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
auto
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

Az elmúlt hónapokban több európai és ázsiai település, köztük London, Párizs, Oslo, Oxford, és számos kínai nagyváros kidolgozta a terveit a hagyományos meghajtású gépkocsik betiltását illetően. A benyújtott törvényjavaslatok sokban különböznek egymástól: némelyik igen hamar, már a 2020-as évekre szorgalmazná az elektromos közlekedést, míg más döntéshozók több időt, akár évtizedeket is hagynának a benzines autóknak. A szigorítások mértéke is változó: valahol csak az eladást tiltanák be, valahol a használatot is, s abban sincs egyetértés, hogy a plug-in hibridekkel mi legyen. Az viszont mindegyik tervezetben közös, hogy a hagyományos autókat nem látják szívesen.

1000 regisztrált járműre jutó elektromos autók száma az Egyesült Államokban, Forrás: InsideEVs

Az elektromos közlekedésre átállók sorába most Kalifornia is becsatlakozna egy helyi képviselő kezdeményezésének köszönhetően, aki nagyjából egy hónap múlva tervezi benyújtani javaslatát, melynek elfogadása esetén kizárólag a tisztán működő, teljesen elektromos és üzemanyagcellás autókat lehet majd regisztrálni az államban 2040-től. Mivel Kalifornia az Egyesült Államok legnagyobb elektromos autó piacát tudhatja magáénak, a villamos meghajtású közlekedésre való átállás nem jelentene elviselhetetlen változást a helyiek életében, éppen ezért a 2040-es határidő túlságosan távolinak is tűnik. Mindenesetre az új törvény jelentős mértékben csökkentené a közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátását, amely hozzásegítené Kaliforniát ahhoz a célkitűzéséhez, miszerint 2050-re 80%-kal csökkenti kibocsátását 1990-hez képest. Arról nem is beszélve persze, hogy a már amúgy is a villanyautózás fellegvárainak számító Los Angelesben, San Franciscoban, és más kaliforniai nagyvárosokban még tovább növekedne a villanyautók részesedése.

Töltősűrűség az Egyesült Államokban, Forrás: colleenfarrell.com

Hasonló tervek egyébként már korábban is felmerültek a kaliforniai politikusokban, élükön Jerry Brown-nal, az állam kormányzójával, aki már többször is utalt a belső égésű motoroktól való megszabadulás szükségességére. Mindez akkoriban történt, mikor Kína is elkezdte tervezni a benzinmotorok kivégzését, ami a kormányzót is megszólalásra késztette:

„Mi miért nem csináltunk eddig semmit? Kína miért tudja megtenni, és Kalifornia miért nem?”

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.