Hatalmas verseny már az évadnyitó Formula E futamon

Nedves aszfalton álltak rajthoz a versenyzők a Formula-E 2018/2019 szezonjának nyitóversenyén Szaúd-Arábiában Ad Diriyah városában. A selejtező futam után a portugál Antonio Felix Da Costa a BMW i Andretti Motorsport pilótája vághatott neki az élről a versenynek, aki a tavalyi összesítettben 15. lett. A második rajtkockából José Maria Lopez az előző szezon 17. helyezettje indulhat. A Geox Dragon versenyzője a múlt évben csatlakozott a FE sorozatához, előtte a WTCC-ben ért el komoly sikereket. A harmadik rajthelyet a svájci Sébastian Buemi csípte meg aki tavaly éppen csak egy hajszállal csúszott le a világbajnokság dobogójáról. A Nissan E. Dreams csapatával most bizonyíthat, és láthatóan nem habozik már az első versenyen dobogós helyről rajtolni.

Forrás: fiaformulae.com

A 2017/2018-as szezon győztese, a francia Jean-Eric Vergne a DS Techeetach versenyzője csak az ötödik helyről kezdhette meg az idei nyitóversenyt. Az egykori majdnem F1-es világbajnok, a sztárként emlegetett brazil Felipe Massa első FE versenyén a 12. rajtkockát szerezte meg a Venturi Formula E csapattal, ami nem tűnik kiemelkedőnek, de elsőre talán nem olyan rossz.

Spoiler alert!

A továbbiakban a verseny eseményeiről lesz szó. Aki nem látta még a futamot, az megnézheti az ABB youtube csatornáján angol nyelvű kommentárral.

A felvezető kör után elrajtolt a mezőny. Az élboly simán vette a szűk fordulókat az utcákból elkerített pályán, Costa meg tudta őrizni vezető helyét. Eduardo Mortara viszont a tizenharmadik helyről egyenesen a falba csúszott egy enyhe fékezést követően. Valószínűleg valamilyen elektronikus vagy mechanika probléma akadt a brake by wire fékrendszerrel, szerencsére csak a vezetőszárny bánta a gumifallal való ütközést. Két körrel a kezdés után Buemi és Lopez helyet cseréltek, Massa pedig feljött a tizedik helyre.

Forrás: fiaformulae.com

Az új szabályként bevezetett attack mode 25 kW-nyi extra teljesítményét a célegyenes előtti utolsó kanyar utáni belső ívére felfestett jelzésen való áthaladással lehetett aktiválni. Amikor az autók áthaladnak ezen a  kis szakaszon, a glórián lévő LED fény kék színben kezd világítani, és a versenyző 4 percen keresztül élhet az extra teljesítménnyel, ami a hosszú célegyenesben nagyon jó szolgálatot tud tenni. A közvetítésben egyébként nagyon látványosan, a versenyző neve melletti kék nyíllal is folyamatosan jelezték, hogy ki az aki él nagyobb teljesítménnyel.

EZT OLVASTAD MÁR?  Gyorsulási verseny: gepárd vs Formula-E versenyautó

Tizenöt perc elteltével már Costa, Vergne, Buemi, Lotterer és Lopez volt az állás. Látható, hogy Lopez folyamatosn csúszott vissza a helyezések tekintetében. A középmezőnyben is folyamatosan cserélődtek a pilóták, ami az attack mode-nak is köszönhető. Érdekesség más autóversenyekhez képest, hogy időnként megmutatták, hogyan állnak az akkumulátorok energiával. A versenyzőknek vigyázni kell, ugyanis az extra teljesítmény extra fogyasztássál jár és még ezekből az 54 kWh-ás pakkokból is ki lehet fogyasztani idő előtt az energiát.

A tizenkilencedik percben Vergne már annyira megközelítette Costát hogy szinte összeértek a kocsik, végül a célegyenes végén külső ívről indítva körbeautózta a portugál versenyzőt. A következő balos kanyart már az élen, a belső ívről kezdhette meg így átvette a vezetést a futamon. Aztán kis idő múlva Lotterer is megelőzte Costát. Az előzés közben bőszen használta plusz 25 kW teljesítményt. Ekkor az első három helyen Vergne, Lotterer és Da Costa volt a sorrend.

Tizenkét perccel a 45 perc+1 körös verseny vége előtt ismét váratlan fordulat történt az élmezőnyben. A DS Techeetah csapat boxutca áthajtásos büntetést kapott a technikai szabályok megsértése miatt. Az áthajtás után Vergne ötödik helyre Lotterer pedig a hetedik helyre esett vissza. Így az első helyre ismét Costa került, a másodikra feljött a belga versenyző Jéröme D’Ambrosio aki tavaly összesítettben a 14. helyezést szerezte meg. D’Ambrosio-t Buemi, Vergne és Lopez követte az első öt helyen. Massa is keményet hibázott, mert ekkor már a pontszerző helyekről is eltávolodva a 16. helyen küzdött az életben maradásért.

EZT OLVASTAD MÁR?  A Mahindra Racing versenyzője nyerte a Formula-E második futamát
saftey car - saudi
Forrás: fiaformulae.com

Egy perccel később Lopez autójának jobb hátsó kereke kitört. Szerencsére meg tudta fogni a villanyos versenyautót de már csak lassan tudott poroszkálni a pálya szélén egy biztonságos megállót keresve. Több versenyző majdnem neki is ment, de az utolsó pillanatban el tudták kerülni az ütközést. A versenybírók a teljes pályára érvényes sárga zászlót, majd safety car-t rendeltek el, ami összegyűjtötte a teljes mezőnyt, Lopez autójának kiemelésének idejére. A Formula-E bajnokság hivatalos biztonsági autója egyébként egy gyönyörű BMW i8, amelyet percekig láthattak a nézők, a verseny élén haladni.

A zöld zászlót végül három perccel és egy körrel a vége előtt kapta meg a mezőny. Az utolsó körben az állás az első 5 helyen Da Costa, Vergne, D’Ambrosio, az új-zélandi Mitch Evans a Panasonic Jaguar Racing csapatból és Lotterer volt. Végül a kockás zászlót is ebben a sorrendben pillantották meg a versenyzők. Massa a 14. helyen zárt.

A végeredmény

Forrás: fiaformulae.com

Még több elektromos autókkal kapcsolatos újdonságért látogass el a villanyautosok.hu főoldalára, a Formula-E világának híreiért és a futamok beszámolóiért pedig keresd a formula-e kategóriát itt az oldalon!

Autok:

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de még ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Írásaimmal szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.