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
auto
2024. 04. 20. szombat

Választ kaptunk az e-Mobinak feltett kérdéseinkre

elektromos autó

2018. július 18-án levelet kaptunk az e-Mobi Nonprofit Kft-től, hogy egy korábbi cikkünkben nem stimmeltek dolgok, így szeretnének helyreigazítást kérni. Ezzel együtt felajánlották, hogy szívesen ellátnak bennünket információkkal, ha az e-Mobival kapcsolatos cikket készülünk írni.

Azonnal éltünk is a lehetőséggel, és az alábbi négy témában érdeklődtünk (félkövérrel szedve).

A három és fél héttel ezelőtt elküldött kérdéseinkre az alábbi válaszok érkeztek:

Elektromos autó vásárlási támogatás

Folytatódik-e az országgyűlési választások után leállított elektromos autó vásárlást támogató pályázati program?

A GZR-D-Ö 2016 konstrukció keretében a 2018. május 3-ig benyújtott pályázatok alapján az elektromos gépkocsik beszerzésére igényelt támogatások összege elérte a rendelkezésre álló keretösszeget, azaz a tervezett 2.000.000.000 forintos fedezet kimerült. A beadás, bírálat és döntésre való felterjesztés e-Mobi részéről folyamatos.

Ha igen, mikortól tudnak újra támogatói okiratot kiállítani?

A támogatói döntés folyamatban van, minden beadott pályázat elbírálásra kerül. A pályázatot az Innovációs és Technológiai Minisztérium vette át, a támogatói okiratok kiállítása és a megítélt támogatási összegek kiutalása várhatóan a közeljövőben fog megtörténni.

Mi lesz a sorsa a már folyamatban lévő, de még meg nem ítélt pályázatoknak?

Természetesen elbírálásra kerülnek. Előreláthatóan 2018. augusztus második felétől a támogatói okiratok kiállítása és a megítélt támogatási összegek kiutalása újra elkezdődhet.

Mit kell tudniuk az elektromos autó vásárlását most fontolgatóknak?

Az ITM célja, hogy új és egyszerűsített pályázati konstrukcióval segítse az elektromobilitás terjedését.

50 kW-os villámtöltők

A MEKH honlapján elérhető határozat szerint összesen 3 darab 50 kW-os DC töltőre kapott az e-Mobi NKft. engedélyt. Az e-mobi.hu weboldalon ennek ellenére mindössze egyetlen ilyen töltő szerepel „tervezett” státuszban. A másik két töltőt tervezik-e megvalósítani? Ha igen, mikor?

A weboldalon szereplő 50 kW-os DC töltő várhatóan mikortól lesz használható?

(közös válasz a két kérdésre – szerkesztő)

A weboldalon található, Budapest II. kerületi Mechwart térre tervezett töltőállomás várhatóan 2018. augusztusában letelepítésre kerül. A betonalap és a szükséges elosztói, idősoros mérőhely kihelyezésre került, így a töltő telepítése és a bekötése, beüzemelése, illetve a parkolóhelyek felfestése, táblával való jelölése a következő feladat. A további két 50 kW-os DC letelepítése, várhatóan az elkövetkező hónapokban történhet meg.

Igaz-e az az információ, hogy az e-Mobi Nonprofit Kft. eddig 20-25 db 50 kW-os DC töltést lehetővé tevő DBT villámtöltőt vásárolt? Ha igen, akkor hol vannak ezek a töltők és miért nem telepítik őket?

Az e-Mobi tulajdonában vannak ezek a töltőállomások KEF lehívás alapján. A tulajdonosi hozzájárulások, majd és a villamosenergia-hálózatra történő csatlakozás kiépítése és a helyszíni véglegesítéseket követően az 50 kW-os DC töltők telepítésre kerülnek.

Az e-Mobi Nonprofit Kft. egyik legfontosabb feladata volt az ország átjárhatóságának biztosítása. Ez a külföldi példák alapján 50 kW-os vagy nagyobb teljesítményű DC villámtöltők fontosabb útvonalak mentén való telepítésével oldható meg a leghatékonyabban. Mi az oka, hogy ilyen töltőből Budapesten kívülre egyetlen darabot sem terveztek?

Milyen tervük van az M3-as, M6-os vagy M7-es autópályán való elektromos autós közlekedés támogatására?

(közös válasz a két kérdésre – szerkesztő)

Folyamatos egyeztetések zajlanak az 50 kW-os DC töltőállomások letelepítéséhez. A külterületeken hosszadalmasabb időt vesz igénybe és nehezebb a megfelelő területtulajdonosi egyeztetések elvégzése és a villamosenergia-hálózathoz történő csatlakozási kiépítések műszaki kivitelezése és átfutási ideje (jellemzően költséges és hosszadalmas hálózatfejlesztés kell a szükséges teljesítmény kiszolgálásához). A jelenlegi után következő projektekben az e-Mobi is sokkal nagyobb arányban kíván DC töltőállomásokat telepíteni.

22 kW-os villámtöltők

A MEKH engedélyt az e-Mobi Nonprofit Kft. a 22 kW-os DC töltők esetén egy evodc-s22.2 E/J típusú töltőre kapta meg. Ezzel a töltőtípussal eddig még sehol sem találkoztunk, az interneten rákeresve is csak négy helyen (Evopro honlap brossúraKEF töltő tender, fent hivatkozott MEKH engedély és az erről szóló Villanyautosok.hu cikk) lehet találkozni ezzel a típusnévvel. Hol lehet ezt a típusú töltőt a gyakorlatban is kipróbálni, hogy képet alkothassunk arról, hogy a 22 kW-os teljesítmény mennyire szolgálja az ország átjárhatóságát, illetve a mielőbbi továbbjutást?

A KEF által kiírt tender nyerteseivel kötött keretmegállapodás alapján igen kedvezményesen tudnak az állami szervek különböző elektromos autó töltőket vásárolni. Mi indokolja, hogy ennek ellenére négy külön közbeszerzési eljárás keretében nettó 22 millió, 2 millió, 24,5 millió, illetve további 3,5 millió forint értékben elektromos autó töltőkhöz álló vagy fali fémszekrényeket, töltésvezérlőket, töltőcsatlakozókat és egyéb villamosági szerelvényeket vásároljanak? (Még ha esetleg az adásvétel nem is jött volna létre, az eljárásokban összesen nettó 52 millió forint értékben nyertest hirdettek.)

Az így vásárolt alkatrészekből mennyi és milyen töltők összeszerelését tervezik?

Milyen korábbi tapasztalatok alapján gondolják úgy, hogy a megrendelt alkatrészekből jobb és/vagy olcsóbb lesz a szükséges töltőket összeállítani, mintha azokat készen vásárolnák sok éves tapasztalattal és nemzetközi referenciákkal rendelkező gyártóktól?

(közös válasz a négy kérdésre – szerkesztő)

Egyrészt költség és műszaki kivitelezési, fenntartási szempontból hatékonyabb a töltőhöz épített mérőhely, másrészt a KEF-ben rendelkezésre álló, egytöltőfejes töltőállomásokat célszerű az elektromos autók minél szélesebb kiszolgálása érdekében kéttöltőfejesre alakítani, hogy CCS és CHAdeMO csatlakozóval szerelt elektromos autók is tölthessenek minden e-Mobi DC 22 kW-os töltőállomáson. Az elszámolási mérőhely és a második töltési csatlakozó kiépítéséhez tartozó villamossági alkatrészek beszerzés útján kerültek megvételre. Ezen fejlesztésekben olyan műszaki kollégáink vesznek részt, akik már 2012-ben is telepítettek töltőállomást és 2015-ben már dolgoztak olyan saját töltőállomások kifejlesztésén, amelyek még jelenleg is hibamentesen üzemelnek, így bízhatunk abban, hogy az előzőekben leírt fejlesztések is csak javítják a töltők működését és működtetését. Az első DC 22 kW töltőállomások várhatóan 2018. augusztus elején kerülnek telepítésre. A betonalap és a villamosenergia-csatlakozás sok esetben már rendelkezésre áll, a helyszínek elő lettek készítve a töltő fogadására, beüzemelésére, hogy ezen töltőállomásokat mielőbb üzembe helyezhessük.

Beszámoló

Mikor lesz elérhető a cégnyilvántartásban az e-Mobi Nonprofit Kft. 2017. évi gazdálkodását bemutató beszámoló? (A minden gazdálkodó számára érvényes határidő 2018. május 31. volt.)

(erre a kérdésre nem kaptunk választ)

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.