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 A szennyezett levegővel rendelkező nagyvárosok lakosaira nagyobb veszélyt jelent a koronavírus, figyelmeztet az Európai közegészségügyi szövetség (EPHA – European Public Health Alliance). A levegőszennyezés elősegíti a magas vérnyomás, cukorbetegség és a légzőszervi megbetegedések kialakulását, amely az eddigi adatok szerint magasabb halálozási arányt eredményeznek a koronavírussal fertőzött betegek körében. A koronavírus SARS áldozatairól szóló 2003-ban készült tanulmány megállapította, hogy a mérsékelt légszennyezettséggel rendelkező régiókban a betegek 84% -kal nagyobb eséllyel halnak meg, mint az alacsony légszennyezettségű területen élők. Az Európai Tüdőgyógyász Szövetség (ERS – European Respiratory Society) Környezet-egészségügyi bizottságának tagja, Dr. Sara De Matteis, az olaszországi Cagliari Egyetem docense elmondta: „A városi levegő minősége javult az elmúlt fél évszázadban, ám a benzines, és különösen a dízel üzemű járművek füstje továbbra is komoly probléma. Még a legújabb dízelmotorok is veszélyes mértékben bocsátanak ki szennyező anyagokat. A szennyezett levegő krónikus tüdő- és szívbetegségeket eredményez, valamint súlyosbítja az ezekben szenvedő betegek állapotát, ezen kívül a betegek nehezebben tudják leküzdeni a tüdőfertőzéseket és nagyobb valószínűséggel halnak meg. Ez valószínűleg a COVID-19 esetében is fennáll. A levegőszennyezés csökkentésével segítséget nyújthatunk a legsebezhetőbbeknek a jelenlegi és az esetleges jövőbeni pandémiák elleni küzdelemben.” Európában napjainkban a levegőszennyezés jelenti a legnagyobb környezet-egészségügyi kockázatot, amely az EGT szerint leginkább a városok számára probléma. A szilárd részecskék (PM), a nitrogén-dioxid (NO2), valamint a talaj közelében található ózon (O3) a leginkább ártalmas, ezek évente mintegy 400 000 korai halálesethez vezetnek. Ebből a szempontból az egyik legrosszabb helyzetben lévő régió éppen Észak-Olaszország, az európai koronavírus-járvány kitörésének kiiindulópontja. A városi NO2 szennyezés elsősorban a közlekedésből származik, különösen a dízel járművekből, és szintén ezek a szilárd részecskék (PM) legjelentősebb forrásai. Az ezredforduló óta egész Európában ugrásszerűen növekszik a dízelüzemű járművek aránya, amelyek közül sok nem teljesíti az európai légszennyezettségi előírásokat. Eddig 71 uniós jogsértési eljárás indult az EU országai ellen a levegőminőségi határértékek megsértése miatt. Az alábbi térképeken az NO2 és PM10 szennyezés figyelemre méltó csökkenését figyelhetjük meg Olaszország területén, a járvány terjedése elleni intézkedések bevezetését követően. A milánói hivatalos megfigyelőállomások adatai összhangban vannak a műholdképekkel. A PM10 szennyezés látványos csökkenése Észak-Olaszországban tíz nappal a koronavírus miatti korlátozó intézkedések bevezetése után (forrás: EPHA) Az NO2 szennyezés csökkenése Lombardiában a koronavírus miatti korlátozó intézkedések következtében (forrás: EPHA) Az alábbi videón szintén a nitrogén-dioxid kibocsátás csökkenése figyelhető meg. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!