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
auto
2024. 04. 19. péntek

Majdnem tízéves csendes, feltűnésmentes működés után a Rivian Automotive elérkezettnek látta az időt, hogy az egész világ megismerje, és a Los Angeles Auto Show előtt egy olyan tisztán elektromos pickupot mutatott be, amitől mindenkinek tátva maradt a szája. Az elképesztő specifikációkat ráadásul egy hasonló kinézetű sportterepjáróba is átültette a csapat, így az Egyesült Államokban két kiemelkedően népszerű szegmensben is fel tud kínálni magas tudású villanyautót, ha a gyártással sem lesz problémája. Az autószalonon kiállított R1T platós kocsit és R1S SUV-t még Franz von Holzhausen is alaposan szemügyre vette, ami annak a jele, hogy a Tesla is kezdi komolyan venni a kis amerikai start-upot, nem véletlenül, hiszen autóiban olyan okos megoldásokat alkalmazott, amelyekből még a elektromobilitás éllovasának főtervezője is tanulhat.

Forrás: Rivian

Az elektromos járművek fejlesztésébe fektetett kemény munka most kamatozni látszik, ugyanis a céget állítólag több autógyártó is felkereste a közös munka ajánlatával, köztük a magát nem régen villanyautó-gyártóvá avanzsáló Pininfarina is, mely az indiai Mahindra leányvállalataként kezdte meg a munkát a zéró emissziós hiper-luxusautóin. A világhírű tervezőgárdából megalakult manufaktúra első modellje, a PF0 egy őrületesen gyors sportautó lesz, melyhez a hajtásláncot a Rimac, azaz egy szintén a villanyautós szakértelméről híressé vált start-up fogja biztosítani. A méregdrága hiperautó után viszont három SUV következik a termékpalettán, melyek közül az első a Rivian által fejlesztett padlólemezre fog felépülni – tudta meg az Autocar. Itt ugyanolyan gördeszka alakú platformra kell gondolni, mint ami a Rivian R1T és R1S alatt is megbújik, ám azt nem tudni, hogy ugyanaz kerül-e majd a PF1 kódnéven futó Pininfarinába. A szóban forgó padlólemez lehetővé teszi, hogy az autóban utazók hatalmas hellyel gazdálkodhassanak, és a jármű a földutakon, sárban is megállja a helyét. Hogy a Pininfarinának is ilyen céljai lennének a sportterepjárójával, az egyelőre kérdéses, a vállalat elmondása szerint azonban a 135 kWh-s aksi, 800V-os akkurendszer, és több mint 1000 lóerős teljesítmény garantált. Olcsó szabadidő-autóra ne számítsunk, ám aki mindenáron egy méretes elektromos luxusautóban akar utazni, az a Rivian és a Pininfarina közös munkájában biztosan nem fog csalódni. Az együttműködés egyébként még nem teljesen biztos, hiszen a Rivian elismerte ugyan, hogy számos gyártóval egyeztet a részletekről, hivatalos megállapodás eddig még nem született.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.