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 Nem túl gyakori, hogy Magyarország egy új technológia bevezetésében valamilyen téren az élen tud járni, de az elektromobilitásban ez úgy néz ki, hogy sikerült. A magyar kormány 2015-ben úgy döntött, hogy a külső energiaforrásból tölthető, alternatív meghajtású járműveket új kategóriákba sorolja, és zöld alapszínű rendszámmal különbözteti meg a forgalomban közlekedő többi autótól. A jól látható azonosító lehetőséget biztosít arra, hogy az ilyen autókhoz könnyen ellenőrizhető módon kedvezményeket lehessen biztosítani. Bár a zöld rendszám bevezetésekor többféle kedvezményről is szó volt, széles körben Magyarországon az ingyenes parkolás terjedt el. A könnyű azonosíthatóság azonban máshol is igény, így más országok is igyekeznek valahogy jelölni a környezetkímélő autókat. Ausztriában 2017 áprilisától vezettek be hasonló megoldást, ők a megszokott fehér alapon zöld betűkkel és számjegyekkel különböztetik meg az elektromos autókat, amely talán távolról kevésbé feltűnő, mint a magyar megoldás, de az ilyen rendszámmal autózók bizonyos sebességkorlátozások alól kapnak felmentést. Németországban a szín egyáltalán nem változik, de a rendszám végére kerülő E betűvel megkülönböztetik az elektromos autókat. Nagy-Britanniában pedig 2019 őszén kezdtek el dolgozni a zöld rendszám bevezetésén. Lengyelországban a rendszám alapszíneként a magyarhoz hasonló árnyalatú zöldet választották (fotó: Andrzej Opala / Urząd Dzielnicy Praga-Południe) A legfrissebb zöld rendszámos nemzet Lengyelország, ahol 2020. január 1-től indult meg a megkülönböztető rendszámok kiadása. Lengyelországban viszonylag alacsony az elektromos autók száma, de úgy tűnik a kormány ezen szeretne változtatni a szintén idén bevezetett támogatási rendszerrel. A magyarral szinte teljesen azonos zöld alapszínű rendszám nem teljesen újdonság, mivel már 2018-ban törvénybe foglalták ennek lehetőségét, azonban akkor nem határozták meg a rendszám pontos megjelenését. Lengyelországban ez a megkülönböztetés nem jár a konnektorról tölthető hibrideknek (PHEV), csak az akkumulátoros tisztán elektromos és a hidrogén üzemű járművek élvezhetik majd az ehhez kapcsolódó előnyöket. A BEV (akkus elektromos) és FCV (hidrogén tüzelőanyagcellás) járműveket a rendszámra ragasztott matrica különíti el egymástól. A korábban regisztrált járművek tulajdonosainak nem kötelező a rendszámcsere. Az első magyar zöld rendszám, Forrás: Alternatív Energia A zöld alapszín azért is előnyös, mert nem csak a parkolóőrök munkáját teszi egyszerűbbé, de egyfajta reklámhordozóként is működik: a forgalom minden résztvevője számára feltűnő, így hirdeti az elektromobilitás rohamos terjedését, nap mint nap felhívja a még hagyományos autóval közlekedők figyelmét arra, hogy milyen sokan váltottak már. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!