg utóbbinál csak egy régi modell, a rövid ideig gyártott harmadik e-UP! testvér, a Mii jöhet szóba, hiszen más villanyautót nem gyártottak a spanyolok. Márka Darab Csoport részesedés % VOLKSWAGEN 4669 73% SKODA 831 13% AUDI 556 9% PORSCHE 170 3% CUPRA 111 2% SEAT 18 0% A negyedik Hyundai-Kia konszernen belül nagyon kiegyenlítettek az erőviszonyok és mind a két cégnél van egy-egy erősebb régebbi modell, amely már a használt piacon is népszerű. A Hyundainál természetesen ez az eredeti IONIQ, amely majd a teljes flotta felét adja. Bizonyos szempontból a Kona is ide tartozik, de ezt még ma is gyártják, sőt, nemrég frissült is. A Kia esetében a Niro a húzó név, a hazai elektromos állomány 70 százalékát teszi ki. Márka Darab Csoport részesedés % HYUNDAI 3175 56% KIA 2528 44% A Renault Csoportnál háromnegyed-egynegyed a leosztás, de a francia anyacég is igazából egy típusnak, a Zoénak köszönheti jó helyezését, hiszen ez adja a hazai elektromos állomány 93 százalékát. Jól mutatja az arányokat, hogy az első helyezett típus 2529 darabja után a második Mégane E-Tech mindössze 92 példányt tud felmutatni, igaz, 2023 mindössze a modell második éve volt, nincs tíz évnyi használt autó mennyiség belőle. A Dacia 1031 darabját is nyilván egyetlen típus, a Spring adja. Márka Darab Csoport részesedés % RENAULT 2731 73% DACIA 1031 27% A Stellantis az utolsó előtti nagy cég, amit közelebbről is szemügyre veszünk. Náluk a Peugeot a legsikeresebb elektromos márka, de a másik három ismert név sincs nagyon lemaradva és eléggé kiegyenlített az arányuk. A DS nyilván egy rétegmodell, ráadásul elég új is, az a 27 darab, ami van belőle viszont eléggé gyenge szám. A Peugeot-nál az Ion adja a darabszám majd felét, a második 2008-ból mindössze 238, a 208-ból 158 volt hazánk útjain tavaly év végén. Nem túl fényes számok. A Fiatnál az 500-as mellett mindössze két másik típus egy-egy autója alkotja a magyar flottát. Egyikőjük az 500L, a másikat most nem árulom el, maradjon a sorozat különleges autókat listázó részére. A Citroën magyar elektromos flottája is a használt C-Zerók miatt akkora, amekkora. A legnépszerűbb új modelljük az ë-C4 103 példánnyal, de ë-C4 X-ből is csak 9 van. Viszont ez a francia márka vastagon ott lesz a különleges autók listáján – ha nem is a darabszám, inkább a ritka autók miatt. Az Opelnél az elektromos Corsa az első 194 darabbal, ezt hárommal lemaradva az Ampera-e követi, majd 162-vel következik az elektromos Mokka. A maradék három hely a kisbuszoké, pár tucatnyi darabbal. Márka Darab Csoport részesedés % PEUGEOT 885 30% FIAT 713 24% CITROEN 711 24% OPEL 614 21% DS 27 1% Végül az utolsó többmárkás konszernünk a Mercedes-Benz, amelyhez a Smart tartozik. Majd biztosan eljön a nap, amikor a vállalat elárulja nekünk mi a szándéka a most már a Geely-vel közösen üzemeltetett leánnyal, de egyelőre az új modelleket nem látjuk a hazai árlistán, a márka gyakorlatilag kivonult tőlünk. Hogy a cég mégis a konszern magyar elektromos flottájának több mint harmadát adja, arról a régebbi fortwo és forfour modellek tehetnek. Előbbi ráadásul az egész konszern legnépszerűbb modellje a magyar piacon, 508 darab van belőle, míg utóbbi is jó a harmadik helyre 261 példánnyal. Az anyacég saját modelljei közül az EQA az első 271 autóval, majd az EQC és az EQE következnek 230, illetve 187 autóval. Márka Darab Csoport részesedés % MERCEDES 1304 63% SMART 773 37% Így ette meg a BMW a többieket 2021-ben a bajorok a harmadik helyen voltak, 2022-ben lépték le a Volkswagen Csoportot és tavaly év végére előzték be a Nissant. A japán céget tavaly már a Volkswagen is beelőzte, pedig használt LEAF-ből érkezett bőven akkor is, de talán itt már számított az e-Golf és az e-up! mellett az újabb, MEB platformos generáció is. Apropó MEB: tavaly év végén 2238 elektromos autó használta ezt a padlólemezt hazánkban. A Hyundai-Kia évek óta stabilan őrzi negyedik helyét, de idén fordulhat a kocka, a berobbanó Tesla valószínűleg leelőzi őket, hiszen ma használt import mellett már az újautó-piacon is jól szerepel a cég, jelenleg első hazánkban. Ha nagyon ráérnék – de ennyi időm nincs – azt is leszámolnám, melyik cégnek hány márkaszervize van ennyi villanyautóra, miközben a Teslának csak egy – ami pont ezért eszméletlenül túlterhelt is. A Renault Csoport és a Stellantis egyelőre az idei újautó-eladások nagy vesztesei a magyar villanyautó-piacon, így kíváncsian várjuk, az amúgy európai teljesítményénél jobban szereplő Mercedes-Benz megelőzi-e őket 2024 végére, vagy a használt import Zoék és Fiat 500-asok hada erősebb lesz. Már nem a sima benzinmotor a legnépszerűbb hajtásmód Magyarországon Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!