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
auto
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

A villanyautózás terjedését gátló egyik legnagyobb probléma ma a bizonytalanság. Nem elég, hogy nincs megfelelő sűrűségű töltőhálózat, de többnyire arról sincs aktuális információ, hogy egy utazás szempontjából kulcsfontosságú villámtöltő vagy célállomás töltő működik-e, illetve szabad-e. Sajnos Magyarországon az első években telepített töltők többsége nincs semmiféle rendszerbe kötve, de az utóbbi időben telepített önkormányzati és e-Mobi töltők szerencsére már szinte mind rendelkeznek olyan kommunikációs modullal, ami lehetővé tesz valamilyen szintű távfelügyeletet, így a foglaltságuk is bármikor, bárhonnan lekérhető.

zöld: szabad, kék: foglalt

Eddig ezeket az információkat az üzemeltetők sajnos nem tették közzé a felhasználók számára, így a villanyautósok minden alkalommal a bizonytalanra voltak kénytelenek menni. Azonban úgy tűnik, hogy nem csak a fizetős töltés, de az információmegosztás terén is megindult valami, a Nemzeti Közművek (NKM) Mobiliti csoportja ugyanis megnyitotta töltőinek állapotát a legnépszerűbb hazai töltőkereső applikáció, a TöltőPont felé. Mától az NKM Mobiliti által saját projektben vagy az önkormányzati pályázatok kapcsán létesített töltőpontok mindegyikének elérhető a foglaltsága a TöltőPont applikációban. Az egyes csatlakozók állapota a térképen a jelölőt kiválasztva (zöld korong a szabad, kék a foglalt, míg a piros az üzemen kívüli csatlakozókat jelzi), illetve az adott töltő adatlapján láthatók, így például Vácra menet már azelőtt újra tudjuk tervezni az utat egy szabad töltőhöz, hogy a főútról lekanyarodnánk a zegzugos mellékutcákba. Ezzel jelentős mennyiségű idő és bosszankodás spórolható meg.

A TöltőPont applikációban egyébként már eddig is elérhető volt néhány töltő foglaltsági állapota, de ezek mind egyedi üzemeltetők oszlopai voltak. Példaértékű, hogy a nagy hálózatok közül elsőként az állami hátterű NKM Mobiliti nyit az innováció felé, biztosítva ezt az információt az elektromos autót használók számára. Reméljük, hogy a TöltőPontban hamarosan elérhető lesz a többi üzemeltető cég (ELMŰ, e-Mobi, E.ON, MVM Partner, MOL, OMV, Lukoil, önkormányzatok, bevásárlóközpontok, stb.) töltőinek állapota is. A foglaltsági státusz megjelenítése különösen az e-Mobi és a MOL töltőinél lenne hiánypótló, hiszen azok állapota mobil applikációról egyáltalán nem érhető még el. Információink szerint az állapotmegjelenítéshez szükséges fejlesztést a TöltőPont csapata ingyenesen elvégzi.

Az applikációban jelenleg az alábbi településeken található 26 db AC töltő összesen 52 csatlakozójának állapota látható:

  • Baja (3 db önkormányzati töltő)
  • Békéscsaba (3 db önkormányzati + 1 db NKM Mobiliti töltő)
  • Budapest (1 db, Budagyöngye Bevásárlóközpont)
  • Csongrád (1 db önkormányzati töltő)
  • Hódmezővásárhely (1 db NKM Mobiliti töltő)
  • Kalocsa (1 db önkormányzati töltő)
  • Kecskemét (1 db NKM Mobiliti töltő)
  • Kiskunfélegyháza (3 db önkormányzati töltő)
  • Mezőtúr (1 db önkormányzati töltő)
  • Monor (2 db önkormányzati töltő)
  • Polgárdi (1 db, AVIA kút)
  • Szabadbattyán (1 db, AVIA kút)
  • Szeged (1 db NKM Mobiliti töltő)
  • Székesfehérvár (1 db AGT, 1 db Albapark)
  • Taksony (1 db, Draftpress)
  • Vác (3 db önkormányzati töltő)

A töltőállapot megjelenítéshez az applikáció frissítése szükséges (legalább 2.1.2-es verzióra).

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.