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
auto
2024. 04. 27. szombat

22 éve debütált az EV1

elektromos autó

Sokan azt hiszik, hogy a villanyautózás egy új találmány. Pedig nagyon nem az. Az egy dolog, hogy a XX. század elején az elektromos autóknak látszólag még a piac egy jelentős részét uralták az Egyesült Államokban, de ugyanott a század utolsó évtizedében is fontos dolgok történtek. A kaliforniai környezetvédelmi szabályozás eredményeként 1996. december 5-én, vagyis pont 22 évvel ezelőtt bemutatták a GM EV1-et, a mai elektromos autók egyik legismertebb előfutárát. Az autó azért lett igazán ismert, mert amint a lobbistáknak sikerült kellően felpuhítaniuk a helyi szabályozást, a General Motors azonnal begyűjtötte az addig csak lízingbe kiadott autókat, és néhány működésképtelenné tett példánytól eltekintve 2002 végéig mindet bezúzta. Ennek köszönhető, hogy nincs ma működő példány ebből az autóból (állítólag egy akad a Smithsonian Institution-nél), mozgásképtelen változatból is csak kb. 40 darab létezik múzeumokban és egyetemeknél. Még ennél is kevésbé ismert tény, hogy a Tesla megszületését is az a düh hajtotta, amit az EV1-ek begyűjtése és megsemmisítése, illetve a teljes program leállítása okozott a rajongóknak, köztük Elon Musknak.

1996. december 5. – GM EV1

A GM EV1 egy 102 kW-os 3 fázisú indukciós motor által hajtott, kétszemélyes, kétajtós kupé volt, ami a szükséges energiát az első változatnál egy 533 kg-os, 16.5–18.7 kWh-ás savas ólom akkukból álló csomagban vitte magával. Ezzel az autó 130-160 km-t tudott megtenni, ami még ma sem lenne rossz teljesítmény. A hatótáv a 2000-től elérhető második generációs modellnél 160-230 km-re nőtt, amikor az ólom akkukat tartalmazó csomagot a gyártó az akkoriban népszerű NiMH cellákból álló 26,4 kWh-ásra cserélte. Az autót váltakozó áramról 6,6 kW-tal lehetett tölteni, de ennél nagyobb teljesítményű töltés – vélhetőleg az akkumulátortechnológia korlátai miatt – nem volt lehetséges, így az autó nagyobb távok megtételére nem volt alkalmas. Az EV1-et ennek ellenére a legtöbb lízingelő elsődleges autóként építette be az életvitelébe, és a gyártót is meglepő módon ragaszkodott az autójához. Hiába telt el 22 év azóta, és hiába vált ma már teljesen egyértelművé, hogy a villanyautóké a jövő, a GM jelenleg is csak egyetlen modellel van jelen ezen a piacon, és a cél továbbra is csak az előírásoknak való megfelelés, nem pedig a valós vásárlói igények kielégítése.

Az EV1 értékesítésében az első pillanattól még egyetemistaként résztvevő Chelsea Sexton az elektromobilitás ügyének egyik legismertebb képviselője lett, aki azóta is rendszeres résztvevője a nemzetközi konferenciáknak. A történetet 2006-ban remekül feldolgozta Chris Paine a Ki ölte meg az elektromos autót (Who killed the electric car?) című dokumentumfilmben:

A dokumentumfilmnek készült egy folytatása is Az elektromos autó bosszúja címmel, érdemes azt is megnézni.

 

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.