PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 20. szombat

2,7 millió forintos állami támogatás villanyautó vásárlásra Lengyelországban is

elektromos autó piac

Alig egy hete írtunk arról, hogy Szlovákia 8000 euróval támogatja az elektromos autók vásárlását, most egy másik visegrádi országról, Lengyelországról tudunk hasonló hírrel beszámolni. Lengyelországban összesen 6300 környezetbarát autó fut az utakon, melyek közül alig 4000 a tisztán elektromos autók száma, ezért a lengyel kormány úgy döntött, 2020 január 1.-től állami támogatást nyújt azoknak, akik környezetbarát elektromos, földgáz üzemű vagy hidrogénnel hajtott autót vásárolnak.

A magánszemélyek által igénybe vehető támogatás maximális összege elektromos autóra 36 000 zloty (2,7 millió Ft), földgáz üzemű autóra 20 000 zloty (1,5 millió Ft), hidrogén üzemanyagcellás járműre pedig 100 000 zloty (7,5 millió Ft). A támogatás maximum az autó árának 30%-át teheti ki, van azonban egy jóval szigorúbb korlát is: a megvásárolt személyautó maximális vételára nem lehet több, mint 125 000 zloty (9 375 000 Ft).

Lengyelország elektromobilitási mutatói egy tartalmas infografikán (forrás: www.pzpm.org.pl)

Ez a korlátozás kizárja a Lengyelországban legnépszerűbb típusokat, melyek a BMW i3, Nissan Leaf és a Volkswagen e-Golf, ezek ára ugyanis magasabb, mint 150 000 zloty. A Renault Zoe ára nagyon közel áll az árplafonhoz, jelenleg 132 000 zlotyba kerül, így elképzelhető, hogy a Renault akciót hirdetve elengedi azt a bő fél millió forintot, amivel az autó ára becsúszhat a támogatási küszöb alá.

Az árplafon meghatározása további érdekes helyzeteket teremt, ugyanis bizonyos modellek esetén az alapfelszereltség még befér a támogatási küszöb alá, de néhány extrát vagy jobban felszerelt modellt választva már nem, így ha egy típusnál eredetileg csak bő 1 millió forint egy több extrával ellátott modell felára, ha ezzel túllépi a határt, rögtön 4 millió lehet az árkülönbség az alapmodell és a jól felszerelt változata között.

Egyes hírek szerint a vállalkozások számára a szabályozás valamivel megengedőbb, esetükben ugyanis a nettó vételárra vonatkozik a 125 000 zlotys plafon, azonban a törvény kizárja a lízing vagy egyéb finanszírozás igénybe vételét, márpedig a céges vásárlások túlnyomó többsége Lengyelországban is lízing igénybevételével történik, tehát a cégek választásra kényszerülnek: készpénzre vásárolnak támogatott áron vagy finanszírozással teljes áron. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy Magyarországhoz hasonlóan a legtöbb vállalkozás Lengyelországban is csak a forgalmi adó felét vonja le, mivel így a céges- és magáncélú használat egyaránt engedélyezett.

Nissan e-NV200 az egyik legnépszerűbb elektromos kisteherautó, de létezik 7 üléses személyautó változatban is

A maximum 3,5 tonna megengedett össztömegű elektromos teherautókra magasabb, 70 000 zlotys (5,25 millió Ft) támogatás igényelhető, azt egyelőre nem sikerült megtudnunk, hogy teherautók esetén van-e hasonló árplafon meghatározva.

Az árplafon meghatározásával és a finanszírozás tiltásával a lengyel kormánynak két célja is lehetett: elsődlegesen nem drága luxusautók vásárlását szerette volna támogatni. Másrészt nem szerette volna azt, hogy a támogatás a vásárlók helyett a finanszírozókat vagy az autógyártókat gazdagítsa. Sajnos Európában arra is van példa, hogy egy gyártó vagy a forgalmazó lenyeli a támogatás teljes összegét.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.