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 Bejelentette nagyszabású villanyautós terveit a Ford, amely változtat a jelenlegi stratégián és az olcsóbb modellek felé fordul. Néhány fontos újítás ismerős lehet másoktól, de nem szégyen másolni azt, ami jó. Új alapok A Ford a hagyományos autógyártók közül a legtranszparensebben, évek óta megosztja villanyautós üzletágának pénzügyi eredményeit – bár valószínűleg megbánták már ezt sokszor, mert sajnos eddig csak komoly veszteségekről, legutóbb például 1,3 milliárd dolláros negyedéves mínuszról tudtak beszámolni. A Ford vezetése, élén a vezérigazgató Jim Farley-val, azonban már régóta világossá tette, hogy tisztában vannak ennek okaival és tudják, hogy a Mach-e platformja anyagi szempontból egy zsákutca volt és az Európának szánt Volkswagen együttműködés keretében érkező MEB platformos testvérek is inkább csak szükségmegoldásnak tekinthetőek. A tényleges előlépést új, az alapjaitól a hatékonyságra és a hatékony gyártásra optimalizált platform jelentheti. Most ezt jelentették be. Az új platformot az F-150 Lightning fejlesztéshez hasonlóan most is egy külön, dedikált csapat tervezte azzal a céllal, hogy nyolc új elektromos modell is erre épülhessen, mégpedig a korábbiaknál sokkal olcsóbban. A cég célja, hogy az új elektromos modellek már a gyártás kezdetén is nyereségesek legyenek. Az első típus egy megfizethető pickup lesz az amerikai piacot megcélozva. 122 év után Bár a modern kori autókat a Mercedes-Benz elődjénél alkották meg először, a tömeggyártás és ezzel a megfizethetőség egyértelműen a Fordhoz köthető. Henry Ford honosította meg az autógyártásban a szekvenciális, egy folyamatosan haladó, hosszú futószalagon alapuló összeszerelési módszert, amit azóta is használ mindenki. A Ford most 122 év után ezen a téren hajtja végre a legnagyobb újítást, ugyanis a Tesla 2026-ban érkező Cybercabjéhez hasonló Unboxed eljárást dolgoztak ki, ami egy fa ágaihoz hasonlóan kisebb, a végén a törzsben összefutó csoportokra osztja az összeszerelést. Ezt Ford Universal EV Production System névre keresztelték, ami magyarul annyit tesz, hogy általános villanyautó-gyártási rendszer. A vállalat új eljárása három fő részre, az autó orrára, akkuplatformjára és farára bontja az összeszerelést, amelyek egymással párhuzamosan futnak, majd a sor végén találkoznak az autó készre szerelt elemei. Jim Farley szerint ennek az egyik fő előnye, hogy a munkásoknak nem kell ajtókon és szűk nyílásokon keresztül görnyedve szerelniük, hanem sokkal jobban hozzáférnek az adott alkatrészekhez, így gyorsabb és hatékonyabb a munka, valamint fizikailag is kevésbé megterhelő nekik. Számításaik szerint 15-20 százalékkal gyorsabban készülhetnek majd az autók. Farley ezt a villanyautó-gyártás „Model T pillanatának‟ nevezte. The new @Ford Universal EV Production System will transform the traditional assembly line & enable a whole new generation of affordable electric vehicles. Excited for the world to see what this platform & new manufacturing system can do! https://t.co/1wFc2QOwi3 pic.twitter.com/qyxtJFTiQr — Jim Farley (@jimfarley98) August 11, 2025 A fejlesztések részeként kétmilliárd dollárt költenek Louisville-ben található gyárukra és már hárommilliárdot fektettek saját prizmatikus LFP akkucellák gyártásába. A legjobb alkatrész az, amire nincs szükség A Ford magáévá tette Musk „best part is no part‟ mantráját is és talán nem véletlen, hogy ezt a kifejezést nevezték a tervezési filozófiájuk egyik alapkövének. Jim Farley jobb keze, az EV-program vezetője Doug Field 2018-ig a Teslánál dolgozott, majd az Apple autós projektjét terelgette, míg annak leállítása után a Fordhoz csatlakozott. A cég a központtól három időzóna és több ezer kilométer távolságra szabad kezet adott egy kis létszámú fejlesztőcsapatnak Kaliforniában, azzal a céllal, hogy alkossák meg a jövő autóját és gyártástechnológiáját. Field szerint Jim Farley azzal viccelődött, hogy ezt a csapatot annyira óvni kell az anyacég szokásos bürokráciájától és működési beidegződéseitől, hogy még az ő belépőkártyája sem működik a kaliforniai központ ajtajánál. A csapat tagjait bátorították, hogy kérdőjelezzenek meg minden alapvetést, minden céges hagyományt és nyugodtan szóljanak bele más területek munkájába is, ha van egy jó ötletük. Új számítógépes tervezési eszközöket használtak, a döntéseknél pedig kivágták a bürokrácia közbenső szakaszait és a fontos kérdésekben kéthetes rendszerességgel közvetlenül az EV program két fős vezetősége, vagy a CEO, Jim Farley döntött. 🇺🇸 Ford Starts Using Gigacastings! Or as they call it; "Unicasting" using a 9,300T Giga Press As part of the universal EV platform, Ford's Unicasting will be a key aspect to simplify assembly, reduce costs and weight Congratulations @Ford!@jimfarley98 would you like to… pic.twitter.com/kT5ZaGPcLI — Luca Greco (@lucagrecoita) August 11, 2025 A fenti gyártástechnológián kívül maga a platform is több szempontból újít, olyan dolgokat lép meg, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. Egy hagyományos pickuphoz képest például az új platformon a karosszéria-alkatrészek számát háromnegyedével, a hegesztéseket kétharmadával, a rögzítőelemeket a felével csökkentették. Ez részben az új, nagyméretű présöntéses technológiával készülő elemeknek köszönhető, de nem csak az autó váza és karosszériája újít. Az elektromos rendszereknél a cég első generációs elektromos SUV modelljéhez képest 1,2 kilométernyi vezetéket spóroltak meg, a hűtőrendszernél pedig felére csökkent az elemek száma. Összességében 20 százalékkal kevesebb alkatrészből áll az autó. Doug Field szerint egyébként azért villanyautónak tervezték az új Universal Vehicle Platformot, mert a villanyautó messze a legjobb termék a célközönségük számára. Otthon lehet tölteni, reggel mindig tele a tank, nem kell benzinkútra járni, nagyon alacsony a fenntartási költsége és nagyon nagy élmény vezetni. A V2L képeségek révén pedig a háztartás elektromos vésztartaléka lehet. Field szerint a 30 ezer dolláros pickupot annyira olcsó lesz lízingelni, hogy a költség kevesebb lesz, mint egy hároméves Tesla Model Y esetén. A vállalat első új elektromos modellje ezen a platformon 2027-ben kerül gyártásba és a pickupot a már említett louisville-i üzem gyártja majd az amerikai piacra. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!