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 Igazán ritkák lettek a ritkaföldfémek, miután Kína megszigorította azok exportját. Tiltás nincs, csak – állítólag szándékosan – olyan adminisztratív akadályokat gördítettek a cégek elé, amely garantálja, hogy kimaradások lesznek a szállításokban. Az első gyártósorok már le is álltak Európában. Még ritkább Több európai beszállító gyárai és gyártósorai leálltak már az iparág érdekképviselete, a CLEPA szerint, miután Kína megnehezítette a ritkaföldfémek exportját – adta hírül az Automotive News Europe. De a hasonló, csak éppen az amerikai beszállítókat tömörítő MEMA is kongatja a vészharangot.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 Az új szabályozásnak köszönhetően mindenkinek új exportlicenceket kell mostantól kérnie Kínában, ám a több száz kérelemnek eddig csak a negyedét dolgozták fel, így elfogyott az alapanyag az európai gyárakban. Forrás: Peggy Greb, US Department of Agriculture, Public Domain licenc. A CLEPA szerint minden egyes kínai tartomány más és más procedúrát vezetett be a licencek igénylése kapcsán és sokszor olyan érzékeny üzleti adatokat is bekérnek, amelyek érintik az adott cégek saját, egyedi gyártási megoldásait, legféltettebb titkaikat. A helyzet egyelőre nemhogy javulni nem fog, de a következő három-négy hétben állítólag még több üzem állhat le – mondja az érdekképviselet. Állítólag az sem áll sokkal jobban, aki már megkapta a licencét, mivel a külföldre tartó árut hosszadalmas vámeljárásokon keresztül léptetik csak ki az országból. Ritkaföldfémek A ritkaföldfémek elnevezést 17 elemre használjuk együttesen, amelyek nem abban az értelemben ritkák, hogy kevés van belőlük a bolygón, inkább arról van szó, hogy adott helyen kis mennyiségben, más ásványi anyagokkal keverve fordulnak elő, így bányászatuk, kiválasztásuk, előállításuk költséges, illetve sokszor mérgező anyagokat, valamint sok energiát és vizet igényel.Korábban a nyugati világban is nagyobb mennyiségben foglalkoztak ezekkel, sőt eredetileg a legtöbbet Európában fedezték fel az 1800-as években. Az ötvenes évekig a fő beszállítók India és Brazília voltak, de az utóbbi évtizedekben a gyártás 70 százaléka Kínába települt, ahol időközben tökéletesítették előállításuk módszereit.A ritkaföldfémeket nemcsak a villanyautók motorjaiban, hanem számos más területen is használják. Így világítótestekben, a röntgengépekben és repülőgépiparban, a fogászatban, és az LCD képernyők gyártásban, az autók katalizátoraiban, a hidrogénes üzemanyagcellákban, a lézerek előállításában is nélkülözhetetlenek, de ide tartozik számos mágnes, például a fülhallgatókban használt neodímium is. Bár konkrét beszállítókat nem neveztek meg, állítólag többek között a BMW, a Mercedes-Benz, a Volkswagen, illetve a Bosch gyártása kerülhet bajba a hiány miatt. A problémára már a VDA, a német autógyártók képviselete is felhívta a figyelmet. A ZF és a Bosch is nyíltan beszél már a hiányról. Előbbi ugyan már a legtöbb elem kapcsán rendelkezik a szükséges papírokkal, mégis attól tart, hogy a COVID-ot követő chiphiányhoz hasonló következményei lehetnek a kínai állam lépésének. A Bosch azt mondja, az ő beszállítói is a hosszadalmas licenckérelmi-eljárással küzdenek éppen. Forrás: https://www.jxscmachine.com/ A BMW és a Mercedes egyelőre nem kellett, hogy leállítsa gyártását, de dolgoznak a beszállítóikkal a probléma elkerülésén. Egy a lapnak nyilatkozó szakértő szerint vannak olyan ritkaföldfémek is, amelyek gyártásának 99,8 százalékát Kína végzi, máshol csak laboratóriumi mennyiséget állítanak elő belőlük. A kínai kormányzat lépése állítólag elsősorban Trump vámpolitikája ellen irányul, a tárgyalási pozíciók erősítésére, de nyilván az európai védővámokkal kapcsolatos tárgyalásokon is ütőkártya lehet. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!