Tesla Zrt. – kivonulhat a tőzsdéről a TSLA

Talán nem túlzás azt állítani, hogy tegnap délután, pesti idő szerint 18 ór 48 perckor kisebb földrengés rázta meg a new yorki technológiai tőzsdét a NASDAQ-ot. Elon Musk a Tesla legnagyobb tulajdonosa és vezérigazgatója egy rövid Twitter üzenetben bejelentette: komolyan fontolóra vette a cég kivezetését a tőzsdéről.

A hír hitelessége sem volt még egyértelmű, amikor a TSLA részvények már meg is indultak felfelé. Kisvártatva újabb Twitter üzenetek erősítették meg a hírt, majd pár perccel később hivatalos közlemény is érkezett a cégtől.  Ekkor már egyértelmű volt, hogy ez nem vicc és, azonnal meg is őrült kicsit a TSLA részvények árfolyama. 20-30 dollárt erősödtek a papírok, mielőtt felfüggesztették a kereskedést, ahogy ez ilyen rendkívüli eseményekkor szokás.

De mi történt pontosan tegnap és mit jelenthet ez a változás?

WTF

Ha fenti 3 betűs szó nem ismerős valakinek, akkor ez a „Mi a fészkes fene történt?” angol megfelelője, kevésbé gyerekbarát szóhasználat mellett. Nagyjából ez volt az első reakcióm, amikor egy baráti vacsorából hazaindulva megnéztem a telefonomat. Eltartott pár másodpercig, mire rájöttem, hogy nem a készülék, vagy az adatkapcsolat fagyott le, hanem a TSLA részvények kereskedése állt meg.

A TSLA részvények tegnapi árfolyamváltozása

Az első szalagcímek átnyálazása után Elon Musk Twitter profilján landoltam, ahol megpróbáltam értelmezni a mozaik darabkáit. Hamarosan a nemzetközi médiának is megküldték a cég közleményét, amelyet már a Tesla saját oldalán is elolvashat bárki. Mint máskor is, ez is egy belsős, az alkalmazottakhoz szóló levél, amit a cég maga hozott nyilvánosságra. Ebből azért már kicsit egyértelműbben látszik, mi vezetett ehhez a döntéshez és, hogy bár a potenciális jogi következmények miatt feltételes módban beszélnek a változásról, szinte mérget vehetünk rá, hogy bekövetkezik.

Mit jelentettek be pontosan?

Elon Musk legelső Twitter üzenete a “taking Tesla private” kifejezést használja, úgyhogy nézzük ez mit is jelent.

„A Tesla 420 dolláros árfolyamon történő tőzsdei kivezetésén gondolkozom. A finanszírozás biztosított.” Forrás: Elon Musk / Twitter

A Teslának jelenleg 170 millió részvénye van – ennyi van a nagy és kisbefektetők tulajdonában – és ebből átlagosan napi 8-9 millió cserél gazdát a nyílt tőzsdei kereskedésben. Ezek az eladások és vásárlások alkotják az értékpapírok árfolyamát. Tehát ha én egy adott pillanatban azt látom, hogy a TSLA árfolyama 335,34 dollár, az azt jelenti, hogy X mennyiségű részvényt az imént ennyiért adott el, illetve vett meg valaki.

A „taking Tesla private” azt jelenti, hogy ebből a, ha úgy tetszik, Nyrt. formátumú működésből, tulajdonképpen Zrt. lesz. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy kivezetik a céget a tőzsdéről, nem lesz a továbbiakban a fentihez hasonló kereskedés, hanem a részvények egy meghatározott befektetői csoport / csoportok kezében lesznek. Ők egymás között, vagy akár, előre meghatározott alkalmakkor, évente általában 2×, külső szereplőnek is adhatnak el, vagy vásárolhatnak részvényt. Azonban nincs többé tőzsdei árfolyam, ez mind egyéni megállapodások keretében, a cég belső ügyeként történik.

Akkor most valaki felvásárolja a Teslát?

Röviden: nem. Illetve nem pontosan. Ha mondjuk az Apple vetett volna szemet a cégre, akkor vagy a vállalat vezetésével, illetve nagybefektetőivel megállapodva tett volna egy ajánlatot a részvényeseknek, vagy, u.n. ellenséges felvásárlás keretében, az előbbi szereplők akarata ellenében a tőzsdén próbált volna meg annyi részvényt felvásárolni, hogy megszerezze az irányítást.

EZT OLVASTAD MÁR?  Drágább lett töltés nélkül foglalni a Superchargereket

Szóval itt most nem felvásárlás (takover), vagy összeolvadás (merger) történik, hanem maga a cég felsővezetése és legnagyobb befektetői döntöttek úgy, hogy kivonulnak a tőzsdéről. Ez persze szép és jó, de  a valóságban mégiscsak azt jelenti, hogy ha Elon Musk mondjuk saját magán kívül csak pár kiválasztott piaci szereplővel közösen szeretné tulajdonolni a céget, akkor mindenki mástól meg kell vennie a részvényeit. Ez pedig nagyon sok pénzbe, a kitűzött 420 dolláros árfolyamon közel 71,5 milliárd dollárba kerülhet. Persze ebből lejön az új tulajdonosok saját, jelenlegi részvényállománya, így például Musk 22%-os részesedése a cégben. De akkor is, több tízmilliárd dollárról beszélünk.

“A részvényesek választhatnak. Elfogadják a 420 dolláros árat, vagy megtartják a részesedésüket a tőzsdén kívüli cégben”. Forrás: Elon Musk/ Twitter

Így azok a szalagcímek, melyek szerint Elon Musk felvásárolja a Teslát, a nettó hülyeség kategóriájába tartoznak, hiszen ehhez több mint 50 milliárd dollárra lenne szüksége. Sokkal valószínűbb, hogy a jelenlegi legnagyobb befektetőkkel és esetlegesen új, külső szereplőkkel közösen teremtik elő a pénzt.

Az sem biztos egyébként, hogy tényleg minden részvényt meg kell vásárolniuk. Ha cég papírjainak 2/3-át birtokló csoportok és alapok maradnak, akkor „csak” a kisbefektetőknél lévő 23-24 milliárd dollárnyi részvényről beszélünk. Persze ez is rengeteg pénz, de Musk szándékai szerint senkit nem fognak kényszeríteni, hanem választani lehet majd: vagy eladja a részvényeit 420 dolláros áron, vagy marad továbbra is Tesla befektető, de immár a privát tulajdonú cégben lesz részesedése.

De miért történik mindez?

A Tesla jelenleg a new yorki tőzsde technológiai papírokat listázó kereskedésén, a NASDAQ-on érhető el. A cég papírjainak jele TSLA. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy bárki – magyar brókercégeken keresztül, akár hazai magánszemély is – kereskedhet ezekkel a részvényekkel.

Ez a Teslának, mint start-upnak azért volt jó, mert így a részvények eladásával az egész világról, kis és nagybefektetőktől egyaránt tudott tőkét bevonni tervei megvalósításához. Amikor a céget tőzsdére vitték 2010-ben, még csak 17 dollárt ért egy papír, tegnap előtt 340 körül zárt. Így a részvények eredeti és másodlagos kibocsátásból befolyó pénzt a gyárak, szerviz és bolthálózat kiépítésére és az új autók kifejlesztésére fordíthatták. A banki kölcsönnel ellentétben, itt nincs kamat, hanem a cég tulajdoni hányadárt cserébe kapják a pénzt.

A dolog egyik hátulütője azonban maga a tőzsdei rendszer, az erre épülő hírgyár, a pénzügyi ügyeskedés (shortolás) és a negyedéves beszámolók által generált rövid távú fókusz. Ez utóbbi azt jelenti, hogy még ha minden más rendben is van, a vállalat a negyedéves pénzügyi jelentés szerint él vagy hal, erre összpontosít, ennek rendel alá mindent. Ez nagy múltú, hatalmas infrastruktúrával rendelkező cégeknél még rendben is lehet (bár őket is hátráltatja a hosszú távú befektetésekben), de egy nagy tőkeigényű iparágban fejlődő start-upnál rendkívül veszélyes.

„Semmiképp nem lesz kényszer a részvények eladása. Remélem minden részvényes marad. Sokkal simábban és kevesebb zavaró tényezővel működhetünk majd mint privát cég. Véget vet a shortolók negatív propagandájának is.” Forrás: Elon Musk / Twitter

Hogy a tőzsdei igényeket kielégítse és profitot mutasson fel a cég, arra kényszerülhet, hogy visszavegyen a fejlesztésekből, a gyárak és Superchargerek építéséből, stb. Ez rövid távon a költségek kordában tartását jelenti, a Wall Street pedig nagy örömmel veszi majd a 10-20 centes részvényenkénti nyereséget, de lehet egy tál lencséért adják el a jövőjüket. Ha emiatt éveket késik a Model Y, vagy a Semi, túlterhelt lesz a töltőhálózat, lemaradnak a technológiában, vagy esetleg késleltetik a gyárak építését, akkor lemondanak mostani versenyelőnyükről.

EZT OLVASTAD MÁR?  Gyökerestül fogja átalakítani az amerikaiak közlekedését a Tesla Truck

És akkor még nem is beszéltünk a cég bukására játszó shortolók támadásairól, médiakampányáról, ami az elmúlt hónapokban igencsak felborzolta Musk idegeit. Márpedig ha 13.000.000.000 dollárnyi short pozíció a tét, akkor nem válogatnak az eszközökben.

Hogyan tovább?

Először is szögezzük le, hogy még nincs végleges döntés.

A nagyrészvényesek támogatják az akciót, így a szavazatok meglesznek, de előfordulhat, hogy az események hatására úgy elszabadul a TSLA árfolyama, hogy már nem lesz elég a felsorakoztatott tőke. Beindulhat ugyanis a sokat emlegetett short squeeze, azaz az a jelenség, amikor a hirtelen emelkedő árfolyam hatására a cég bukására játszóknak hirtelen fedezni kell a pozícióikat. Ezt részvények vásárlásával tehetik meg, azonban ez ismét csak felfelé hajtja az árfolyamot és beindul egy öngerjesztő folyamat, ahol dominóként dőlnek a bábuk. Ha a következő napokban 6-7 vagy 800 dollár (esetleg e feletti) árfolyamot látunk átmenetileg, akkor könnyen lehet, hogy marad minden régiben, ellenben dollármilliárdokat buktak a legnagyobb shortok és nem tudnak már visszatérni. Ez ha mást nem, kiegyensúlyozottabb árfolyamot és kevésbé látványos médiaháborút eredményezne. Szóval win-win.

Ha ez nem következik be, akkor a következő hetekben egy részletes tervet fog a cég előterjeszteni a részvényeseknek, amiből kiderül kik szeretnék megvenni a részvényeket és mely régi (Tencent) vagy új (Saudi PIF) szereplők szereznek még nagyobb befolyást. Jelenleg csak annyit tudunk, hogy egy a SpaceX-hez hasonló struktúrában működne a cég befektetői rendszere, de erről is várható több információ. Egy biztos, Musk határozottan megerősítette, hogy ő nem ad el egy részvényt sem és marad CEO. Ez arra is garancia, hogy a Tesla tervei a következő évekre nem változnak, maximum gyorsulnak.

„Remélem minden jelenlegi részvényesünk a Teslával marad, még akkor is ha már nem leszünk a tőzsdén. Létrehoznánk egy speciális befektetési alapot amin keresztül ez megvalósulhat. Már hasonlóképp működik a Fidelity [a Tesla egyik legnagyobb intézményi befektetője] befektetése a SpaceX-ben” Forrás: Elon Musk / Twitter
Ha megszavazzák, akkor a fenti szereplőkön kívül mindenki választhat a részvényenkénti 420 dolláros kivásárlás, vagy a bennmaradás között. Utóbbi kapcsán Musk jelezte, hogy ő azt szeretné, hogy ha a céget eddig is támogató, felépítő kis és nagybefeketetői körből mindenki maradna, de ha valaki az eladás mellett dönt akkor is jól jár.

Sőt, az sem kizárt, hogy évek múltán, amikor a cég életciklusa nyugodtabb fázisba ér, újra bevezetik a tőzsdére – láttunk már ilyet a tőzsde világában.

Elektromos autót használsz?