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 Idén januárban lezárultak az Európai Unió Connecting Europe Facility (CEF) programja alá tartozó Alternative Fuel Infrastructure Facility (AFIF) alprogram első körös projektjei, aminek keretében Magyarországon négy szolgáltató vállalta, hogy az európai TEN-T törzshálózata mentén a támogatási szerződés megkötésétől számított három éven belül 69 helyszínen telepít legalább 150 kW teljesítményű villámtöltőket. Ebben a cikkben áttekintjük, hogy melyik projekt hogyan valósult meg. Háttér A korábbi EU finanszírozású programokkal ellentétben ezúttal csak olyan beruházásokat támogatott a CEF, amelyek legalább kettő, de inkább négy darab legalább 150 kW-os töltőcsatlakozó létesítését és később üzemeltetését vállalták. A feltételek között szerepelt az is, hogy a töltőkhöz ki kellett építeni a megfelelő hálózati csatlakozást is, hogy a 150 kW-os minimális teljesítményt egyszerre mind a négy oszlopon le tudja adni a rendszert. Ez rendszerint egy minimum 600 kVA-es trafóállomás telepítését jelentette. Az első ütemben a Mobiliti, az E.ON Drive Infrastructures, a MOL és a Shell nyert támogatást, a szerződéseket pedig 2022 januárjában meg is kötötték. Onnantól számolva 3 évük volt a szolgáltatóknak a helyszínekkel való megállapodásra (a MOL és a Shell ezen a téren előnyben volt a többiekkel szemben), a szükséges hálózati csatlakozás kiépíttetésére, a berendezések beszerelésére és beüzemelésére. A helyszínek kapcsán is szigorúbb volt az EU mint korábban, hiszen a töltőket befogadó parkolók bejárata nem lehet 3 km-nél messzebb (autóval, tehát nem légvonalban) az autópálya lehajtónak attól a pontjától, ahol már szabályosan nem lehet elhagyni a lehajtó sávot. Ráadásul csak olyan lehajtók jöhetnek számításba, ahol ugyanabba az irányba vissza is lehet hajtani a pályára. A nyertesek között szerepelt a Budapest Airport is, ők azonban nem a nyilvános töltőhálózat fejlesztésére, hanem a légi közlekedést a repülőtéren kiszolgáló járműpark zöldítését lehetővé tevő infrastruktúra kiépítésére kaptak támogatást. MVM Mobiliti A Mobiliti óvatosan kezdett, és első körben 10 helyen vállalta töltőállomás telepítést, de a program végére a pályázók közül egyedüliként mind a 10 helyszínen határidőre meg is valósította, amit vállalt. A szolgáltató viszonylag hamar nyilvánosságra hozta, hogy mind a 10 helyszíne olyan Auchan áruház parkolójában lesz, ahol már most is vannak jól bejáratott töltőik. Így ezek a töltők nem autópálya pihenőkbe, hanem az autópályák közelében lévő áruházak parkolóiba kerültek. Székesfehérvár Auchan (Holland fasor 2.) Miskolc Auchan (József Attila utca 87.) Dunakeszi Auchan (Nádas u. 6.) Maglód Auchan (Eszterházy János u. 1.) Budakalász Auchan (Omszk park 1.) Fót Auchan (Fehérkő u. 1.) Szolnok Auchan (Felső Szandai rét 1.) Törökbálint Auchan (Torbágy u. 1.) Kecskemét Auchan (Dunaföldvári út 2.) Csömör Auchan (Határ út 6.) A 10 helyszín mindegyikére 2 db 300 kW-os Alpitronic töltőoszlop került, amelyek ezt a teljesítményt akár egy járműnek is ki tudják adni (feltéve, hogy az a jármű 800 V-os rendszerű és képes ekkora teljesítmény felvételére), ha két autó használja a töltőoszlopot, akkor 75 kW-os blokkokban tudja leosztani a teljesítményt a két csatlakozóra. Az új töltőoszlopokra ugyan csak CCS csatlakozó került, de a helyszínekre korábban telepített 50-75 kW-os dupla szabványos töltőkre továbbra is számíthatnak a CHAdeMO csatlakozós autók tulajdonosai. A Mobiliti az új töltőkkel elsők között felel meg annak az idén év elejétől hatályos előírásnak, ami szerint az állomásokon kell legyenek akadálymentes használathoz kialakított töltőoszlopok is. OTÉK helyett TÉKA – változtak a töltőtelepítési kötelezettségek A töltőkre a 2024 tavasza óta hatályos előírásoknak megfelelően Paypass terminál is került, ezek azonban még nem működnek. A bekapcsolásukhoz egy rendszerfrissítés szükséges, amit az idei második negyedévben tervez végrehajtani a szolgáltató. A terminálok bekapcsolása ezt követően a harmadik negyedévben várható. E.ON Drive Infrastructures Az E.ON Drive Infrastructures (EDRI) önállóan és a MOL-lal közösen is pályázott. Saját hatáskörben 20 helyszínen vállalták töltők telepítését, amiből 17 helyszínen határidőre el is készült az állomás. Autópálya pihenőben lévő helyszínnel sajnos az EDRI sem rendelkezik, így a Mobilitihez hasonlóan egy korábbi sikeres együttműködéshez nyúltak vissza, és a töltők többségét az autópálya lehajtók közelében lévő Aldi parkolókba telepítették. A helyszínek között az áruházakon kívül akad néhány MOL és egy Mobil Petrol állomás is. A 17 helyszínből 16 esetén minden munkálat megvalósult, a 17. encsi MOL kúton a parkoló átalakítása és a biztonsági leállítórendszer beüzemelése van már csak hátra. Az árambekötés és a töltők beüzemelése ezen a helyszínen is megtörtént. Megvalósult: Fót Aldi Érd Aldi (Sulák utca 2.) Törökbálint Aldi Székesfehérvár Aldi (Szent Flórián krt.) Baja Aldi Győr Aldi (Malomszéki út 11.) Siófok Aldi Szombathely Aldi Zalaegerszeg Aldi Cegléd Aldi Veszprém Aldi (Északkeleti útgyűrű 6.) Székesfehérvár Aldi (Holland fasor 1.) Debrecen Aldi (Ozmán u. 1.) Encs MOL (várhatóan 2 héten belül befejeződnek a munkálatok) Budaörs Aldi (Kandó Kálmán u. 2.) Nagykanizsa Mobil Petrol Budakeszi Aldi A hálózati csatlakozás kiépítése még az EDRI-nek sem megy csettintésre, hiába az anyacég minden kompetenciája. Három helyszínen nem sikerült időre kiépíteni és beüzemelni az előírt teljesítményt, így a hálózati csatlakozás kiépítésére megítélt támogatást az EU nem fogja kifizetni. A befejezésre július 18-ig kaptak haladékot, de a tervek szerint a töltőket az első félév során bekapcsolják. Telepítve, hálózatcsatlakozásra vár: Veszprém Aldi, (Dornyai Béla u. 5.) – jelenleg 300 kW van 600 kW helyett Kecskemét Aldi (Izsáki út 69.) Püspökladány MOL Az EDRI ugyanolyan 300 kW-os Alpitronic töltőket telepített, mint a Mobiliti, és a teljesítménymegosztás konfigurációja is azonos. A töltőkre az E.ON Drive Infrastructures telepítéseinél is csak CCS csatlakozó került, kivéve az első négy elkészült helyszínt, ahol az oszlopokra CHAdeMO csatlakozót is rendeltek (Fót, Érd, Székesfehérvár, Szent Flórián krt. és Törökbálint). Ezeken a helyszíneken a CHAdeMO kábel 200 A-es, így ha az autó képes rá, akkor akár 80 kW-tal is lehet CHAdeMO-n tölteni. A töltőkre felszerelt Paypass terminálok még nem működnek, azok bekapcsolása a most futó promóciós időszak után, április 1-től várható MOL Plugee Magyarországon a MOL 20 helyszínen 56 db 150 kW-os, személyautók és kishaszonjárművek (light duty vehicles) kiszolgálására szolgáló töltő, illetve két helyszínen egy-egy 350 kW-os, teherautóknak és buszoknak szánt töltő telepítését vállalta. Hiába kapott azonban az olajtársaság 20 helyszínre támogatást, azokból mindössze 6-ra telepített töltőket. Az 56 darab 150 kW-os oszlopból 12 valósult meg, és azoknál sem épült ki mindenütt a támogatáshoz szükséges teljesítmény. Elkészült állomások: M1 Arrabona Észak pihenő (Győrújbarát) – (2×160 kW, 4×CCS) M3 Kerekharaszt I. dél (Hatvan) – (2×160 kW, 4×CCS) M6 Érd, Ercsi út – (2×160 kW, 4×CCS) A csúszás okát a MOL is a hálózati csatlakozás kiépítésében jelölte meg, de számításaik szerint az idei második negyedévben, vagyis 2025. közepéig a maradék három helyszínen is beüzemelik, illetve az ott most korlátozott teljesítményt a tervezett szintre emelik. Még nem kész állomások: M3 Rekettyés pihenő I. észak (Kál) – jelenleg egyetlen töltő működik 90 kW teljesítménnyel (később 2×160 kW, 4×CCS) M3 Rekettyés pihenő II. dél (Kál) – jelenleg egyetlen töltő működik 90 kW teljesítménnyel (később 2×160 kW, 4×CCS) M5 Kecskeméti-pihenő észak – még egy töltő sincs bekapcsolva (később 2×160 kW, 4×CCS) A telepített Siemens Sicharge töltők fizikailag képesek 320 kW teljesítményre (vagy legalábbis felbővíthetők), de a rajtuk lévő 2 darab CCS csatlakozó egyelőre oszloponként 160 kW teljesítményen osztozik. Így ha három nagy teljesítménnyel tölthető autó érkezik az állomásra, akkor kettőnek biztosan osztoznia kell a 160 kW teljesítményen, így csak 80 kW-ra számíthatnak. CHAdeMO csatlakozó a MOL Plugee által telepített új töltőoszlopokra sem került, de a helyszíneken továbbra is használhatóak a korábban telepített, CHAdeMO csatlakozóval is felszerelt 50 kW-os Efacec töltők Az oszlopokra telepített Paypass kártyaterminálokat még a MOL sem üzemelte be, de már dolgoznak a bevezetésen. A szolgáltatáshoz szükséges fejlesztések várhatóan az idei év második negyedévében készülnek el. A MOL 2024. harmadik negyedéve óta több nemzetközi roaming megállapodást is kötött, így a töltőik már több szolgáltató kártyáival és applikációival is indíthatóak. Érdekes, hogy miközben a MOL viszonylag sok autópálya mentén lévő forgalmas helyszínnel is rendelkezik, a hat helyszínből az egyik egy autópálya közeli, de nem autópályán lévő töltőállomás lett. Pedig akár az M5-ös, akár az M3-as, akár az M7-es mentén is lehetne több olyan állomást találni, ahol valószínűleg nagyobb kihasználtsággal üzemelnének a töltők, mint egy kertvárosi környezetben, ahol a környéken van más szolgáltatónak is hasonló képességű töltője. Szomorú, hogy egy ennyire tőkeerős és ennyire jó helyszínekkel rendelkező cég a bőkezű támogatás ellenére is csak töredékét teljesítette annak, amit a pályázatában vállalt. A nem teljesített helyszínek után járó pénzt a MOL ugyan nem kapja meg, de biztosan lett volna olyan szolgáltató, amely szívesen telepített volna annak az összegnek a felhasználásával töltőt, ha az EU nem teszi azt félre a MOL számára. Shell Recharge A Shell 19 helyszínre vállalta töltők telepítését, de ebből első körben csak 11 állomáson tervezték kiépíteni a 4 darab töltőoszlopot. 8 helyszín esetén csak 2 db 150 kW-os oszlopot terveztek, amit később a kihasználtság függvényében lehetne bővíteni további két csatlakozással. A 19 helyszínből határidőre 11 helyen készültek el a töltők. Elkészült állomások: Debrecen, Böszörményi út 1. (már megvalósult) M3 Szilas pihenő – bevezető szakasz (1 db 300 kW-os töltő két csatlakozóval) M3 Szilas pihenő – kivezető szakasz Baja, Dózsa György út 126-130. (csak 2 db 150 kW-os töltő) Cegléd, Malomtó szél 26. (1 db 300 kW-os töltő két csatlakozóval) M2/A1 Göd közelében M2/B Göd közelében Tatabánya, Felsőgallai út 100. Miskolc, 3. sz. főút Felsőzsolca körforgalom (csak 2 db 150 kW-os töltő) Szeged, Algyői út 67. Törökbálint, Tópark u. 1. A maradék 8 helyszínen valószínűleg a Shell is hálózati csatlakozásra vagy teljesítménybővítésre várhat, mert több helyen is állnak már az oszlopok. Viszont erről biztosat nem tudunk mondani, mert megkeresésünkre a Shell az ügynökségén keresztül csak annyit reagált, hogy időt kérnek. Az általuk mondott határidőig azonban nem küldtek válaszokat. Még nem üzemelő állomások: Nagykanizsa, Balatoni utca (csak 2 db 150 kW-os töltő) Gödöllő, Dózsa György út 108. (csak 2 db 150 kW-os töltő) Kaposvár, Berzsenyi u. 29. (csak 2 db 150 kW-os töltő) Veszprém, Almádi út 7/1 (csak 2 db 150 kW-os töltő) Zalaegerszeg, Balatoni út 8/A Budapest, Ócsai út Szekszárd, Palánki út 2. Székesfehérvár, M7 déli pihenő Azokon a helyszíneken, ahol csak két csatlakozó kialakítását vállalták, oda a Shell csak egy oszlopot telepített (oszloponként két csatlakozóval). Bár a korábbi kommunikációjuk szerint a kihasználtság függvényében fogják duplájára bővíteni ezeket a helyszíneket, a bővítés lehetőségét azokon a helyszíneken, ahol jártam nem készítették elő. Így egy ilyen bővítés nem csak a töltő felszereléséből és az áramszolgáltatói szerződés módosításából áll majd. A Paypass terminál a Shell Recharge hálózatában már működik a töltőkön, sőt mivel a Shell Recharge alkalmazásba Magyarországról még nem lehet regisztrálni, lényegében ez az egyetlen, mindenki számára könnyen elérhető fizetési mód a frissen telepített töltőkön. A Shell viszonylag sok nem pályázatos helyszínen is kialakított villanyautó töltési lehetőséget az utóbbi időben, aminek fényében érthetetlen, hogy a rendkívül jó autópályás kutakon miért nem építettek ki versenyképes töltési lehetőséget. Merre tovább Azokat az útszakaszokat (nem tudjuk, hogy pontosan melyek ezek a szakaszok), amelyeken a MOL tervezett töltőket telepíteni a CINEA mindaddig megfelelően lefedettnek tekintette, amíg a MOL le nem jelentette, hogy a tervezett töltőket nem valósítja meg. Így a következő pályázati körökben ezek a szakaszok ki voltak zárva a támogatásból, ezért más sem telepített oda töltőket. A következő két évben több cég, az Ionity, az OMV, a Tesla és az Emobility Solutions is tervez töltőket telepíteni. Ezeknek a terveknek egy részét tudjuk, de némelyik cég semmilyen tájékoztatást nem ad a terveiről. Arról pedig végképp nem lehet tudni, hogy a vállalásokból mennyi fog valójában teljesülni. Januártól durván megváltozik a hazai villanyautósok élete Az MVM Mobiliti az Ultra II és az Ultra III projektekben összesen 50 helyszínen tervez a most átadottakhoz hasonló töltőállomásokat kialakítani. Az első 30 helyszínnel 2026 novemberének végéig kell elkészüljenek. A pontos lokációkat nem ismerjük, de egyes információk szerint a töltőállomások egy része valószínűleg autópálya-pihenőkbe kerül. Az Ultra III zárása 2027 végén, 2028 elején várható. A másik duplázó az E.ON Drive Infrastructures, amely a teljes régiót lefedő hálózat kiépítésére kapott támogatást. A projekt keretében nem csak 150 kW-os személyautó töltőket, de 350 kW-os nyilvános teherautó és busztöltőket is telepítenek. Ennek a lezárása is 2027 végén és 2028 elején várható. Erről a két pályázatról és néhány továbbiról részletesebben az alábbi cikkben írtunk. Ismét EU-s pénzből bővülhet a hazai töltőhálózat 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!