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
auto

Olyat lépett Kína, hogy összeomolhat az európai autógyártás

üzlet
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

Igazán ritkák lettek a ritkaföldfémek, miután Kína megszigorította azok exportját. Tiltás nincs, csak – állítólag szándékosan – olyan adminisztratív akadályokat gördítettek a cégek elé, amely garantálja, hogy kimaradások lesznek a szállításokban.

Az első gyártósorok már le is álltak Európában.

Még ritkább

Több európai beszállító gyárai és gyártósorai leálltak már az iparág érdekképviselete, a CLEPA szerint, miután Kína megnehezítette a ritkaföldfémek exportját – adta hírül az Automotive News Europe. De a hasonló, csak éppen az amerikai beszállítókat tömörítő MEMA is kongatja a vészharangot.

Az új szabályozásnak köszönhetően mindenkinek új exportlicenceket kell mostantól kérnie Kínában, ám a több száz kérelemnek eddig csak a negyedét dolgozták fel, így elfogyott az alapanyag az európai gyárakban.

Forrás: Peggy Greb, US Department of Agriculture, Public Domain licenc.

A CLEPA szerint minden egyes kínai tartomány más és más procedúrát vezetett be a licencek igénylése kapcsán és sokszor olyan érzékeny üzleti adatokat is bekérnek, amelyek érintik az adott cégek saját, egyedi gyártási megoldásait, legféltettebb titkaikat. A helyzet egyelőre nemhogy javulni nem fog, de a következő három-négy hétben állítólag még több üzem állhat le – mondja az érdekképviselet. Állítólag az sem áll sokkal jobban, aki már megkapta a licencét, mivel a külföldre tartó árut hosszadalmas vámeljárásokon keresztül léptetik csak ki az országból.

Ritkaföldfémek
A ritkaföldfémek elnevezést 17 elemre használjuk együttesen, amelyek nem abban az értelemben ritkák, hogy kevés van belőlük a bolygón, inkább arról van szó, hogy adott helyen kis mennyiségben, más ásványi anyagokkal keverve fordulnak elő, így bányászatuk, kiválasztásuk, előállításuk költséges, illetve sokszor mérgező anyagokat, valamint sok energiát és vizet igényel.Korábban a nyugati világban is nagyobb mennyiségben foglalkoztak ezekkel, sőt eredetileg a legtöbbet Európában fedezték fel az 1800-as években. Az ötvenes évekig a fő beszállítók India és Brazília voltak, de az utóbbi évtizedekben a gyártás 70 százaléka Kínába települt, ahol időközben tökéletesítették előállításuk módszereit.A ritkaföldfémeket nemcsak a villanyautók motorjaiban, hanem számos más területen is használják. Így világítótestekben, a röntgengépekben és repülőgépiparban, a fogászatban, és az LCD képernyők gyártásban, az autók katalizátoraiban, a hidrogénes üzemanyagcellákban, a lézerek előállításában is nélkülözhetetlenek, de ide tartozik számos mágnes, például a fülhallgatókban használt neodímium is.

Bár konkrét beszállítókat nem neveztek meg, állítólag többek között a BMW, a Mercedes-Benz, a Volkswagen, illetve a Bosch gyártása kerülhet bajba a hiány miatt. A problémára már a VDA, a német autógyártók képviselete is felhívta a figyelmet.

A ZF és a Bosch is nyíltan beszél már a hiányról. Előbbi ugyan már a legtöbb elem kapcsán rendelkezik a szükséges papírokkal, mégis attól tart, hogy a COVID-ot követő chiphiányhoz hasonló következményei lehetnek a kínai állam lépésének. A Bosch azt mondja, az ő beszállítói is a hosszadalmas licenckérelmi-eljárással küzdenek éppen.

Forrás: https://www.jxscmachine.com/

A BMW és a Mercedes egyelőre nem kellett, hogy leállítsa gyártását, de dolgoznak a beszállítóikkal a probléma elkerülésén.

Egy a lapnak nyilatkozó szakértő szerint vannak olyan ritkaföldfémek is, amelyek gyártásának 99,8 százalékát Kína végzi, máshol csak laboratóriumi mennyiséget állítanak elő belőlük.

A kínai kormányzat lépése állítólag elsősorban Trump vámpolitikája ellen irányul, a tárgyalási pozíciók erősítésére, de nyilván az európai védővámokkal kapcsolatos tárgyalásokon is ütőkártya lehet.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.