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
auto

Mégis leáll a Tesla gyártás Fremontban?

elektromos autó
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

A Tesla fremonti üzeme abban a régióban található (San Francisco Bay Area hat megyéje), ahol a legtöbb koronavírus fertőzést észlelték az Egyesült Államokban, ezért azonnal le kell állítani a gyárakat, a munkavállalókat haza kell küldeni, otthoni munkavégzésre vagy szabadságra, kizárólag a mentők, tűzoltók, rendőrség és az egyéb sürgősségi mentést végző szolgáltatások dolgozhatnak tovább. Az előírások betartásáért a rendőrségi vezetőket és seriffeket tették felelőssé.

Eleinte arra számított mindenki, hogy a Tesla kénytelen lesz leállítani a gyártást a helyi idő szerint hétfő éjfélkor hatályba lépett rendeletnek megfelelően. Az Electrek azonban számos Tesla alkalmazottól azt az információt kapta, hogy másnap is meg kell jelenniük a munkahelyükön. Az oldal megkereste a Teslát, de nem kapott választ. Elon Musk hétfő esti emailjében állítólag azt írta az alkalmazottaknak, ha a betegség legkisebb gyanúja is felmerül, akkor ne jöjjenek be dolgozni, de a gyár üzemelni fog, így aki egészséges annak meg kell jelenni a munkahelyén.

Később Alameda megye szóvivőjének tájékoztatásából megtudtuk, hogy a Teslát „alapvető fontosságú vállalat” kategóriába sorolták, amely mentesíti az autógyártót a gyárbezárás alól. Számos kérdést felvet, hogy egy a fertőzésekkel leginkább sújtott területen elhelyezkedő autógyár hogyan kaphatja meg ezt a besorolást, annak ellenére, hogy a Tesla az egyik legnagyobb munkaadó Alameda megyében.

Mindenesetre úgy tűnt, hogy a Tesla talált egy kibúvót a rendelkezés alól, bár Ray Kelly, Alameda megye szóvivője már a sajtótájékoztatón megkapta a kérdést, hogy egy elektromos autókat gyártó üzem mégis miért alapvető fontosságú? A kérdésre a szóvivő mindössze ennyit tudott válaszolni: „Ez egy jó kérdés. Jelenleg ismeretlen vizeken evezünk.”

Tesla Model Y karosszéria üzem Fremontban

Az insideevs.com elővette Alameda megye vonatkozó határozatát, és átböngészték azt az iránt kutatva, melyik lehet az a pont, amelybe a Tesla gyár besorolható. Természetesen nem találtak ilyen pontot, esetleg az „üzemanyagtöltő állomások és egyéb autóalkatrész-ellátás, autójavítás és ezekhez kapcsolódó létesítmények” vagy a „személyszállító szolgáltatások” alá lehetne beerőszakolni a Tesla gyárat, de mindenki számára egyértelmű, hogy valójában nem áll meg az indoklás.

Az Electrek legfrissebb híre szerint Alameda megye seriffje kijelentette, hogy a Tesla nem alapvető fontosságú vállalat. Ennek értelmében a gyárat le kell állítani, csupán a minimálisan szükséges műveletek elvégzéséhez nélkülözhetetlen állomány dolgozhat az üzemben. Gyakorlatilag a biztonsági személyzet őrizheti a készleteket, bár a rendelkezés néhány egyéb kivételt is meghatároz rajtuk kívül, például a bérszámfejtés dolgozhat, hogy át tudják utalni az alkalmazottak bérét, de egyértelmű, hogy nem végezhetnek autógyártást.

Vásárlók állnak sorba a freminti Tesla gyárban 2019 december 31-én

Vásárlók állnak sorba a fremonti Tesla gyárban 2019 december 31-én (Forrás: Twitter/Drew Hallin)

Egy hasonló kényszerleállás természetesen soha nem jön jól egyetlen gyárnak sem, a Teslát azonban egy különösen kritikus pillanatban, a negyedév végén érte el, amely a Tesla számára mindig a gyártás és a kiszállítások felpörgetését jelenti. Ezúttal úgy tűnik Musk eltaktikázta magát a feszített tempóval. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy Kínában a Giga Shanghai üzem már megkezdte a termelést a kínai újév miatti leállás után, melyet ott is kénytelenek voltak meghosszabbítani, szintén a koronavírus járvány miatt.

Alameda megye rendelkezése a tervek szerint április 7-ig marad érvényben, természetesen a kényszerszünet a vírus által okozott fertőzések lefutásától függően meghosszabbodhat. Jelenleg az Egyesült Államokban a Worldometers.info adatai szerint 4727 fertőzött személyt azonosítottak és már 93 haláleset történt. A Tesla fremonti üzemében 10 000 alkalmazott dolgozik, négy műszakban, tehát egyszerre körülbelül 2500 fő tartózkodik a létesítményben.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.