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
auto
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

A folyamatosan zöldülő energiamixnek köszönhetően az elektromos autózás támadók kezdenek kifogyni az érvekből, ezért a villanyautók gyártásánál kimutatható széndioxid kibocsátást is igyekeznek beleszámolni az autó teljes élettartama során okozott környezeti terhelésbe, ami tulajdonképpen rendjén is van, bár a hagyományos autók gyártásánál ezt gyakran kifelejtik.

Szerencsére az autógyártók környezetvédelmi törekvéseinek köszönhetően ez az érv is egyre kevésbé állja meg a helyét. A minap megjelent sajtóközleményében a Volvo jelentett be egy látszólag egyszerű, mégis jelentős lépést az autók gyártása során bekövetkező környezetszennyezés csökkentésére: teherautók helyett vonattal fogják szállítani a személyautókat a gyáregységek és az új autó lerakatok között, amivel a logisztikai tevékenység széndioxid kibocsátását tudják csökkenteni.

A vállalat elsősorban Európában törekszik az új autók szállítását vasútra terelni, így például a Belgiumban, Gentben lévő gyáregység és egy észak-olaszországi depó közötti útvonalon vasúti szállítást választva a kamionok helyett közel 75%-kal csökkent a szállítás széndioxid kibocsátása, a genti üzem és egy osztrák depó között pedig felére csökkent a szennyezés.

A Volvo Cars teherautókról vasúti személyautó szállításra vált a gyár és a raktárak között (fotó: Volvo Cars)

A kezdeményezés a Volvo Cars idén bemutatott éghajlatváltozás elleni cselekvési tervének része. A terv szerint a vállalat 2018 és 2025 között 40%-kal csökkenti az egy autóra vonatkozó széndioxid lábnyomot, 2040-re pedig klímafüggetlen vállalattá szeretnének válni.

A Volvo Kínában és az Egyesült Államokban is tervezi a vasúti szállítás arányának növelését. A kínai székhelyű gyártóüzemekből Belgiumba, a genti kikötőbe hetente kétszer vonattal szállítják az autókat. Kínában és Oroszországban szintén vasúton szállítják az új autókat a regionális raktárakba.

Az Egyesült Államokban a társaság dél-karolinai Charlestonban lévő gyártóüzemében szintén egy jól működő vasúti teherfuvarozási hálózat található, így az új autókat szintén vasúton szállítják az  Észak-Amerika városaiban található raktárakba. Ezek a vonatok jelenleg is heti több tucat teherautót váltanak ki, de a szám a tervek szerint tovább növekszik majd, amikor a következő generációs XC90 gyártásra kerül.

A Volvo terveiből természetesen az elektromobilitás sem maradhat ki, ezért a tavalyi évben elindították a Recharge sorozatot, amely a tisztán elektromos és a tölthető hibrid modelleket jelenti.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás