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 Személyes történet rovatunkban nyilatkozó autósok általában annyira megkedvelik az elektromos autózást, hogy a válaszaikban keresve is nehéz negatívumokat találni. Mostani interjúalanyunk, Szocske is hasonlóan lelkes, de emellett képes objektíven és nagyon racionálisan mérlegelni a dolgokat. Mióta jársz villanyautóval? Miért döntöttél úgy, hogy elektromos autóra váltasz? Már évek óta gondolkozom egy elektromos autó vásárlásán, vonzanak a környezetbarát megoldások és érdekel ez az új technológia, de nem vagyok a saját pénztárcám ellensége, ezért eddig mindig elhalasztottam a vásárlást, mert drága és sosem térült volna meg az alacsony használati költségeken a vételár (az én használati profilommal). Elég sokat autózunk messzebbre is, így a mai hatótávokkal lehetetlen elektromos autóval megoldani a család mozgását, tehát mindenképpen kell mellé egy hagyományos autó is, ez nagyban rontja a megtérülési számításokat. Közben a használt autók ára egyre csökkent, a használati profilom változott, így elérkezett a vásárlás napja: 2017. szeptember 17. óta elektromos autózik a család. Mi volt az a pont, amikor rájöttél, hogy ez a jövő? Két dolgot tudnék kiemelni. Az egyik nagyon régi halvány emlék a 80-as évekből, óvodás koromban megkérdeztem apukámtól egy vasútállomáson a villanymozdonyt nézve, hogy ha az autók füstje környezetszennyezők, azok miért nem elektromosak? A válasz valami olyasmi volt, hogy jó lenne, de nehéz lenne közlekedni, ha mindenki húzna maga után egy otthon bedugott hosszabbítót. A másik hatás az első LEAF bemutatásakor ért, nálunk nem is volt még ára, de már elkezdtem számolgatni, mert ilyet szerettem volna. Mi jellemző a mindennapi közlekedésedre? Hány km-t mégy egy nap általában? Az autót a testvéremmel közösen használjuk, ő munkába és egyetemre járáshoz heti 3×70 kmt és heti 2x200km-t autózik. A 70 km biztosan belefér a hatótávba, télen-nyáron, hűtve-fűtve. A 200 biztosan nem, ott viszont a célpont közelében szerencsére van egy villámtöltő,. Egyéb töltési lehetőség viszont nincs 80km-es körzeten belül, így ha egyszer olyan helyzetbe kerül, hogy nem tud tölteni a célponton, akkor buszozhat haza, az autó pedig ottmarad. A saját használatom a városi és környéki rövid utak mellett heti 2-3 alkalommal 150 km. Ha óvatosan megyünk ez nyáron beleférhet teljes töltéssel indulva, de valószínűbb, hogy a célponton töltenünk kell 2-3 órát, hosszabbítóval egy lakás ablakából vagy el kell menni a legközelebbi 2 km-re lévő 22 kW-os AC töltőhöz. Ez néhány alkalommal még viccesnek tűnik, rendszeresen félek inkább fárasztó lesz. A fenti rizikós helyzetekből látszik, hogy ez egyfajta kísérlet is egyben számunkra. Budapestről nézve kicsit meglepő lehet az aggodalmunk, de ha ránézünk egy töltőpont kereső alkalmazásban a térképre, akkor egyértelmű, miért: míg Budapesten és vonzáskörzetében már elég jól ellátott az ország töltőkkel, ha nem is mind villám töltő, ott ha az ember nem tud tölteni, elmegy a másikhoz és rossz esetben 20 perc helyett 2 órát vár a töltésre, addig Nyíregyháza, Debrecen, Eger és Miskolc környékén városonként 1-2 töltő van, ha ez meghibásodik akkor megáll az élet. Ha foglalt, akkor akár több órás várakozásra számíthatunk, nem az a megoldás, hogy átgurulok egy másikhoz és majd ott töltök. Mindenesetre bízom a töltő infrastruktúra fejlesztésében… Mivel ketten használjuk az autót, a kísérlet nem csak az elektromos autó használhatóságáról szól, hanem arról is, hogy mennyire gördülékenyen tudjuk megoldani az autó cserélgetését úgy, hogy egymástól néhány km-re van a lakásunk, és otthon tölteni a testvérem nem tud (a 3. emeletről túl hosszú kábel kellene) A hétvégi, családi programokat is meg tudjátok oldani villanyautóval? A hétvégi rokonlátogatásokat igen, nem lakik távol a rokonság, de a szabadidős programokat, nyaralásokat sajnos egyelőre nem, sokat utazunk és kevés a szabadidő, ezért nem fér bele, hogy pl. egy 2 napos Tátra túra hétvégéjéhez hozzácsapjunk 2 nap szabadságot azért, hogy elektromos autóval mehessünk. Mi volt a leghosszabb út, amit villanyautóval tettél meg? Egyelőre az autó vásárlásakor a hazaút volt a leghosszabb, kb. 210 km, ami lehetett volna 180 is, ha nem kellett volna 30 km-t kerülni, mert nem esett útba töltő. (Az interjú óta több hosszabb távon is túl van már az autó és használói, melyekről Szocske a villanyautósok belső fórumán rendszeresen be is számol. – a szerkesztő) Milyen autót használsz? Miért erre a típusra esett a választásod? Egy 2014-es 44.500 km-t futott bordó Nissan LEAF-et vásároltunk, 24 kWh-ás akkumulátorral, 6,6 kW-os fedélzeti töltővel. Sajnos ülés- és kormányfűtés nincs benne, pedig ez télen biztosan jót tenne, nem csak a komfortnak, hanem a hatótávnak is. Gondolkozunk utólagos ülésfűtés beszerelésén, meglátjuk milyenek a téli tapasztalatok. A nálunk minden héten jellemző utakra épp az a kis többlet hiányzik, amit a 30 kWh-ás akku adna, hogy otthon előző éjjel teletöltve kényelmesen meg tudjuk tenni a távot, de jelenleg még túl drága a 30 kWh-ás változat a mi pénztárcánknak. Ezért jelenleg úgy gondolom, hogy ez az autó nem lesz túl sokáig nálunk, ha nem szeretjük meg az e-autózást (ez szinte kizárt, az első pillanatban megkedveltük mindannyian), ha nem tudjuk rugalmasan használni közösen (ezt majd az idő megmutatja), akkor néhány hónap, max. 1 év után eladjuk az autót, és maradunk a benzineseknél (hibridnél) egyelőre. Ha megszeretjük és tudjuk közösen használni, akkor amint lehet lecseréljük egy nagyobb hatótávolságú modellre. A jelenlegi kínálatból a 30 kWh-ás akkus LEAF vagy a Hyundai Ioniq, esetleg a 41 kWh-ás Zoé indul esélyesként a jelenlegi autónk utódjának. Hol és mikor töltöd leggyakrabban a villanyautód? Tudod-e otthon tölteni az autód? 80-90%-ban nyilvános töltőn töltünk. Én tudom otthon is tölteni, szoktam is, elsősorban amikor másnap 150 km-t kell megtenni, a testvérem nem tudja otthon tölteni, nincs garázsa és a 3. emeleten lakik. A vásárlás előtt készítettél-e gazdaságossági/megterülési számítást, mi volt annak az eredménye, s az mennyire igazolódott be a valóságban? Készítettem megtérülési számításokat, már 2010-ben amikor az első gondolat felmerült, ezért halogattam évekig a vásárlást. Most sikerült olyan áron venni, és közben úgy alakult az életünk, hogy rengeteget mozgunk a lakóhelyünk 80-100km-es környezetén belül, így most már szűken kiadja a matek. Azért őszintén számolgatva, ha rossz esetben 200 ezer km körül akkucserére kerül a sor, akkor nagyjából el is megy, amit addig megtakarított az autó. Két dolog rontja le ennyire a megtérülést: – kedvező fogyasztású és alacsony karbantartási igényű Prius Plusról váltottunk. Ha egy nagy fogyasztású vagy problémás típus lett volna, akkor máris szebbek lennének a számok. – gyakran utazunk messzebbre, de a mindennapokban nincs szükségünk két autóra, így szinte kizárólag a villanyautózás (mint hobbi) miatt két autóban áll a pénzünk és két autó értékvesztését szenvedjük el. Ha csak ritkán utaznánk messzire, és elég lenne egyetlen elektromos autó, akkor sokkal pozitívabb lenne a mérleg. Ami viszont javít a megtérülésen, a testvéremmel közös használat. Így mindkét családnak csak másfél autója van egy helyett, nem kettő. Ha egy dolgot kellene kiemelni a villanyautózással kapcsolatban, akkor mi lenne az? Környezetbarát és csendes közlekedési mód. A következő autód is elektromos lesz? Azt szeretnék. További személyes történetek Villanyautósok Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!