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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

2011 januárja és 2018 májusa között összesen 115 Teslát loptak el a tolvajok az Egyesült Államok területén, ám három kivételével valamennyi sikeresen visszakerült jogos tulajdonosához, azaz a jelenlegi statisztikák szerint majdnem 98% az esély, hogy egy lopott amerikai Tesla végül ismét visszatérhet a gazdájához – derül ki a Marketwatch hírportál cikkéből, mely a Federal Bureau of Investigation’s National Crime Information Center adataira támaszkodik. Az elmúlt években több sikertörténet is napvilágot látott az interneten arról, hogyan sikerült alig pár órával a lopás után megtalálni az autót, és az esetek többségében a fejlett GPS-alapú nyomkövető segítette a rendőrséget a tolvaj elfogásában. A Tesla mobiltelefonos applikációja ugyanis amellett, hogy például a klíma távoli beállítására is használható, rendelkezik egy nyomkövető móddal is, amivel az autó nélkül maradt áldozatok valós időben tudják figyelni, hogy merre jár éppen az elkövető a villanyautóval. Ezzel a módszerrel a jármű könnyűszerrel előkeríthető, de a hatóságok felhívják mindenki figyelmét arra, hogy mindig kérjenek segítséget, és ne próbálják meg egyedül visszaszerezni a kocsit, akkor se, ha az éppen parkol valahol.

Frank Scafidi, a National Insurance Crime Bureau közügyekért felelős igazgatója szerint pont ez a fejlett technológia az oka annak, hogy viszonylag kevesen próbálnak meg ellopni egy Teslát, valamint az, hogy a tolvajok inkább a sokkal hétköznapibb járműveket részesítik előnyben, amelyek alkatrészeiért szép összegeket kaphatnak. Hozzáteszi azonban, hogy ahogyan a Teslák is egyre gyakoribbá válnak, úgy nő a népszerűségük a tolvajok körében is: „minél több Teslát értékesítenek, annál több tolvaj fog az értékes alkatrészek után menni” – magyarázta az igazgató. Míg 2013-ban 6 darab Teslának veszett nyoma hosszabb, vagy rövidebb időre, addig 2017-ben már 57 autót kellett megkeresni, amit persze részben a modellpaletta bővülése is magyaráz. A relatíve kevés lopásban az is közrejátszik, hogy nem csak felszívódni nehéz a rendőrök elől a jármű volánja mögött ülve, amihez ugyebár nem árt ismerni a töltés folyamatát is, ha messzire kell menekülnie az illetőnek, valamint a tapasztalat azt mutatja, hogy gyakran az elektromos autó elvezetése is gondot okoz a tolvaj számára, hanem az autó kinyitása és beindítása sem problémamentes procedúra. Az elmúlt években egy úgynevezett relay attack módszer vált elterjedté a tolvajok között, ami során a távolabb lévő elektronikus kulcs és az autó közötti kommunikációt biztosítják egy külön eszközzel, amitől a Tesla úgy érzékeli, hogy a tulajdonosa ott áll mellette, és be akar szállni. Ez a trükk azonban nem egy Teslára jellemző sajátos hiba kihasználására épül, hanem bármely autó ellen bevethető, amelyet elektronikus kulcs old fel, ám ezzel együtt az is igaz, hogy e technológia jelentős mértékben hozzájárult ahhoz, hogy az elmúlt egy évtizedben közel 25%-kal csökkent az autólopások száma az Egyesült Államokban. Íme egy videó, milyen gyorsan és csendesen el lehet vinni egy kocsit a ház elől ezzel a módszerrel:

https://youtu.be/T514Wa4tJXk

Jelenleg évente közel 765 000 autót fújnak meg a tolvajok az országban mintegy 6 milliárd dollár értékben. 2016-ban, amikor 28 lopott Teslából 28 elő is került, az átlagos visszakerülési arány az országban valamennyi autómárkára nézve 58,4% volt. Tekintve, hogy gyakorlatilag 41 másodpercenként fosztanak meg valakit az autójától, és a lopott járművek mindössze 0,007%-a Tesla, ami 97%-ban elő is kerül, a kaliforniai vállalat modelljeit birtokló autósok egyelőre elég nagy biztonságban érezhetik magukat az Egyesült Államokban. Más a helyzet viszont az európai országokban, ahol ha csak hűlt helyét találjuk a Teslánknak, akkor fel kell készülni, hogy többet soha nem látjuk viszont. Az Electrek Tesla-lopásokról szóló cikke alatt olvasható legnépszerűbb hozzászólás szerint az amerikai statisztikán sokat segít, hogy az ország nem határos Kelet-Európával, ami annyiban megállja a helyét, hogy a jelek szerint az európai Tesla-tolvajok sokkalta rafináltabbak az amerikaiaknál. 2017 júliusában az egyik holland hírportál 11 Model S eltűnéséről számolt be, melyek rövid időn belül, alig egy hét leforgása alatt, vélhetően megszervezett bűncselekmény áldozatai lettek. Az elmúlt évek eseményei arra engednek következtetni, hogy a lopott járművekkel meg sem próbálnak elmenekülni az elkövetők, hanem egy közeli biztonságos helyen azonnal szétszerelik. Ezt támasztja alá annak az autónak is az esete, amelyik Hollandiából tűnt el, majd négy nappal később egy teherautó rakterében találták meg darabokban, útban Németország felé. Nemrég Németországban is lába kélt két Teslának, egyik esetben sem sikerült megtalálni őket, sőt, még arra sem derült fény, hogyan tudták meglovasítani őket az elkövetők. A nyomkövető funkció nem működött, így a hatóságok feltételezik, hogy a tettesek feltörhették a tulaj Tesla-fiókját és applikációját, vagy valahogyan blokkolták a jelet. Az egyik áldozat autójának eltűnése előtt egy sapkát és sálat viselő férfit látott a biztonsági kamerák felvételén laptoppal járkálni a jármű körül, felhívva a figyelmet rá, hogy az arcukat takaró, az utcán laptoppal az autók körül ólálkodó gyanús egyének semmiképp sem tesznek jót kocsink testi épségének.

Tesla-lopások száma az Egyesült Államokban, Forrás: Marketwatch

Az európai hekkertámadások fényében a Tesla múlt hónapban egy e-mailben osztott meg néhány hasznos trükköt a tulajdonosokkal, miként tudnak védekezni az effajta próbálkozások ellen. A legjobb megoldás, ha közterületen parkolva kikapcsoljuk a Passive Entry funkciót (Controls > Settings > Doors & Locks > Passive Entry > OFF), amivel ugyan lemondunk arról a kényelemről, hogy az autó automatikusan feloldja magát az elektronikus kulcs közelségét érzékelve, de legalább a laptopos gazfickóktól védve vagyunk. A másik lehetőség, hogy beszerzünk egy elektromágneses jelátvitelt megakadályozó tasakot, mint amilyen például egy RFID-blokkoló hüvely, vagy egy Faraday-kalitka, és abban tároljuk a kulcsunkat.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.