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
auto
2024. 07. 22. hétfő

Történelmi pillanatnak lehetünk szemtanúi, a Sanghaji Autószalonon ma végre bemutatkozott a Toyota legelső olyan új generációs villanyautója, amelyet az európai vásárlók is haza tudnak majd vinni. A kínai piacon kívül egyetlen, rövid életű kísérlet után (RAV4 EV) a japán autógyártó vezetői egyértelműen a hibrid, és üzemanyagcellás technológia mellett tették le a voksukat – gyakran hangoztatják, hogy az akkumulátoros elektromos járművekre egyelőre nincs kereslet, nem lehet őket nyereségesen gyártani, és persze a hatótávolságuk is kevés. A fordulatot – mint számos más autógyártó vállalatnál – egy teljesen elektromos autók alá tervezett moduláris platform jelenti, ami a Toyota esetében az úgynevezett e-TNGA. A rugalmas szerkezetre egy egész sorozatnyi villanyautót húz rá a cég, ezek legelső példány a bZ4X koncepció.

A villanyos szabadidő-autó furcsa elnevezése rövidítésekből tevődött össze: a „bZ” a Beyond Zero, azaz a Toyota elektromobilitási stratégiájának kezdőbetűit adja, míg a 4X a terepjáró összkerék-meghajtását jelenti. 2025-ig összesen 15 teljesen elektromos autó bevezetésére készül a Toyota, ebből hét a bZ előtagot viselő e-TNGA platformos modell lesz. A hibridekhez képest persze még ez is elenyésző számú villanyautót jelent majd: a márka számításai szerint Európában az évtized közepén flottájának több mint 70%-a hibridekből, több mint 10%-a plug-in hibridekből, és több mint 10%-a zéró kibocsátású autókból fog állni, ez utóbbiban azonban a hidrogénes üzemanyagcellás járművek is szerepelnek.

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

A bZ4X elektromos hajtásláncának képességeiről semmilyen információt nem tett közzé a gyártó, ám a cég közleményében olvasható, hogy a hatótávolság optimalizálását napelemes rendszer segíti (bizonyára a tetőre szerelve).

A Subaruval közösen fejlesztett, közepes méretű SUV sziluettje, és határozott vonalai a népszerű RAV4 plug-in hibrid formavilágából születtek. Nagy különbség azonban, hogy az elektromos padlólemez egészen nagy tengelytávolságot, és rövid túlnyúlásokat tett lehetővé, ezáltal az utastér méretei nagyobb szegmens járműveinek lábterét kínálja az utasok számára.

A bZ4X érdekessége továbbá a frissített Tesláknál már alaposan kivesézett yoke-típusú kormány, ami úgynevezett steer-by-wire rendszer, amely a hagyományos kormányoszlopos megoldás helyett fizikai kapcsolat nélkül dolgozik, pontosabb irányítást helyezve a sofőr kezeibe. Ez a kivitelezés a végleges modellbe is átkerül. Európában várhatóan 2022 közepén jelenik meg a villanyautó, gyártani Japánban és Kínában fogják.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.