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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Uram Isten, milyen kormánya van az új Toyotának!

elektromos autó

Azt, hogy a japánok szeretnek szokatlan formájú autót tervezni, már megszoktuk, de a legújabb húzásuk túlmegy minden határon.

Ez biztosan nem legális

A dallamos nevű bz4X koncepció autó az első teljesen elektromos Toyota lesz, ha a rövid életű és csekély darabszámban gyártott RAV4 EV-től eltekintünk. A végleges széria típust 2022-től szállítják majd Európába is.

Itt a villany-Toyota, ami Európában is kapható lesz

A világ vezető autógyártója, amely tavaly visszavette az első helyet a VW csoporttól az eladási darabszám tekintetében, korábban is szívesen tervezett meghökkentő formájú autókat, gondoljunk csak az új Prius hátsó részére, vagy a hidrogénes Mirai orrára.

Most azonban egy olyan újdonságot mutattak be, ami nemcsak egyedülálló és különleges, de valószínűleg rendkívül balesetveszélyes is. Az új MZ/X bz4X kormánykereke ugyanis nem kör alakú, hanem, egyes repülőgépek kormányához hasonlóan felül nyitott és ezért Yoke-nak nevezte el a gyártó.

Az új Toyota kormánykereke (ha csak nem tévedek).

A vállalat szerint az új steer-by-wire kormányrendszernek köszönhetően ez az újdonság is átkerül majd a végleges utcai változatba, mivel itt már nem lesz szükség arra, hogy akár többször is teljesen körbe forgassuk a kereket. A teljesen elektronikus kormánymű segítségével nem befolyásolja a jövőben az irányítás pontosságát egy úthiba, egyenlőtlen felület, vagy egy keményebb fékezés – ezzel növelve a biztonságot. A kormány elforgatása a sebesség függvényében mozgatja el a kerekeket, így még élvezetesebb lesz a vezetés.

Persze ez csak marketing maszlag, mi csatlakozunk az összes vezető autós magazinhoz, amennyiben szerintünk ez egy felelőtlen és életveszélyes húzás, ami abból fakad, hogy a Toyota közismerten nem teszteli le az új modelleket, hanem a vásárlókon kísérletezik. Ilyenkor érződik igazán az autógyártásban szerzett tapasztalat hiánya.

Forrás: Toyota

Nem először

Egyébként már nem először lép meg ilyen merész és balesetveszélyes dolgot a japán márka.

Mint emlékezetes, a Toyota Yaris fantázianevű kisautójának első és második generációja, amelyből a gyártás 13 éve alatt mintegy 3 millió darab fogyott a világon, egy egészen különleges és különlegesen veszélyes újítással szolgált: a műszerfal nem a vezető előtt, a kormány mögött, hanem a kabin közepén helyezkedett el. A vállalat egyébként eladott több mint 4,5 millió Priust is hasonló kialakítással. Ilyen butaságot csak más, a japánokhoz hasonló start-upok, mint a Renault (Megane Scenic II-III), vagy a Fiat (Multipla) próbáltak meghonosítani.

A Toyota Prius műszerfala

A vállalati PR szerint ez a megoldás azért előnyös, mivel a sofőr így jobban látja az utat maga előtt és a kormánykerék sincs útban a műszerfal leolvasásánál, de, mint azt szinte minden tesztben olvashattuk ezeknél az autóknál, ez egy életveszélyes újítás volt – amelyet hála istennek egyre kevesebbszer látunk.

A japán, amerikai és európai közlekedési hatóságok e hír megjelenéséig nem reagáltak a Toyota újabb merész húzására. Várjuk a fejleményeket.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.